mandag, september 12, 2011

Glamourspørsmål fra leser: Roma, Paris eller Barcelona?

Vi tar et reisespørsmål til med det samme!


Hei!

Jeg har en reiseoppgave til deg: jeg planlegger en kjæresteferie (langhelg) i tidsrommet februar-april, mer er litt i stuss om hva jeg skal velge. Det står mellom tre:

Paris - min favoritt
Roma - hans favoritt
Barcelona - fordi der er det (muligens?) bedre vær og temperatur på den tiden

Vi har ikke vært noen av stedene, men det har jo du. Jeg hadde blitt veldig glad dersom du kunne argumentere litt for de forskjellige stedene, og kanskje komme med tips til hvor det er "best" å dra når man er litt lei av vinter og man trenger å piffe opp et ekteskap som går litt på gammel vane fordi vi har små barn og ikke så mye tid til å være kjærester som vi gjerne skulle hatt... Vi liker godt å bare vandre rundt, se oss om, spise god mat, kanskje stikke innom og se på noe vi har hørt om/sett på TV osv.

Uansett - jeg klarer ikke velge - kan du og alle de bereiste leserene dine hjelpe?
Vil ellers takke for en fantastisk blogg!

Hilsen Reiseforvirret



Hei!
Denne har jeg grublet en stund på. Jeg har som du sier vært i alle tre byer og liker dem kjempegodt, så det er slett ikke lett å ta et valg her. Hvis dere reiser tidlig i perioden, og vil vekk fra vinteren i Norge, er det jo et poeng å dra lengst mulig sør. Direkte varmt er det jo ikke noen av stedene i februar - jeg var i Barcelona i begynnelsen av februar en gang, og da varmet sola bittelitt så vi kunne ha på vårjakker. Men straks den forsvant, ble det kaldt. Samtidig er det en fin strand der, så man får kanskje følelse av vår og middelhav allikevel. Sand under skoene!


Men i utgangspunktet tror jeg jeg ville valgt å reise i april, og til Paris. Rett og slett fordi det er min yndlingsby (på delt 1.plass med New York). Det er så mange fine små parker å sitte i, mange kaféer, mye kunst å se, mye historie. Og alt dette kan man jo også si om Roma.. og Barcelona. Så jeg er egentlig like forvirret som deg! Men Paris er jo kjærlighetens by. Det bør også telle!

Lykke til med valget ditt!

Mvh Glamourbibliotekaren

6 kommentarer:

Glamoursjefen sa...

Jeg støtter Glmourbibliotekaren nettopp fordi det er kjærlighetens by, og fordi det er så uendelig mye å foreta seg der dersom man søker det. Paris er helt klart en av mine favoritter også.

Når det er sagt har jeg selv vært på kjæresteferie i Barcelona (i begynnelen av april) og i akkurat samme sitasjon som reiseforvirret. Vi hadde det helt utrolig fint! Det er riktig at man ikke skal forvente badeferie, men muligheten av å spasere i vannkanten etter en lang vinter i Norge er superherlig og for meg lykke. Og man kan v're heldig med været! Vi la litt ekstra penger i hotellet og valgte et av god standard som også gjorde at det var koselig å tilbringe tid der.... :) Jeg tenkte kanskje det kunne være en ide å velge et nøytralt sted som dere kan utforske sammen fremfor en favoritt dersom da en ikke får viljen sin. Da blir det liksom litt mer fallhøyde... :)

Uansett: God tur! :)

Dahlia sa...

Barcelona er en leken og uformell by, kanskje akkurat det man trenger etter slitne småbarnsdager? Jeg vet av erfaring at det er lurt å legge lista lavt på slike turer, trette foreldre trenger langsom oppvåkning :-) Spasertur i Parc Guell, kanskje toget til Figueres og det morsomme Dali-museet, og lange langsomme måltider både til lunch og middag er mitt forslag.

Reiseforvirret sa...

Åh - Dali-museet? Finnes det er slik i nærhueten? Dali er en av mine favoritter, og jeg kunnne VELDIG gjerne tenke meg en tur dit. Har du mer info, Dhalia?

Dahlia sa...

Javisst, mange av verkene hans er samlet i Figueres, tror det er en halv times togtur fra Barcelona, veldig morsomt og lekent museum:

http://www.salvador-dali.org/museus/figueres/en_index.html

Selv bodde han i Cadaques, litt lenger nord for Barcelona (og kanskje litt langt å reise når man er på helgetur), og hjemmet er et museum. Lønner seg å bestille billetter på forhånd, da jeg var der ens ærend for å se hjemmet, var visningene fullsatt og jeg slapp ikke inn ...

http://www.salvador-dali.org/museus/portlligat/en_index.html

Anonym sa...

hei , jeg er bruno ; i'll write in english because too much difficult in norsk yet. i have been many times i barcelona , i lived in south france , 30 km from frontier; if you are tired by your's kids ;barcelona is not garanties in february for sun , and really noisy on ramblas exept architectur you will encounter club traffic orgie wine or tipical tapas bar. as you want !!beach and sea is nice only with sun . but you can do paris and barcelona take the" talgo" train one night only. for roma yes it should be better in april ; and in town you can have charme rest and culure ;in febrary you can have wilde mandarine on street trees; private gardens , vatican never ends . well i'm spanish speaker, and italien reader. !!

Spis, løp, les sa...

Jeg ville også gått for Barcelona. Paris er nydelig, men du må vite hvor du skal gå, og jeg opplever byen som kaotisk sammenlignet med Barcelona. Hvis du velger sistnevnte by, skal jeg dele byens beste fiskerestaurant med deg :-)

Populære innlegg