mandag, februar 20, 2006

It's all coming back to me now


Årets mote er egentlig en drøss av godt kamuflerte åttitallstragedier, hvis man analyserer og plukker alt fra hverandre. Nå er ikke det noe nytt - åttitallet har vært inne så lenge at det snart er ute, og mange har forlengst funnet fram nittitallsantrekkene sine igjen. Men la oss ta et par eksempler: De små romantiske blondeblusene med halv-høy hals, er jo rett og slett en variant av Diana-blusene vi hadde i 1983. Her er et eksempel fra H&M:



Ikke ulikt det vi hadde i bursdagsselskaper på barneskolen? Akkurat denne er kanskje litt over the top, men jeg synes mange av disse små blusene er fine - med det rette tilbehøret. Da ser de ikke nødvendigvis åttitalls ut; snarere 1800talls...

I tillegg husker jeg at cordfløyels-knickers var veldig hot, med tynnstrømpebukser til. Årets versjon av cordfløyels-knickers: Den smale cityshortsen; absolutt inne i år som i fjor - om ikke akkurat cord-varianten. Men med tynnstrømpebukse under. (Og den ser betraktelig bedre ut enn mine gamle røde knickers.)

En annen ting som er tilbake, er de høye midjene. Foreløpig gjelder det smale pencil-skirts og dress-bukser - som gjør det mer til klassisk og elegant Katharine Hepburn-stil enn åttitalls - men jeg ber til motegudene om at ikke jeansmoten følger etter... Se en episode Seinfeld fra tidlig 90-tall og forstå hva jeg vil fram til. Jerry Seinfeld ser ut som en matador med høye trange jeans og vide posete skjorter stappet oppi. Jeg er ingen fan av ultralave jeans heller, men jeg husker hvordan det var f.eks. med vide jeans som var ekstremt høye i livet, særlig i kombinasjon med et bredt og kontrastfarget belte. Selv den tynneste tynneste jenta i klassen hadde plutselig kjemperompe.

Her er et eksempel på Dianabluse kombinert med høyt skjørt:


H&M klarer jo å få det til å se overbevisende og stilig ut (selv om modellen er litt betuttet). Det er det jeg mener med kamuflasje - de tar ting vi egentlig hatet, og får det til å se bra ut. Og de får oss til å kjøpe det. Jeg har allerede sett meg ut en søt liten Dianabluse, dog ikke med volanger - men med blondekrage i halsen. Så det er bare å overgi seg jenter - hold inn magen alt dere orker, og gå i skjørt med høye liv!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så enig så enig.

Men det var egentlig en helt annen ting jeg skulle tipse deg om, i forbindelse med en annen tråd der du beklaget deg over at en eller annen New York-butikk ikke sender varer ut av landet.
Her er link til et firma som har funnet sin nisje i dette markedet. Du oppretter konto ho dem og får dermed en postadresse til deres lager i USA. Så sender de det til Norge for deg. Koster ikke så fryktelig mye heller.
Sånn, nå er det ingen unnskyldning for ikke å kjøpe det man finner i amerikanske nettbutikker...
http://www.magnum.no/default2.asp

Glamourbibliotekaren sa...

Oi, takk for tipset! Genialt! Jeg har dog én unnskyldning for å ikke kjøpe det man finner i amerikanske nettbutikker: Mangelen av $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ på min konto..

Anonym sa...

Hei! Det er bare å innse det- jeansmoten går, eller snarere løper mot høy midje den med! Selv er jeg takknemlig over å få muligheten til å feste buksene der det er noe å feste i istedet for at de som nå fokuserer på å skape en valk der det strengt tatt ikke er en. Ikke særlig glamorøst er jeg redd. Jeg slår et slag for høyere liv (om ikke høyt) på jeans, mens jeg undrer hvordan man skal unngå den berømte "sprettmage"-effekten som overtar for valken på ryggen (AKA ryggmage).
Sara

Glamourbibliotekaren sa...

Høyere liv enn fjortis-jeans er jo absolutt å foretrekke, særlig om man har en jobb der man av og til må sitte på huk for å lete fram noe fra nederste hylle, men jeg gjentar: Jerry Seinfeld-jeans.. skrekk o gru!

Anonym sa...

Rørleggersprekk er ikke direkte uglamorøst, men det sier jeg! Dere kommer aldri til å få se meg i bukser eller skjørt med høyt liv! I'm drawing the line!!

Populære innlegg