mandag, mai 22, 2006

Tom Fords Amber Nude for Estee Lauder

Youth Dew Amber Nude

Den tidligere Gucci-designeren Tom Ford har i samarbeid med Estee Lauder utviklet en ny versjon av klassikeren Youth Dew. Den originale er en ganske tung og intens duft, så intensjonen var å lage en litt lettere variant som kunne slå an bedre hos den moderne kvinnen. Jeg prøvde den i dag, og må nok innrømme at jeg liker originalen best. Jeg har lenge tenkt å investere i den, men pga en kjæreste som nyser av alle andre Estee Lauder-parfymer, har jeg utsatt det (iallefall nå i pollen-sesongen...). Den er klassisk og herlig, minner litt om YSL Opium, men enda mer krydret.

Youth Dew, klassikeren



Så til den nye, altså Youth Dew Amber Nude: Det første som slo meg, var at den lignet bittelitt - jeg kjente igjen hovedtrekkene. Men så fikk jeg plutselig assosiasjoner til hytta og fjellet og sommer... Kanskje duftet den nyutsprunget bjørk, tenkte jeg, helt til jeg kom på hva det egentlig var den minnet meg om.... myggspray. Den gode gamle gule Radar - derav hytte/fjell-linken.

Mange roper "myggspray!" straks de kjenner en litt tyngre og annerledes duft, men jeg er ikke blant dem. Det hender svært sjelden at jeg tar den beskrivelsen i bruk, men i dag ser jeg meg nødt til det etter førsteinntrykket.

Men jeg kommer til å prøve den igjen. Jeg gir den absolutt en sjanse til, kanskje i en annen form. (Det var Eau de Parfum jeg prøvde i dag)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Blir så glad av å lese dette,- har elsket Youth Dew fra første stund, men har aldri drevet det lenger enn til en enkelt deodorant i ny og ne. Mest av angst for å bli "en parfymeduftende dame",- som du selv sier, er duften ganske tung... Men her forleden fant jeg den faktisk omsider i en taksfri-butikk, og gikk til innkjøp. O lykke! Øver meg nå på det gamle trikset med å spraye LITT i luften, og så gå gjennom tåken,- og jeg elsker resultatet. "Probably the most sexy scent ever" skriver Estee Lauder på hjemmesidene,- jeg er enig!

Glamourbibliotekaren sa...

hei, så fint at du har kjøpt den! Den er virkelig fin. Jeg sniffet den tilfeldigvis i gangen på jobben senest i dag, og fikk lyst på den. Men i og med at duften henger igjen i gangen på den måten, lenge etter at eieren har gått forbi, er den jo sterk. Din metode høres veldig smart ut!

Anonym sa...

Eh, henger igjen i gangen, ja,- nå er det gått en ukes tid, og uansett hvor forsiktig jeg er, så dufter altså hele badeværelset av Youth Dew..... også neste morgen, mange timer etter at noen mikroskopiske dråper altså har havnet på gulvet. Men har bestemt meg for at det ikke er den verste duften å ha der!

Populære innlegg