mandag, oktober 23, 2006

Woody har gjort det igjen

bilde fra filmweb.no

Jeg har sagt det før, og jeg sier det gjerne igjen: Woody Allen er og blir min favoritt-regissør. De to siste filmene har han gjort i London, og da med europeisk kunstmusikk som soundtrack istedet for Ellington og Cole Porter som han bruker i sine New York-filmer. I Matchpoint var det Donizettis Elskovsdrikken som ble brukt, i Scoop var det utdrag fra Tsjajkovskijs Svanesjøen og Griegs Peer Gynt. Men stemningen blir allikevel veldig Allensk, selv om både location og musikk er helt forandret. Denne gangen er temaet ganske typisk Woody også - krimkomedie. Han har en sentral rolle i filmen (i motsetning til forrige gang), men ikke som den frustrerte forfatteren eller psykologen han vanligvis spiller - nå er han en avdanket tryllekunstner. Gå og se den! Selv skal jeg atter en gang ta for meg filmlista hans på imdb.com og sjekke om det er noen av hans filmer jeg ikke har sett, men det kan jammen ikke være mange.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, var og så førpremiere forrige uke og likte den kjempegodt. Egentlig ingen stor fan av Allen, men denne overrasket og har hørt at Match point er enda bedre, så den må leies:) Musikken var førøvrig en av grunnene til at jeg likte den så godt!

Populære innlegg