søndag, desember 02, 2007

Glamourspørsmål fra leser: Julemusikk


Hei Glamourbibliotekaren!
Jeg lurer på om har noen gode idéer til julemusikk? Både klassisk og annet. Jeg begynner å bli litt lei av de jeg har, and it's a jungle out there...

Takk i bøtter og spann fra Line Maria.


Hei, Det har jeg absolutt. Jeg lagde en lignende liste i fjor, så jeg kopierer den og føyer til litt mer:


*The Singers Unlimited - Christmas
*
Vince Guaraldi - A Charlie Brown Christmas
*
Ella Fitzgerald - Ella wishes you a swinging Christmas
*
Peggy Lee - Christmas with Peggy Lee
*Michael Franks - Watching the snow
*Christmas with the Rat Pack
*An Oscar Peterson Christmas
*A Dave Brubeck Christmas
*Frank Sinatra - the Christmas album
*Dianne Reeves - Christmas time is here
*Blossom Dearie - Christmas spice so very nice
*The Verve Christmas album (samling av div. jazz fra labelen Verve)
*
Carpenters - Christmas collection
*A Perry Como Christmas
*The Doris Day Christmas Collection
*Elvis - If every day was like Christmas
*Bing Crosby - White Christmas
*The Andy Williams Christmas Album
*Stevie Wonder Christmas Collection
*Real Group - En riktig jul
*
South Park - Mr Hankey's Christmas Classics (for den som er South Park-fan)


Morsomme samleplater:
*Ultra Lounge - Christmas Cocktails part one
*Ultra Lounge - Christmas Cocktails part two
*Christmas memories are made of this
*Christmas for lovers

Klassiske:
*
Bach - juleoratoriet med John Eliot Gardiner
*
Bach - julekantater med John Eliot Gardiner
*
Händels Messias med Trevor Pinnock og Anne Sofie von Otter
*Rolf Lislevand - Jul i gammel tid
*Polyphony - A christmas present
*Anne Sofie von Otter - Noël
*Anne Sofie von Otter - Home for Christmas (hun synger ikke bare klassisk her)
*Per F. Bonsaksen - Baroque Organ music for Christmas
*Il Giardino Armonico - Christmas Concertos (Corelli, Vivaldi, Torelli osv)
*Schütz - Weihnachtshistorie (René Jacobs, Andreas Scholl m.m)
*Berlioz - L'Enfance du Christ (Herreweghe m.fl)
*Saint-Saëns - Oratorio de noël


I tillegg finnes mange fine korplater - King's singers, King's college Cambridges kor, Westminster Cathedrals kor, ALT av det britiske kammerkoret Polyphony osv. Av norske ting kan jeg anbefale Oslo Domkors juleplate og Bugge Wesseltofts "It's snowing on my piano".



Håper du finner noe du liker!

mvh Glamourbibliotekaren

11 kommentarer:

Mie sa...

Bra tips!
Min nye favoritt er Sufjan Stevens juleboks fra i fjor, den er helt nydelig - anbefales! Her er videoen til en av låtene, gir en viss idé om hva slags musikk det er. I tillegg har han gjort en del coverversjoner av gamle juleklassikere. Veldig fint!
http://www.youtube.com/watch?v=OYQFeZFLyM4

Glamourbibliotekaren sa...

Ja, den er ikke dum den. Ganske søtt konsept, med alle de små mellomspillene også. Har hørt endel på den.

Anonym sa...

Jeg liker juleplaten til The Mormon Tabernacle Choir. Er ikke overbegeistret for Sissel Kyrkjebø, men på denne platen er hun ikke så verst. Mektig korsang er det iallfall. Liker arrangementene, litt tilbake til ballsaler og Mr.Darcy... :)

Anonym sa...

Bugge Wesseltoft sin jule-CD er nydelig! Så rolig og fin, man kan høre snøen falle når man lytter til den.

Anonym sa...

Dolly Parton og Kenny Roger's "Once upon a Christmas" er kjempefin, selv for de som ikke er ihuga Dolly-fans!

Verdt et forsøk! God førjulstid!

Glamourbibliotekaren sa...

Trine: Kjenner til koret, men ikke kombinert med kyrkjebø.

Student: Enig!

Lotte: Ja, den er det fart i! Men jeg klarer ikke å høre "I believe in Santa Claus" uten å se for meg Heidi Hauges zombie-versjon som har gått i tv-reklamene... skrekk o gru. Dolly har en annen juleplate der hun har en NYDELIG versjon av "I'll be home for Christmas". Finere enn noen andre!

Anonym sa...

Jeg har helt falt for Kari Bremnes og Rikard Wolffs "Desemberbarn". (Må bare si Kari Bremnes med en stemme som om jeg var overrasket over at hun sto i stua mi. JA, litt sånn Team Antonsensk).

Glamourbibliotekaren sa...

Ostepopp: Mmm, Bremnes er veldig bra. Den desemberbarn-plata er fin. "Gåte ved gåte" er en annen plate som er fin, dog ikke juleplate.

Jørn Roeim sa...

Jeg begynte nesten å bli nervøs her. Hvor blir det av Bugge Wesseltoft? Men så kom han, helt til slutt. Jeg kan bare understreke denne anbefalingen.

Anonym sa...

Når det gjelder Bach julekantater med Gardiner - hvilke volumer er det som gjelder her? Jeg skulle prøve å bestille på en nettbutikk, men det stod så lite om hver enkelt.....

Glamourbibliotekaren sa...

Hei! Det er vol. 14, 15 og 16 som inneholder julekantater av de som er utgitt så langt. Det er enkeltplater (de andre volumene er doble). Nydelig vakre!

Populære innlegg