lørdag, mai 03, 2008

Glamourbibliotekaren svarer, del 1


Jeg tror vi får dele opp dette i bolker...

Første 8 kommer her:

Anonym: "Hva er dine favoritt-teer?"
Veldig mange - jeg er veldig glad i hvit te med pære fra Revolution eller Celestial Seasonings, "Orientens paradis" fra tehuset i Grensen, den taiwanske oolong-teen fra høyfjellene.. og vanlig Twinings Earl Grey. Twinings solbærte liker jeg også godt. Friggs grønn te med vanilje, egentlig alle Revolution-teene, Celestial seasonings hvit te med fersken.. og de to pyramideteene fra Lipton, en grønn og en hvit, er forbausende gode! Og den grønne sitronteen til Mariage Frères, og Cachemire og Thé des Alizés fra Le Palais des Thés. Egentlig drikker jeg hva det skal være bortsett fra nypete og andre veldig røde fruktteer, særlig disse fra London Fruit and Herb Company - de synes jeg er kvalme.


Eva: "Jeg lurer på om gemalen også er vegetarianer, og hvis nei - hvordan organiserer dere hverdagsmiddager? Og så lurer jeg på om du drikker noen form for alkohol. Og hva er det mest romantiske stedet du vet i verden?"
Nei, han er ikke vegetarianer, men er glad i vegetarmat og velger det ofte når vi spiser ute også. Hverdagsmiddager varierer litt - vi har helt forskjellig døgnrytme pga jobbene våre, så det er ikke alltid vi har mulighet til å spise sammen. Alkohol drikker jeg relativt sjelden, aldri øl. Det mest romantiske stedet jeg vet? Det er flere, man har jo alltid minner knyttet til steder, men i Rättvik i svenske Dalarna ligger det en liten rødmalt gård som leier ut rom i stabbur og uthus, med utsikt over Siljansjøen - den er noe av det søteste jeg har vært på, tror jeg. Også det lille gule steinhuset i olivenlundene i Toscana hvor vi var på bryllupsreise - goes without saying!


La Dolce Vita: "Hvor mange parfymer har du? Hvordan ser en typisk dag for deg ut? Går du som regel i bukse eller skjørt? Har du noen gang hatt lyst til å slutte å blogge?" Har mistet tellingen.. mange. Jeg synes alle dager er forskjellige, men jeg står i allefall opp litt før halv sju, jobber fra åtte til fire, og etter jobb går jeg gjerne ut på noe - teater, kino, konserter, kaféer - eller slapper av hjemme og leser og hører på musikk. Ganske normalt, vil jeg tro. Jeg går som regel i bukse - vil gjerne gå mer i skjørt og kjole til hverdags, men finner aldri sko som er både komfortable og pene til skjørt.. Jeg går mye hver dag, så jeg kan ikke sprade rundt i hæler hele dagen heller. Og ja, jeg hadde lyst til å slutte å blogge etter den bloggkonkurransen i fjor høst, for jeg ble møtt av så mange fordommer. Men så bestemte jeg meg for å glemme hele greia; jeg vil ikke la slik negativitet vinne.


Fair: "Hva er ditt favorittreisemål i Norge og ellers i den store verdenen?"
I Norge liker jeg meg godt i skjærgården, i det hele tatt ved kysten, og ellers trives jeg bra i mammas hage. I utlandet: Jeg har aldri følt meg så hjemme noe sted som i New York, så dit drar jeg så ofte jeg kan. Ellers liker jeg Paris. Og Toscana. Mange steder.



Heidi: "Hvordan velger man ut et godt perlekjede, og hvor mye bør det koste? (Dette er muligens et eget glamourspørsmål, men jeg lurer virkelig. Har fått 1000 kr gavekort hos gullsmeden!)."
Det vet jeg ikke! Beklager. Spør gullsmeden.


Stïne: "Hva bestiller du i kaffebaren (dersom du ferdes i denslags)? Og hva er ditt favorittsted i Roma?"
Det kommer an på kaffebaren. På Starbucks har jeg en tendens til å bestille caramel vanilla white chocolate mocha-kliss som jeg alltid blir kvalm av. Ellers er jeg ganske trad, café au lait er tingen for meg. Eller det er det jo slett ikke - i 9 av 10 tilfeller bestiller jeg te! Angående Roma: Spør meg igjen i september!



Amélie: "Hvor synes du det er best å spise italiensk i Oslo? Har du oppskrift på en god blåbærpai?"
Jeg synes Amundsen & Nobile i Frognerveien har bra italiensk mat (vegetarlasagne og livemusikk), og den lille San Lorenzo i Vika. Villa Paradiso har de beste italienske pizzaene, og den beste tiramisuen jeg har smakt i hele mitt liv... Blåbærpai... kanskje i en bok, men ikke i hodet! Når det gjelder Milano-spørsmålet ditt var det et glamourspørsmål om det tidligere, så søk på Milano i søkefeltet øverst til venstre!



Nysgjerrige Mira: "- Hvis du skal anbefale leserne dine èn roman skrevet av en utenlandsk forfatter (men oversatt til norsk), hvilken skal det være?"
Hjelp, for et vanskelig spørsmål! Jeg tror ikke jeg klarer å svare.

Ingen kommentarer:

Populære innlegg