søndag, oktober 26, 2008

Håndbok for solokvinnen



Jeg har lånt en bok. Den heter "Bo alene og trives - en håndbok for solokvinnen" og ble utgitt i 1937. Jeg samler på slike livsstilbøker fra svundne tider, og må definitivt spore opp denne så jeg kan glede dere med utdrag fra den.

Vi begynner med det å ha forberedt emner for konversering:



Enhver kvinne bør ha en snev av kjennskap til praktisk talt alt. Det halve dusin saker du kan ha tid til å kjenne til bunns (hvis du er meget ærgjerrig) vil more dig, utvide ditt syn og sette dig i stand til å snakke med, men du blir ikke derfor bedre selskap, for det krever at du også er en god tilhører. For å kunne være en god tilhører, må du i hvert fall ha en svak idé om det den andre fyren taler om (hvis du da ikke er ekstra skarp). Det er både trettende og irriterende for ham å måtte tilpasse sin konversasjon for at du skal kunne forstå den.
(...)
Ennu et siste point angående dette åndelige billedet av dig selv: Du vil ikke komme langt, med mindre der i hvertfall til en viss grad er en likhet mellem dig og det. Man må være et geni for å kunne gjøre inntrykk med skjeve hæler og en uklæderlig hatt.


Da er dere klare for en ny uke med konversering, eller hva?

11 kommentarer:

Lady Netta sa...

Haha, så morro! Jeg vil gjerne lære å konversere altså, tror jeg trenger det:P

Anonym sa...

Anna Lovinda har rykte på seg for å kunne bløffe seg gjennom utallige tema. :-) Men denne boken hadde ikke vært dum, slik at jeg også fikk noen tips til hvordan å forholde meg når jeg ikke klarer å bløffe, eller når stilettene blir alt for skjeve.... Det skjer jo iblandt!
Som per definisjon solokvinne og som alter ego lengtende, venter jeg i spenning på glambibliss' videre sitat fra boken. :-)

vertinnen sa...

Jeg er ikke solo men uklæderlig hatter holder jeg meg klokelig unna likevel!

Blondie sa...

Så festlig! Jeg er den lykkelig innehaver av Gyldendals konversasjonsleksikon fra 1948, en velbrukt og slitt utgave, samt "Skikk og bruk" fra tidlig 60-tall. Med dem i vesken kan det umulig gå galt, selv i det skarpeste selskap. Det er bare å si "et øyeblikk" og løpe ut på badet alternativt i garderoben, for å komme tilbake et par minutter senere, full av ny og brukbar viten om hvilket område som helst. Men det krever naturligvis en veske av et visst kaliber. Kanskje Mulberry har én som passer?

Anonym sa...

Syntes det var et veldig godt råd, å vite litt om mye så man kan være med på en samtale. (Noen som husker Bridget Jones sin kommentar til Rusdie og Archer? "Isn't it tragic about Chechnya?") Evt som Anna Lovinda nevner, være nok med til å bløffe seg gjennom en samtale.
Dessverre for hatteelskere, vil det vel nesten være mer ødeleggende for omdømmet å bruke hatt enn å la være nå til dags. Ukledelig eller ikke. :(

Anonym sa...

Ja, det er gøy med sånne bøker. Jeg har noen selv og er stadig på jakt i antikvariater og på loppis. De gir et levende bilde av tiden de ble skrevet i og er mye morsommere enn historiebøker. Forøvrig er jeg enig med Kaisa når det gjelder hatter. Det er altfor få hatter i verden, og mine ligger bare i skapet - dessverre!

wine-fueled narcissism sa...

Milde måne. Ja nå er jeg klar for å erobre verden! :)

Anonym sa...

"Det er både trettende og irriterende for ham å måtte tilpasse sin konversasjon for at du skal kunne forstå den." :D

Kunne dog virkelig trenge et konversasjonskurs i forbindelse med det skumle jobbseminaret jeg skal delta på i neste uke. Mer enn en gang har jeg opplevd å bli tørr i munnen under diverse lunch/middagsseanser med ukjente mennesker på rekke og rad. "Hvordan være alene på seminar og trives" - det hadde vært noe!

Anonym sa...

Denne vil jeg ha!
;-)

Krissy

Anonym sa...

For en straalende tittel! Solokvinnen er virkelig litt av et begrep. :)
Min favoritt i sitatet er for oevrig:
"Enhver kvinne bør ha en snev av kjennskap til praktisk talt alt."
Jeg gleder meg til aa hoere flere utdrag fra dette verket.

Glamourbibliotekaren sa...

Anette: Ja, å konversere om praktisk talt alt er en kunst!

Anna Lovinda: Jeg tviler ikke på at du kan bløffe, du din veltalende quinde! :-D

Mamma med stil: Godt å høre!

Oversetter: Ryggsekk eller trillekoffert, skal man kunne konversere om praktisk talt alt :-D

Kaisa: Oh yes, husker Bridget!

Korist: Plukk dem fram fra skapet :)

Wine-fueled: Bra! Du er m.a.o forberedt på å prate om praktisk talt alt?! Sånn skal det være :-D

Lauren B: Du får forberede fem-seks emner som du kan ta opp samme hvem du prater med :-D "Er det ikke forferdelig hvordan dagens unge kvinner velger slacks fremfor kjoler og skjørt..." - noe sånt.

Anonym: Du får ta en runde i antikvariatene!

Seema: Ja, praktisk talt alt. Rett og slett.

Populære innlegg