tirsdag, januar 27, 2009

Good night and good luck


På NRK1 kl. 23.15 går den fabelaktige "Good night and good luck". Still inn opptak om det blir for sent, for denne bør ingen gå glipp av. Den fikk en drøss nominasjoner, Oscar, Bafta, you name it. Og temaet er nok temmelig aktuelt den dag i dag.

Filmen handler om perioden da senator McCarthy bedrev heksejakt etter kommunister i USA - det er kald krig, det er polarisering, og den minste lille ting som ikke kunne regnes som patriotisk, ga mistanke om kommunistiske sympatier. Enten var de med eller i mot. CBS-journalistene nektet å akseptere denne vanvittige mistenkeliggjøringen, og gjorde hva de kunne for å få en ende på det. Edward Murrow henvender seg direkte til publikum gjennom fjernsynet, som da var helt nytt. (Direkte tale på tv på denne måten er mektig, det kunne vi se ikke minst av Harold Pinters taler)



Min favoritt Dianne Reeves har en rolle som jazzsangerinne i denne filmen, hvilket hun også er i virkeligheten, og på en konsert jeg var på året etter innspillingen av filmen, fortalte hun litt hvordan det var å bli directed by George Clooney og hvordan han kunne si hva som helst til henne og hun ville føye han, myk som smør. Dianne er vår tids Sarah Vaughan - og soundtracket til filmen vant Grammy. Anbefales!


Og se for all del filmen. Skremmende aktuell, estetisk vakker. Svart-hvitt.

(bilder:imdb)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja! Jeg så den på kino i sin tid, den er flott!

Anonym sa...

Eg skulle også gjerne tatt regi frå George Clooney... :lol:

Anonym sa...

Så mye bakgrunnskifting det har vært i dag, da!

Anonym sa...

Synd at de beste filmene skal sendes så sent på kvelden.....denne hadde jeg virkelig lyst til å se! Men som det utprega B-mennesket jeg er, er det tungt nok å stå opp om morgenen som det er, så jeg motstod fristelsen:) Men det finnes jo DVD!

Glamourbibliotekaren sa...

Katrine: Samme her, herlig med sånne filmer på et stort lerret.

Alt godt: :)

Anonym: Nuvel, det var vel en overdrivelse :)

Anonym: Skaff deg et eller annet å ta opp på!

Populære innlegg