tirsdag, februar 24, 2009

Kjære Blossom


Min store heltinne Blossom Dearie, som burde være kjent for trofaste lesere av denne bloggen, døde for to uker siden. Jeg er veldig lei for at jeg aldri fikk hørt henne live. Mine forsøk på å spore henne opp i New York var nytteløse, men det var nok fordi hun hadde sluttet å spille på den restauranten hvor hun holdt til en periode for noen år siden.

Her skrev jeg litt om henne i fjor. Hennes kombinasjon av formidling, humor, musikalitet og timing var unik. Det var også hennes stemme.

Her er N.Y.Times' artikkel. ("Ms. Dearie didn’t suffer fools gladly and was unafraid to voice her disdain for music she didn’t like; the songs of Andrew Lloyd Webber were a particular pet peeve." Hehe. Right on, Blossom!!)

Men platene lever i beste velgående, jfr sist fredags platetips, og til ære for Blossom: Her er "Surrey with the fringe on top" fra "Oklahoma" av Rodgers&Hammerstein, et gammelt og nokså sjeldent opptak:






Flere låter, med litt bedre lyd:

Quiet nights of quiet stars
I wish you love
The best is yet to come

og sist men ikke minst:
I'm hip (live m/piano)


"...for a little jazz bird is in heaven when it's singin' blue..."




3 kommentarer:

Anonym sa...

Fin musikk :)

Anonym sa...

Aaah, så deilig musikk til arbeidet :-)

Glamourbibliotekaren sa...

Anne & Koristen: Jaa.. kjøp platene hennes, I tell you!

Populære innlegg