tirsdag, februar 17, 2009

Om charme

Personifiseringen av sjarme

Boka "Den fullkomne Eva" fra 1957 tar for seg mye spennende, bl.a. har den et eget kapittel om sjarme. Det henger veldig sammen med det jeg legger i glamour - og at det er en sinnstilstand og indre følelse mer enn det er designerklær eller overfladisk blingbling, som mange tror straks de hører dette ordet.  


"Sjarm er en gave fra gudene, og lykkelig er den kvinne som har fått sjarm i vuggegave. Sjarm er flyktig og udefinerbar, som blomsterduft. En vakker kvinne uten sjarm er som en rose uten duft. Sjarm er uforgjengelig og tilhører ingen bestemt aldersgruppe, den er uavhengig av skjønnhet og heslighet, og den kan virke mer besnærende og tiltrekkende enn den mest fullkomne skjønnhet. 

Sjarm er, blant meget annet, en egenskap som gjør samkvemet mellom menneskene lett og ubesværet. Det er også den gylne nøkkel til hjertene, og den som besitter sjarm, vil finne alle dører åpne for seg. Mangfoldige er de som har prøvd å definere begrepet sjarm, men ingen har klart det hittil. Det nærmeste man kommer til, er at sjarm er en sammensatt enhet som rommer godhet, takt, hjertelighet, elskverdighet og grasie, gjennomstrålet av en levende og ren ånd som alltid vet å si det riktige til riktig tid, og å gjøre det riktige til riktig tid. Enhver Eva besitter i hvert fall en smule av alle disse egenskapene, og hun kan selv forsøke å tilegne seg litt mer av dem. For sjarm kan også med litt selvdisiplin vokse frem i oss. 

Akkurat som f.eks. den kunsten å lytte kan øves opp hos hver enkelt av oss. For kunsten å lytte er også en del av begrepet sjarm. Snakker vi med noen, så skal vi sørge for at de får rikelig anledning til å komme til orde selv. Det å underholde seg selv med hverandre, er ingen monolog, det består i en utveksling av tanker. Lett henkastede ord og innfall griper man som en ball i luften og sender dem like ubesværet videre. Elskverdighet og høflighet skal ikke være noe utvendig påklistret eller tomme ord. Det skal komme fra hjertet, hvis det skal virke overbevisende."  


Jeg synes igrunnen det var mange kloke ord her! Roseligningen i første avsnitt er spot on! 

9 kommentarer:

Anonym sa...

Og den tar også opp en av min kjepphester, nemlig konversasjonskunst. Som jeg mener burde innføres som skolefag, for det er altså utrolig mange som ikke behersker selv de enkleste strategier for konversasjon (stille spørsmål, lytte, tune seg inn på hva den man snakker med er opptatt av). Hvor mange brylluper har jeg ikke vært i hvor den som sitter ved siden av meg svarer med enstavelsesord og aldri stiller et spørsmål tilbake. Slikt blir det dårlig samtale av. Og det er jo synd, når det er så veldig lett å gjøre noe med!

Anonym sa...

Og no sit eg og lurer på om eg er i besittelse av sjarm. Og svaret til meg sjølv, blir at eg er ganske grei å føre ei samtale med, i tillegg til at eg er lett å omgås. Men, sjarm? Tja.

paula sa...

Det er noe som er så utrolig tiltrekkende med konversasjonskunst fra fordums tider. Det er rett og slett sjarmerende! Man ble forventet å skulle yte litt ekstra, i forhold til dagens idéer om at alt skal være så naturlig og casual. Noe som i og for seg kan være veldig fint. Man hadde det ikke vært oppfriskende at man i neste bryllup kunne sitte ved siden av en mann med litt innsikt i kurtisens spill? Og da tenker jeg ikke i utgangspunktet på at det å flørte må utvikle seg til noe mer, men det er jo så mye hyggeligere å treffe mennesker som byr litt på seg selv.

Anonym sa...

Interessant! Jeg var tv-amøbe igår kveld og dumpet tilfeldigvis innom Oprah. Der handlet det om høflighet, eller den mangelen på sådan som visstnok preger dagens USA - uten at jeg merket noe til det da jeg var der ifjor! Det gikk egentlig på mye av det samme, bare i en mer oppdatert form. Jeg er helt enig med dere som savner konversasjonskunst. Lærer vi oss litt om det, samt å inneha en porsjon sunn respekt for våre medmennesker, blir vi snart supersjarmerende hele gjengen. Ha en fortsatt strålende tirsdag :-)

Jenny B sa...

Underbart! Tänk om CHARM kunde bli det stora ledordet, istället för sexighet, bitchighet, pengar, makt eller vad det nu är man kan säga är tidens motto. Man kan ju alltid hoppas! Och under tiden utveckla charmen inom sin egen cirkel.

Lotte sa...

Dette var veldig godt formulert! Enig med Jenny B - sjarm er et mye mer positivt ladet ord enn sexy og hva man nå liksom må være for å være vakker og vellykket nå om dagen. Jeg lurer meg på om dette avsnittet skal skrives av/printes ut og henges ved sminkebordet, som en liten påminnelse. Takk for at du delte dette med oss, Glamourbibliotekar!

Alt godt sa...

Dette er så viktig, og eg blir stadig overraska over kor sjenerte folk er! Eg var på eit seminar i dag, og ved bordet under lunchen sat folk mutte og alvorlege. Eg tok initiativet til ein helserunde, og etter ei stund glei praten lett. Men det første initiativet, det vennlege smilet og spørsmål som kan få praten i gang, det er det tydelegvis mange som ikkje klarer å ta!

Anonym sa...

Uff, skulle ønske flere skjønte det konseptet med sjarme. Det er som du sier, glamour er mer enn designerklær og bling. Det er så mye, mye mer.

Glamourbibliotekaren sa...

Grammatiker: Åja, jeg har også vært i noen slike brylluper..

Frøkna: En god start i allefall! :)

Petronella: Man merker fort om det kommer innenfra eller om det bare er fasade i allefall!

Koristen: Ang. Oprah; det er jo mange definisjoner av hva det vil si å være høflig, og mange er jo så strikte og svart-hvite på dette at de blir fornærmet av den minste ting og tar alt ille opp. Det er heller ikke spesielt sjarmerende, hjelpe meg :)

Jenny B: mmm.. det hadde vært noe!

Mademoiselle: Ram det inn!

Alt godt: I situasjoner som den du nevner er jeg som regel på den siden som *ikke* sier noe, og jeg er enig i at det er kjedelig med pauser der alle er stille og ingen tar initiativ, men det er ikke alltid så lett å få i gang en samtale heller. Det kommer helt an på. En ting jeg har lært, ikke minst av meg selv, er at det å være alvorlig og stille ikke betyr at man er sur og mutt - man er kanskje bare sjenert og litt usikker. Eller tankefull.

E: Det er mye mer! Og det er hovedmålet mitt med denne bloggen, derfor blir jeg like matt hver gang noen omtaler den som shoppingblogg eller moteblogg eller whatever :)

Populære innlegg