tirsdag, april 21, 2009

Helgens Figgjo-fangst

En snartur innom et loppemarked + søndagsmarkedet i Birkelunden ga følgende resultater:



Asjettene/tefatene er fine å ha kjeks eller blomsterpotter på (noen som vet hva serien heter?), og Sissel-serien har jeg litt av i gult fra før - nå kan jeg matche med tallerkener i lyseblått og lysegrønt.

Men man bør virkelig ha nerver av stål, evt skjold og hjelm når man skal på loppis. Jeg hadde glemt hvor mye ufrivillig kroppskontakt man får der, særlig den første halvtimen etter at de åpner! Jeg ble dyttet og skjøvet og nærmest slått og sparket av eldre damer med mord i blikket. Det var umulig å slippe til ved bordene. Vanlig køordning, regler og folkeskikk gjelder ikke her. Jeg holdt på å ramle oppi ei kasse med norgesglass da en liten og trinn kvinne i lakserosa anorakk raste forbi på vei mot julepynten. Livsfarlig.

Hadde det ikke vært for at jeg deler hjem med femten musikkinstrumenter allerede, hadde jeg forøvrig bydd på sitaren som skulle auksjoneres bort.

18 kommentarer:

Synnøve sa...

Hei, visste du at Sissel-serien finnes i rosa og? Nydelig, men et sjeldent funn. 10 års leting har bare gitt meg et rosa kakefat. Men jeg synes det er helt nydelig å blande alle fire farger på et bord og planen min er å finne flere middagstallerkener :)

fru Storlien sa...

Happy hunting! Jeg skal stå på innsiden til helgen - det er også en interessant opplevelse.Mange mennesker har de utroligste argument for at man mer elelr mindre skal gi bort saker. Høydepunktet er selvsagt utpakningen fredag kveld - mange godbiter der!

Alt godt sa...

Dette høyrdest kjent ut... Eg brukar stå bak disken. heldigvis i kantina, og det er stadig underlege opplevingar der og. Her er ein dialog mellom meg og ein kunde, eg spør kva eg kan hjelpe med samstundes som eg legg to nysteikte vaffelplater på vaffelfatet.
Kunden: Jeg vil ha den vaffelen du har i jernet.
Eg: Ja, men denne kom akkurat ut av jernet.
Kunden: Jeg vil ha den vaffelen du har i jernet.
Eg: Ja, men denne er like god og like fersk.
Kunden: Jeg vil ha den vaffelen du har i jernet.
Eg: Ok...

Og sånn går no dagan...

Glamourbibliotekaren sa...

Pixelsynn: Ja, jeg har sett de rosa noen få ganger! Veldig fint å blande, helt enig. Jeg blander mye annet også, har én tallerken eller én kopp fra mange forskjellige serier.

Fru Storlien: Tviler ikke!

Alt godt: Haha!!

Anonym sa...

Hehe. Alt godt: jeg likte vaffelhistorien din. Lurer på hva som hadde skjedd hvis du fortsatte å insistere på at vaffelen som kom ut av jernet var like god og varm. Det er utrolig mange spesielle folk på loppemarked. Med spesielle mener jeg mennesketyper som man legger merke til av en eller annen grunn. Feks. klesstil eller måten de går på. Jeg såg en gang en mann som var tatt rett ut av 50-tallet, med brylkrem i håret, "gangster" solbriller og det hele. Skikkelig stilig var han. Jeg ble helt paralysert og gled dermed rett inn i gruppen "spesielle mennesker" som "hun som står og glaner på han mannen".
Amateurmamma

Marito el Finco sa...

Jeg tror de har Sissel-serien i Et Dukkehjem i Markveien. Selv har samboeren min og jeg vært så heldige å arve et slikt middagsservise (lyseblått) av mine svigerforeldre. Vi bruker det hver dag og er kjempefornøyde! Har ikke noe i de andre fargene, men kan se for meg at det er fint å blande:)

Glamourbibliotekaren sa...

Amateurmamma: Haha, ja, mye underlig å se :)

Marito el Finco: Jeg kjøpte to av mine kopper der! :)

Kaisa sa...

Har du vært i den lille bruktbutikken som ligger i Bjerregaardsgate? Ikke på hjørnet der det har vært div secondhand-klær, men omtrent ved siden av kiosken på hjørnet av Bergstien. De har en del retro servise.

Jeg blir innimellom litt flau over med-loppe-shoppere. Det er jo en grunn til at det er loppis, og det er ikke at loppe-shopperne skal få ting for en slikk og ingenting, men for at korpset eller hva det nå er skal dra inn litt penger.

Anonym sa...

Kan du ikke ha spørretime snart? :)

MillaCamilla sa...

Haha kjenner meg igjen. var selv på Korsvolls loppis i helge og kom hjem med 2 emaljeskåler (perfekte for peanøtter eller oliven) samt et litt større fat fra Figgjo i lyseblått som ligner veldig på den Sissel-serien. Jeg var såre fornøyd. I tillegg noe annet Figgjo-stæsj og en vase i Fjellfloraen til Porsgrunn til mor, da hun er helt opphengt i det serviset. God loppis alle sammen.

Frk Detektiv sa...

Ah, ja Figgo generelt har mye fint... Har et par ulike sissel-fat jeg også pluss Grete (som er den som ligner men uten hvite striper) bor ikke der det er flust med loppis men har funnet ut at qxl.no har veldig mye fint ... Har du forresten sett tekannen til Sissel? Ser nesten ut som Aladins lampe :)http://www.qxl.no/pris/samleobj-antikv-kunst/keramikk-porselen-og-glass/porselen-figgjo/te-kanne/v/an568480036/

Glamourbibliotekaren sa...

Kaisa: Nei, den har jeg bare gått forbi når de har hatt stengt! Takk for tipset, skal huske å stikke innom snart!

Anonym: Tjææh, hadde egentlig ikke tenkt det, men kanskje - hvis det er stemning for det :)

MillaCamilla: Kanskje fatet er fra Grete-serien? Jeg har fire-fem gule tallerkener derfra - ligner veldig på Sissel, men uten de hvite strekene ytterst rundt kanten.

Frk Detektiv: Ja, kjempefin! Farmor hadde dette serviset, og vi spiste av det hver 1. juledags morgen. I tekanna var det Twinings English Breakfast :)

Glamourbyråkraten sa...

Ja! Spørretime!

Mari sa...

Å, den nydelige grønne gir meg gode minner om farmor! Aller best var de dype tallerkene, for de kom med rabarbragrøt eller rødvinsgele eller semulepudding.

Ylajali sa...

ååå eg blei heilt nostalgisk av å sjå desse blå asjettane med kvite spettar rundt. Minner meg om kveldsmaten hos mi snille mormor med gode brødskiver med eige bringebærsyltety på. Når det var litt ekstra fint brukte ho å matche dei blå asjettane med koppar som hadde lysegule og rosa blomster på. Gode barndomsminner.

Grorudpalmen sa...

Å, jeg skulle virkelig også gjerne visst hva det serviset heter, altså på de to skålene du hadde øverst. Vi har nemlig dette serviset i Vats, arvet etter grandtante Kristi og jeg har mange gode smaksminner med dette serviset.

Og Sissel er jo flott i alle farger egentlig. Selv har jeg arvet frokostserviset i lyseblått med tekopper og den vidunderlige tekannen som Frk. Detektiv meget dekkende sammenligner med "Alladins lampe".

Anonym sa...

Hei, de to tefatene hører til Figgjo Sankthans! Jeg samler på denne serien, mor og far hadde den da jeg var lita, men dessverre er mye blitt knust og kasta opp gjennom åra.

Glamourbibliotekaren sa...

Supert, takk for tipset! :)

Populære innlegg