onsdag, september 23, 2009

Kva las du no?




I sommer kom det over 70 rapporter om hvilke bøker dere leste den gang. Og nå vil jeg gjerne høre hva dere leser akkurat nå! Bokhøsten er jo her, kanskje noen er i gang med rykende ferske bøker? Eller går slavisk gjennom bokhylla og plukker fram uleste bøker kjøpt inn for mange år siden (jeg faller stort sett inn i den siste kategorien akkurat nå...).

Jeg har fire sider igjen av Doris Lessings "Sommeren før mørket". Etterpå dras jeg litt mellom Solstad, Proust eller Woody Allen - eller kanskje noe helt annet som plutselig dukker opp - saken blir nok avgjort i løpet av kvelden!

Over til dere!

Update: Det blir beat-generasjonen for min del nå. Jack Kerouacs "On the road".

94 kommentarer:

fru winther sa...

For tiden alternerer jeg mellom "The Lovely Bones" av Alice Sebold og en novellesamlig av Neil Gaiman. I bokhylla står Roy Jakobsens siste og venter, sammen med Trude Marsteins siste. Sebold er nydelig og trist.Gaiman er en forunderlig kis.

glamouringeniøren sa...

Jeg jobber meg gjennom siste amazon-bestilling. Fant en "5 books to read in a lifetime" liste en gang. Så nå i disse dager avslutter jeg George Orwells "1984". Da starter jeg på "Lolita" av Vladimir Nabokov.

Har også et par som jeg strengt tatt ikke leser... :) "The Sartorialist" av Scott Schuman og "In Vogue The Illustrated History of the World's Most Famous Fashion Magazine" av Angeletti og Oliva.

Anonym sa...

Akkurat nå leser jeg en bok som har stått lenge i bokhylla: "Sahara" av Michael Palin. Det er en dagbok/reiseskildring av en reise gjennom Sahara. Utrolig godt skrevet, og jeg føler nesten jeg står sammen med Palin og skuer utover sanddynene.

k sa...

Jørgen Norheim "Ingen er så trygg i fare"

Glamourfarmasøyten sa...

Jeg leser Tore Renbergs siste om Jarle Klepp: Pixley Mapogo. Underholdende, men jeg har likt de andre bedre, og syns Jarle har fått noen underlige holdninger, i forhold til at han har vært medlem av SOS Rasisme...

Jenny B sa...

Jag läser två böcker samtidigt. I handväskan har jag Irene Némirovskys fantastiska Ensamhetens vin. Hemma läser jag i Knausgårds Ute av verden - den är för tung för att bära med sig någonstans!

lene sa...

aj. dette var nok den vakre skjebnen som vile si meg noe, hehe. har ikke lest et eneste ord fra en bok på flere uker pga av det der travle livet og tenkte senest igår at jeg snart måtte hente en ny ut av den uleste bunken (jeg er av den typen, ja..) hvor det ligger en salig blanding av bill bryson, mario puzo, jane austen, cecelia ahern etc.
don quijote er ikke utlest, men får bli et langvarig prosjekt kjenner jeg.

fair: sahara er nydelig og trigget iallefall reiselysten min :)

pendlern sa...

Jeg går også gjennom bokhylla for tiden, og der fant jeg til min store glede "Til Sibir" av Per Petterson, et natrurlig valg siden jeg nettopp hadde lest "Jeg forbanner tidens elv" av samme forfatter.

Neste bok har jeg ikke bestemt meg for ennå, men jeg har fremdeles noen å velge mellom. Jeg skal aldri mer melde meg inn i noen bokklubb for å få innmeldingsbøker eller gå ukritisk på Mammutsalg. Jeg gjorde den feilen som student, og har fremdeles uleste bokklubbøker liggende. Man blir jo aldri ferdig med dem siden det ikke nødvendigvis er bøker man hadde gått til anskaffelse av dersom de ikke var så billige, og derfor leser en del andre bøker i stedet.

Synnøve sa...

Jeg leser Jo Nesbøs "Frelseren" og lurer på når denne skal bli omtalt som god litteratur, ikke "bare" god krimlitteratur! Den er fantastisk og har skjønnlitterære kvaliteter som få andre!

Anonym sa...

Jeg leser en tung og en lett: "48 Rue Defacqz" av Hanne Ørstavik og "Grave sight" av Charlaine Harris. Liker begge to veldig godt!

Anonym sa...

Isabel Allende- Zorro! spent på hvordan den er.. :)

Mie sa...

Sommeren før mørket gjorde et voldsomt inntrykk på meg for noen år siden, strålende bok! Jeg leser "Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet?" av Johan Harstad. Har ikke kommet så langt enda, men den virker utrolig sjarmerende og fin.

Siv Marit Ersdal sa...

Jeg leser en nydelig, trist og morsom bok: "Extremly Loud & Incredibly Close" av Jonathan Safran Foer. Om en gutt som mister farens sin 9/11. Han finner en nøkkel som faren har gjemt øverst oppe på en hylle på badet, og det er uendelig mange låser i New York som den må prøves i...

Linn sa...

Hanne Ørstaviks siste: 48 rue Defacqz. Ikke helt overbevist. Ennå.

TRF sa...

Leser en veldig fin bok hvor handlingen er lagt til India: "Balansekunst" av Rohinton Mistry - anbefales :)

Anonym sa...

Jeg alternerer mellom Johan Theorins "Nattfåk" og Thorvald Steens "Historier om Istanbul".

Kristin sa...

Eg les "Den siste reisen til Phnom Penh" av Jesper Huor.

emma sa...

Jeg leser ofte bøker jeg har hatt liggende en stund, jeg er av dem som fortsatt melder meg inn i bokklubber/går på mammutsalg/bruktbutikker, og som regel er det nok av bøker å velge i som jeg lenge har hatt lyst til å lese. Dessuten gir det meg råd til å ha mange bøker, noe jeg er avhengig av ettersom jeg er fullstendig håpløs til å levere bøker tilbake på biblioteket. Uleste bøker i egne hyller gir meg muligheten til å velge etter humør og behov og sparer meg for mange purregebyrer (og kanskje bibliotekarer for noen grå hår..) Og for å sitere Knut Nærum: "Man bør selvfølgelig kjøpe flere bøker enn man leser. Ellers er man et menneske uten ambisjoner" (dagbladet 05.01.08).

Men for en gangs skyld gikk jeg rett i butikken når jeg hørte at boken hadde kommet ut:
Øyne i Gaza av Mads Gilbert og Erik Fosse. Jeg liker den veldig godt, den vekker, engasjerer og berører, og den er også opplysende om man ikke har så god oversikt over denne sammensatte konflikten. De får en del kritikk for å ha en ensidig framstilling, men dette synes jeg er uberettiget. De legger slett ikke skjul på at de står på palestinernes side og forteller om deres situasjon. Som leser har man som alltid selv et ansvar for å huske at man ikke kan lese én bok om en sammensatt problematikk og tro at den inneholder den hele og fulle sannhet.

Glamourfilologen sa...

Jeg leser alltid flere bøker parallelt, nå er det bl.a. Freuds Drømmetydning og Elizabeth Gaskells Wives and Daughters! "Lite av varje":-)

Anonym sa...

Haruki Murakamis "Trekkoppfuglen". Jeg elsker, elsker, elsker denne forfatteren!

Pandora sa...

Pga pensum så har jeg nettopp lest ferdig "Yvain Løveridderen", og skal nå begynne på deler av "Dantes Gudommelige Komedie". Også titter jeg litt i to nykjøpte bøker; "Baroque: Architecture, Sculpture, Painting" og Forties Fashion: From Siren Suits to the New Look". Jeg har også en tendens til å kjøpe inn mange bøker som blir stående ulest i hylla. Så jeg bør egentlig bli flinkere på å lese ferdig de jeg har før jeg kjøper nye.

Frk Drew sa...

Alterberer Gunhild Øyehaugs Vinke. Blinke. med Frode Gryttens samlede noveller. To ulike forfatterstemmer, og begge lager gode grøss nedover setningsryggen.

AM sa...

Jeg leser The Return av Victoria Hislop. Det går noe tregt siden jeg synes det egentlig er litt småkjedelig, men venter stadig på at boka skal ta seg opp. Går litt sakte siden jeg leser den på engelsk også. Synes Øya var mye bedre - men det er mulig fordi jeg leste den på norsk og føler jeg forstår ting mye bedre da.

Bergenser sa...

Jeg har nettopp lest ferdig Torborg Nedreaas' novellesamling "Trylleglasset", som jeg likte veldig godt, og som herved anbefales. Det er mer en roman enn en novellesamling synes jeg da, da alle novellene handler om de samme personene gjennom noen år.
Les den:)

Kammerpiken sa...

Godt å ha kommet igang med lesingen igjen! Akkurat ferdig med Jørgen Norheim sin siste; "Adjuktanten" - en kjempefin historie, og et nydelig språk, men veldig forskjellig fra de andre bøkene jeg har lest av ham. Hjemme venter både Paasilinna: Den elskelige giftblandersken og Bringsværd: Kvinnen som var et helt bord alene. Morsomme titler i alle fall!!

Anonym sa...

"Eclipse" av S. Meyer (den 3. boka i Twilight serien). Er, som veldig mange andre unge jenter, helt oppslukt i Mr. Cullen :)

Mari sa...

Begynte i sommer på Anne fra Bjørkly serien og er nå kommet til 5. boka. Må forøvrig dele et fantastisk sitat fra bok 4.
"There are really some things no gentleman should do, and one of them is spank his wife. Knock her down... possibly... but spank her, never!"

Ellers er jeg også i gang med Oliver Twist og Tilbake til Riverton.

Cecilie sa...

Panserhjerte av Jo Nesbø. Det ryktes at dette er den siste Harry Hole-boka så jeg leser hver side med andakt. Misunner de som har alle bøkene til gode!

Fornuftig forsker sa...

Har nettopp lest, og virkelig fått mye leseglede ut av, Roy Jacobsens nye bok i år. Den er bortlånt allerede, og jeg er dårlig med titler, er det ikke "Vidunderbarn", da? Den anbefales! Ellers et par sære russiske - kan ikke anbefale Lyudmila Ulitskaya nok (hun finnes i engelsk oversettelse, kanskje norsk også), og en ny forfatter for meg, Mikhail Gigolashvili. Hadde aldri trodd jeg skulle sluke unna så mange romansider om narkomane i Sovjetunionen under perestroika og alle deres viderverdigheter. Gang på gang oppdager man som leser at en god forfatter kan ta en med der man aldri trodde man skulle komme. Gigolashvili på norsk, nå! (Beklager Glamourbibliotekar, ble litt revet med der, jeg er blitt litt av en agitator for Gigolashvili).

Trine sa...

Jeg har akkurat avsluttet Tore Renbergs siste, Jarle Klepp slutter aldri å forundre meg.

Begynte i går på Saabye Christensens "Visning", ikke kommet så langt, men er spent på hvordan den er. S.C er en av mine favorittforfattere, men jeg stoppet midt i Bisettelsen i skuffelse, så håper jeg ikke blir skuffet denne gangen.

HildeSofie sa...

Jeg gikk jo amok på bakgårdssalget til Pax og Oktober og de andre fine små forlagene, og leste nettopp Eg elska ho av Anna Gavalda. Mer Gavalda venter i hylla, sammen med 1964 av Ragnar Hovland og Vente, blinke av Gunnhild Øyehaug. Nynorsk for alle penga, med andre ord :)

Frøken Hamilton sa...

Jeg leser Bienes Hemmelige liv av Sue Monk Kidd. Jeg så filmen først og ble helt forelsket. Jeg er sikker på at boken vil ha samme effekt :)

Quizmaster sa...

Jeg er ute på en liten reise, og i håndbagasjen ligger Linda Olssons 'La meg synge deg stille sanger', og i kofferten for videre ferie og hjemtur ligger Marian Keyes' 'This charming man' som glamourbibliotekaren anbefalte og anmeldte for ikke lenge siden.
:-)

ulrike sa...

Er akkurat ferdig med novellesamlingen "Bestemødrene" av Doris Lessing (som jeg forøvrig anbefaler på det aller varmeste!). For tiden går det mest i pensumlitteratur av typen "Det kultiverte mennesket" av Frykman og Löfgren, men idag kom det en stor og tung pakke fra amazon.com som jeg mistenker at inneholder alle fire bøker i "Twilight"-serien på engelsk.. Jeg er en sucker for vill virkelighet og blodig-alvor-kjærlighet.. Sukk.

Elisabeth B sa...

Jeg har akkurat flytta inn i halvt møblert leilighet og der er jammen ca 10 meter bokhylle som er full, til dels sogar i to lag. Så jeg har mye nytt å kose meg med. I går leste jeg 'Den menneskelige faktor' av Graham Greene, forleden dag leste jeg 'Glassdukkene' av Jorunn Thørring. Hyllene inneholder litt hummer og kanari; jeg styrer unna Anne Holt og Herbjørg Wassmo, men har planer om at de neste to blir 'Kastanjealleen' av Dea Trier Mørch og deretter 'Den gyldne tonen' av Toril Brekke. Har lest en annen av Brekke tidligere og er spent på om denne (som kommer tidligere, kronologisk sett) er like bra. Har også 'Adjutanten' av Jørgen Norheim på lista mi, og den skal jeg kjøpe meg og ha selv:)

For alle som er lei av bøker de aldri leser anbefaler jeg STERKT å legge dem ut så andre kan få glede av dem gjennom fenomenet Book-Crossing! Selv gir jeg gjerne videre pocketbøker på dette viset (i tillegg til bøker jeg ikke kan/vil lese selv...) og gleder meg over at andre finner og leser dem. Har funnet skatter på dette viset selv også, og så er det jo resirkulering!

Siri sa...

Th Country Life av Rachel Cusk. Jeg trodde jeg hadde kommet meg et godt stykke nedover i lesestabelen, men så var det boksalg på jobben ... Så da var vel bokhøsten i grunnen i boks. Med øyemål tror jeg stabelen strekker seg rundt en meter for øyeblikket.

Eseløret sa...

Jeg har nettopp begynt på Oppløsning av C.J. Sansom, en kriminalroman hvor handlingen er lagt til Sussex, England i år 1537.

Etterpå skal jeg lese Drømmehjerte av Cecilia Samartin (tror av og til at jeg er den eneste som ikke har lest den...)

Flugo sa...

«Det du tror på» av Zoë Heller. En fantasisk bok. Litt Woody Allen, litt Zadie Smith og litt Mark Haddon. Herlig!

litenIda sa...

Akkurat nå leser jeg "Skumringstimen" av Johan Theorin. Har lenge hatt lyst til å lese "Nattefokk" av samme forfatter, men synes nesten jeg må lese den første boken hans først.
I morgen får min kjære samboer "Panserhjerte" i bursdagsgave fra meg. Jeg gleder meg til han har lest den ferdig, så jeg kan lese den selv! :)

Merci Beaucoup sa...

Ansikt til ansikt, av min kjære Gunnar Staalesen! :)

Torill sa...

Har superlang reisetid med buss til jobb og burde virkelig fått pløyd igjennom en hel del bøker, men har holdt uforholdsmessig lenge på med "Huset ved moskeen" av Kader Abdolah. Synd, for jeg liker boken.

Neste bok ut blir "Rødstrupe" av Jo Nesbø. Har ikke vært stor på krim noensinne, men har fått dilla etter å ha blitt påprakket "Snømannen" og "Kakerlakkene" av kjæresten.

wine-fueled narcissism sa...

Jeg leser et kapittel av "Honningkrukken" av Gert Nygårdshaug. Første bok i serien om Fredric Drum, og en skikkelig godbit for oss vin-entusiaster.

wine-fueled narcissism sa...

Haha! Det jeg skulle skrive var at jeg leser et kapittel HVER KVELD, for kjæresten min. :D

Mina sa...

Jeg har nettopp lest Min kamp 1 av Karl Ove Knausgård. Det vakreste, mest rørende og rystende jeg har lest på evigheter.

Anonym sa...

Jeg leser Jan Jakob Tønseths Hilmar iversens ensomhet. Et eller to kapitler hver kveld. For en penn! Gleder meg allerede til Et vennskap og Resignasjon og portvin.

Anonym sa...

"Krenkelsen" av Christophe Dufosse.
"Etter siste time" av den samme, fra 2004, kan også anbefales.

Sarah sa...

Skal skrive særemne i norsken nå, går siste året vgs, så leser bøker med vold som tema. Kimen, Haiene og American Psycho litt samtidig.

Frøkna på Haugen sa...

Jeg leser Leviathan av Paul Auster på engelsk. Jeg liker skrivestilen hans, så dette er den syvende boken jeg leser av Auster. Er også veldig glad i Siri Hustvedts bøker.

Anonym sa...

Jeg veksler mellom to bøker for tida: Trude Marsteins "Ingenting å angre på" - gode observasjoner av mellommenneskelige forhold, tema utroskap og Kjersti Kolbotns "Eg er mamma. Eg skal vera god" - ei urovekkende bok om ei i utgangspunktet ressurssterk alenemor som strever med livet generelt og omsorgen for barna spesielt. Lesverdige bøker begge to.

Lotte sa...

Usj, jeg skrev om Sommeren før mørket i bacheloroppgaven som jeg leverte på bibliotekstudiet i år... Den likte jeg ikke! Hva synes du om den?

Jeg tilhører nok også din sistnevnte kategori, akkurat nå leser jeg Den tidsreisendes kvinne av Audrey Niffenegger - kjempefin! <3 Etter den tror jeg at jeg trenger litt magi, og gyver muligens løs på Harry Potter igjen.

Anonym sa...

Vær hilset! Jeg har nettopp avsluttet Julio Cortázars 'Paradis', som hadde en fornøyelig kappittelinndelig ++, men jeg leser mange bøker samtidig, noen for korte snutter med høytlesning, også, for det gir en slik deilig tidsfølelse og dybde...f.eks. 'Tallenes kulturhistorie'. Det kan jo komme til å ta mange år å komme igjennom den, men det er OK. Leser ukentlig om vår eiendommelige Leopold Bloom, også, og frisker opp i Homer & Odysséen for å riktig følge Joyces' Ulysses..Og så leser jeg i Bibelen av og til, på engelsk eller spansk. Jo, jeg leser snutter av Montaigne, også. Innimellom. Vil lese mer Jorge Luís Borges snart. Han har taket på pennen, altså! -Hyggelig og oppvakt blogg, forresten!

Tone Yvonne sa...

Siri Hustvedt "med bind for øynene"
Den er utrolig fascinerende og ikke minst stille.....

Planen er å lese "Sult" av Knut Hamsund etterpå, fordi Hustvedt har uttalt at hennes første bok hadde ladri blitt til hadde det ikke vært for "-det var i de dager jeg gikk rundt i Christiania og sultede" :o)

Hilsen en Bibliotekar in spe

Anonym sa...

Har pakka ned alle mine uleste bøker, har byrja førebu ein flytt,- om nokre månader skal eg pakke dei opp att. Så no fortrenger eg det og kjøper nye...
Var på teltsalg ved Operaen og fekk meg "Når du ser meg" av Hustvedt til ein billig penge - gler meg til å byrje på den i kveld

Eirin Edvardsen sa...

Jeg holder på å lese "Menn som hater kvinner" av Stieg Larsson. Må skynde meg nå, for jeg vil lese boken ferdig før jeg ser filmen. Og den gleder jeg meg til å se.

Anonym sa...

Haruki Murakami, magiskt!

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Unknown sa...

Jeg altererer mellom "Tyst hav" av Isabella Lövin og "Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede" av Jan Wiese.

Den første er et rystende, og ganske ekkelt innblikk i svensk og global fiskeindustri. Den andre er just påbegynt og virker veldig bra!

Forøvig er jeg halvveis Susanna Clarkes "Jonathan Strange and mr Norell".

Glamourlektoren sa...

"Mig äger ingen" av Åsa Lindeborg. Fantastisk god bok.

Tina sa...

Må si meg enig med Lo, Den tidsreisendes kvinne av Audrey Niffenegger var flott. En av de bedre jeg har lest på lenge. Anbefales sterkt!

Har nå akkurat startet med The Icarus Girl av Helen Oyeyemi, lest både negativt og positivt om boken. Så er spent på hva den bringer.

Lekkermunn sa...

Det er ulike bøker til ulik bruk for tiden. I kveld lukket Jeg Morten Schakendas bakebok fra hans fantastiske bakeri i Lom. I morgen skal jeg begynner på å bake meg gjennom boken. Den har vært lesestoff på sengen de siste dagene.
På t-banen leser jeg William Boyds bok Restless.
Og ..med den aller største konsentrasjon leser jeg The Rough Guide to Food - how to make the right food choices (krevene og informativ om moderne matproduksjon)
..og så gleder jeg meg til å lese Fosse/Gilbert fra Gaza.
Og så må jeg bare si at jeg ble veldig skuffet over boken til The Sartorialist. Ingen av mine favoritter var med.
Dette ble litt mye, men men....
Uff, dette ble litt mye.

Glamourgermanisten sa...

Eg les for tida "Morgenrød" av Gunnar Staalesen. Planen er å få lest etterfylgjerane også. I tillegg ligg Franz Kafkas "Die Verwandlung" og ventar på nattbordet.

Ha ein fin dag!

Anonym sa...

Jeg leser "Mors Bok" av Maragret Skjeldbred. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om boken enda, men jeg elsker rett å slett "gulldronning, perledronning", som kom ut for noen år siden, så jeg prøver å lese alt denne damen produserer!

Marsvinet sa...

"Special Topics in Calamity Physics" av Marisha Pessl. Bare kommet 30 sider ivei ennå så kan ikke si annet enn at den er veldig snodig. Men kan anbefale forrige bok; "Mengele Zoo" av Gert Nygårdshaug, den har gjort veldig inntrykk på meg.

Strekker sa...

Jeg leser Plogjernet av Johan Falkberget - andre bind i tetralogien Nattens brød. Gripende historie, fint skildret med tydelig språkglede: "Hørte hun egnens fattige til - eller var hun en oppvandret forvorpen taskenspillerske der ødet sine timer i gjøgleri og laster?"

(Sitat fra første bind, An-Magritt)

Anita sa...

"Panserhjerte" av Jo Nesbø

Glamouradvokaten sa...

Jeg leser "Kronprinsessen" av Hanne Vibeke Holst, den første i en trilogi som handler om kvinner i maktposisjoner og om hvordan miljøet og samfunnet rundt dem håndterer det. Les; helt annerledes enn for menn i slike posisjoner. Har kjøpt alle tre så de to siste ligger å venter å meg.
Veldig bra litteratur.
Det er såå mange bøker jeg vil lese; mest de som er nyutkommet og som er i butikken.

Anonym sa...

Jeg er imponert over at du klarer å legge fra deg en bok når det bare er fire sider igjen. Selv er jeg en utålmodig leser.

Akkurat nå er det ikke skjønnlitteratur, men glamour det går i; "The House Dress. A story of Eroticism and Fashion" kjøpt på Palazzo Pitti på ferie i sommer. Det er fantastisk å lese om husmorkjolene og se på bilder av alt fra 30-talls Hollywood gudinner i sateng til kjerringer blomstrete 70-talls bomull.

HildeSol sa...

Jeg leser "Desert Queen", en biografi om Gertrude Bell som reiste og bodde mye i MidtØsten og hadde innvirkning på politikken der på begynnelsen av 1900-tallet, og Geraldine Brooks' "Kvinner i Islam". Egentlig er det tilfeldig at jeg leser dem samtidig, men de utfyller hverandre.

Johanne sa...

Veksler for tiden mellom John Kennedy Tooles "A confederacy of dunces", Johan Harstads "Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet", og ikke minst Guy Delisles fantastiske tegneserieroman "Pyongyang", om hans møte med Nord-Korea.

koristen sa...

"City of Bones", første bok i "The Mortal Instruments" av Cassandra Clare. Urban fantasy/horror om vampyrer, varulver etc og heltinner og helter som jager dem i New Yorks gater. Dessuten er det en roman om en sterk og tøff ungjente som leter etter sannheten om sine røtter. Ok, jeg burde vokst fra slike bøker, men det har jeg ikke :-))) Me like!

Unge Storalm sa...

I går leste jeg Courtney Crumrin And The Coven of Mystics i et jafs, det var steeeinkjekt! Og så hev jeg meg rett over Fragile Things av Neil Gaiman....(gikk amok på play.com for en uke siden, og i går dumpet det fire bøker ned i postkassen min.:D ) Den er rett og slett lovende. Paper bound magic!

Beate sa...

Har holdt på med Arvetanten av Simonetta Agnello Hornby en stund nå. Det går fryktelig treeeeegt. Ellers har min eldste sønn blitt så stor at jeg kan lese Harry Potter til ham. Har gledet meg til det lenge! Vi har kommet til bok nummer 5, og det er veldig kjekt å få lese bøkene fortløpende denne gangen, slik at jeg (vi) husker handlingen fra bok til bok. Vet ikke hvem som koser seg mest av mor og sønn…..

S. L. sa...

lese [kløyvd inf -a] les [leser], las, lese el. -i (norr lesa 'plukke, samle; lese', den siste tyd. frå ty. med innv frå lat. legere 'samle, lese', jf I lekse)

Glamourbibliotekaren sa...

S.L: Det er en referanse til ekstrahefter i barneskolen.

Julie Holdal sa...

Jeg har akkurat avsluttet Geir Gulliksens siste roman, "Tjuendedagen". Og jeg er nok nødt til å si meg enig i alle de begeistrede anmeldelsene som boka har fått. Den er virkelig god. Den stiller mange og interessante spørsmål og er i tillegg glimrende skrevet.

Mari sa...

Jeg leser en flyplasskjøpt thriller av David Baldacci... Og så må jeg le litt hver gang jeg ser denne overskriften, for på barneskolen var det min absolutte favoritt. Og pussig nok - jeg fylte ut heftene i rasende fart så frøken ble stressa, så jeg kunne jo tydeligvis lese - trodde jeg lenge det het Valestijunå. Frøken: Da tar vi fram Valestijunå, dere! Jeg (innvendig): Hurra!

(Dette var selvsagt bokmålsversjonen, men det er vel opplagt, ellers ville det jo hete Kvalastuino)

barnebibliotekaren sa...

Jobber meg raskt gjennom "Fjellprinsessen" av Shannon Hale, en ungdomsbok som er greit å kjenne i forhold til jobben, men absolutt med egenverdi. Men er litt ekstra rask, for klar på stuebordet ligger Peter Robinsons "Djevelens venn", - en av mine absolutte krimfavoritter!!!

Studenten sa...

romaner? Nei, her leses det for å finne teorier til semesteroppgaven.

Anonym sa...

Jeg leser for tida tre bøker: To romaner, "Hvite tenner" av Zadie Smith, samt første bind i Selma Lagerlöfs barndomstrilogi. I tillegg leser jeg en historisk innføring i Nord-Irland-konflikten: "Making sense of the Troubles" av McKittrick og McVea. Dette er en lettlest, god og upartisk innføring til en interessant,men tragisk, konflikt.

vertinnen sa...

Jeg har vært inne på Haugen bok og bestilt meg "Øyne i Gaza" (Mads Gilbert & Erik Fosse) i dag. Da skal jeg snart lese noe annet enn barnebøker om løver, tog og bæsj. Det blir bra. Bøkene om løver, tog og bæsj leser jeg forøvrig for sønnen:)

Spis, løp, les sa...

Etter nesten en uke hjemme fra jobb med influensa har jeg rukket over flere bøker. Jeg har resirkulert og lest Marian Keyes på nytt. Last chance saloon og The other side of the story. Nå venter jeg på bestillingen fra Amazon.

Anonym sa...

Leser en dyster, men herlig bok, Kollektivt selvmord av Arto Paasilinna. Fornøyelig Mvh Astrid

Anna sa...

For tiden leser jeg "Hva skjer i Nord-Norge?" av Morten Andreas Strøksnes. Høyst interessant og tidvis svært underholdende essay/reisebok.

Anonym sa...

oi, her var d mange kommentarer gitt.. Snart ferdig med "Ingenting å angre på", grei nok..må jo lese den ferdig , da er d jo noe med den da;) "Varsleren" ligger og venter på meg:-) Jobber i bokhandel så må følge med på nyheter, samtidig må jeg jo få med meg noen "ikkenyheter" også...har masse "på vent" innimellom nyhetene;) kjempeinspirerende blogg du har. Irene

Anonym sa...

Leser Apokryfene for tiden. 500 sider, har vel lest ca 120 nå...

glamourlegen sa...

Denne uken har jeg frest gjennom Maeve Binchy's Ildfluesommer (mer fengslende enn omslaget skulle tilsi - hadde ikke høye forventninger men koste meg), Vår mann i Havanna av Graham Greene (ga absolutt mersmak!! Gleder meg til å utforske ham videre!), og A Mercy av Toni Morrison, nydelig.

Ble ikke helt overbevist av Hanne Ørstaviks forrige bok, men må si den nye, franske frister litt...ellers ingen konkrete planer, men blir vel en eller to bøker denne helgen. Minst.

Desta Beeder sa...

For tiden jeg leser jeg Havets katedral av Ildefonso falcones-

Ingvill sa...

Akkurat nå leser jeg Dracula av Bram Stoker, så skal jeg begynne på Dr. Zhivago :)

Kaisa sa...

Leser Emma av Jane Austen. Første gang jeg har kunnet skrive noe annet enn sci-fi. ;)

Britt Åse sa...

Jeg nyter "Huset ved moskeen" av Kader Abdolah. Etterpå er det neste bok i leseklubben - Ut å stjæle hester - som jeg har lest før, så da "skummer" jeg den og går i gang med Don Quijote.

Ida Victoria sa...

Jeg leser Pickwick-klubben av Charles Dickens nå. Den er så herlig. Og så fikk jeg tak i en gammel utgave fra 1912 på loppemarked for noen uker siden. Med skinnpermer og nydelige illustrasjoner. Finfint.

Erik S sa...

Akkurat nå leser jeg "The Boy in the Striped Pyjamas"

Ingvild Telle sa...

For tiden leser jeg Mad Money av Susan Strange. Den handler om verdensøkonomien og er vel verdt all oppmerksomhet :)

kvitveis sa...

Eg slukte "Eg elska ho" av Anna Gavalda på èin dag, og har no teke fatt på "Venstre hånd over høyre skulder" av Selma Lønning Aarø.
Kan anbefala begge.

Fann forresten mange gode tips her inne. Kanskje du kan laga ei forkorta liste i eit blogginnlegg som er litt meir oversiktleg?

Populære innlegg