onsdag, november 04, 2009

På vegne av venner / Kristopher Schau. Oslo: Oktober, 2009. 92 s.

Jeg leste den samme reportasjen i Aftenposten som Kristopher Schau gjorde; om begravelser i Oslo som blir tatt hånd om av det offentlige - stort sett fordi den døde ikke har noen nære slektninger eller venner som kan ta seg av det. Det var så sørgelig at jeg nesten ikke orket å lese alt. Schau leste alt, det gikk innpå han, og han bestemte seg deretter for å undersøke dette nærmere. Hva skjer i slike begravelser? Er det bare praktikaliteter når ingen er der for å ta avskjed? Det er tross alt et levd liv som er over.

Det er ei tynn bok, egentlig mer et essay. Han skriver detaljert om begravelsene, prestens preken, salmene, rutinene. Og mangelen på dem. Han skriver også om sin egen opplevelse av det hele, følelsene, hva han tenker på vei til og fra gravlunden, og det er temmelig direkte - han forsøker ikke å skjule noe, men fremstiller seg selv veldig ærlig. Det er nettopp derfor han er rette mann til oppgaven. Han vil ikke støte noen, så hvis det er tre eller flere til stede, går han hjem igjen. Men ofte er det bare han som er der, som synger til salmene, som lytter til prestens siste ord til den døde. Og han gjør det med verdighet og respekt. Denne boka burde alle lese.

15 kommentarer:

Mari sa...

Og for ikke å snakke om at det er det peneste bokomslaget jeg har sett på lenge. Bare det i seg selv er en grunn til å kjøpe den.

Siri sa...

Denne står definitivt på leselista mi denne høsten.

Guro sa...

Den er behørig notert på listen over bøkene jeg ønsker jeg å lese.

Guro

ragnhild sa...

Kristopher Schau er gjest i RadioSelskapet på P2 idag klokka 11. Snakker om boka, begravelser og mer til.

Ida Victoria sa...

Den hørtes veldig fin ut! Kristopher Schau har mer under overflaten enn man først skulle tro når man ser ham.

(Jeg har forresten laget en "topp 10"-liste med fine blogger på bloggen min i dag - og du er selvfølgelig blant dem.)

Eirin sa...

Jeg gleder meg veldig til å lese den :)

Kjersti sa...

Denne boka har stått på leselisten siden jeg hørte om den for første gang og jeg "gleder" meg til å ta fatt på den..

Frk Drew sa...

Å for et godt boktips! Den må jeg få i hendene kjapt merka jeg ... skal også få kloa i den andre boka du tipsa om også. Trenger noen nye impulser mellom bokpermene nå. og da er det helt fantastisk å få slike tips.

wine-fueled narcissism sa...

Jeg kan nesten ikke forestille meg noe tristere enn den tematikken der. Det er til å gråte av.

Bergljot sa...

Jeg leste akkurat om denne boka - og skjønte med en gang at jeg må kjøpe den. Nå ble jeg enda mer sikker.

Glamourfilologen sa...

Bokomslaget var i hvert fall nydelig! Tematikken er intressant, men jeg må bare innrømme at jeg er en smule skeptisk til Kristopher Schau etter diverse tv-opptredener. Kanskje urettferdig, han kan jo være bedre som forfatter/skrivende journalist.

Anonym sa...

Jeg er egentlig ikke en veldig stor fan av Kristoffer Schau, men skal likevel lese denne boka.

Anonym sa...

jeg syns dette er et sterkt prosjekt. vil gjerne lese. og kommer aldri til å glemme hva "på vegne av venner" betyr ...

Anonym sa...

Kristopher Schau er, pussig nok, en av de viktigste stemmene i Norge i dag. Det han gjør i grenselandet avslørende journalistikk/ kommentar/ performance/ kunst har mange flere fasetter enn det ser ut til ved første øyekast. Kanskje mer enn det som er meningen fra hans side også? Se på "dødssyndene"-serien med samme blikk som du ser Safari, så blir det ganske spennende...

Anonym sa...

Tusen takk for anbefaling. Dette var en fin bok om et trist tema. Kristopher Schau er en mann med mange sider.
mvh SJH

Populære innlegg