torsdag, august 05, 2010

Pensjonatferie i skjærgården


Ferie for meg er for eksempel å kjøre langs de slyngete svenske landeveiene.




Kanskje til kysten, til ei øy, der man ser bølgene bli hvite mot horisonten.



Og til en tidligere prestegård omgjort til et pensjonat, hvor man kan sove godt i den friske luften...




...på bittesmå rom under skråtak.




Og hvor man spiser deilig frokost på en glassveranda.




Eller slapper av i bersåen, og tenker på hvor nydelig det sikkert var under syrinblomstringa.


Når man kjører på landeveiene istedet for hovedveiene, kommer man over slike små idyller langt inni skogene. Man følger bare "loppis"-skiltet ved avkjørselen.




Der kan man finne flickböcker fra femtitallet.



Og det finnes vel knapt et mer passende sted å lese dem - enn i hagen til et pensjonat?




Kaprifol vokser vilt overalt. Man må bare plukke inn noen og sette i et glass med vann i vinduskarmen før man sovner. Den dufter sterkest om kvelden. Og om morgenen våkner man til duften av nybakt brød.


Dette er ferie for meg. Dette har vi gjort de siste dagene.



13 kommentarer:

Linda K sa...

det ser alldeles alldeles underbart ut! vilken idyll :)

Glamourbibliotekaren sa...

Mm, det var fint! Flere bilder kommer i dag / i morgen :)

Sofie sa...

Var ligger detta stället? Är alltid på jakt efter nya pensionat :-)

Sofie sa...

Ehh, tror jag känner igen det. Om det är det stället jag tror, så har jag bott där :-) Jag kanske ska gå och dricka kaffe nu?

Glamourbibliotekaren sa...

Orust! :) Mollösund.

Anonym sa...

Takk for flotte bilder og sensommerstemning:)Ja, til mere sommer! Mvh Astrid

Leila sa...

Guriland, du har en egen evne til å finne idylliske steder!
Det stedet der fikk mange flotte hoteller jeg har bodd på til å se ut som kalde industrikomplekser;-) Det så ut som en nydelig ferie:-)

sol sa...

Åh! Et slikt sted har jeg jaktet på i årevis, og nå har du funnet det for meg... GJETT om jeg skal drasse med meg gubbelilla dit! Precis hva jeg har ønsket meg av stemninger - det ser det ut til å være på Orust. Tack, snälla!:-)

Glamourbibliotekaren sa...

Leila: Ikke noe kaldt industrikompleks over dette pensjonatet, nei :)

Sol: Bare hyggelig! Hele vestkysten nedover ser sånn ut, har jeg inntrykk av, så det er bare å ta for seg.

Glamourbibliotekaren sa...

Astrid: Sommeren kan gjerne vare bittelitt lenger! :)

Line sa...

flickböker fra 50-tallet er akkurat sånn som passer å lese en sommerdag. Selv var jeg heldig å finne en hitil ulest Evi Bøgenæs bok på en bibliotekloppis på Gran. Den ble ikke ulest lenge:-)

Ine sa...

Vi tenker på å dra hit i sommer, kombinert med en tur til Göteborg. Vet du om det er slik at man bør bestille rom tidlig? Jeg tenker på om det blir fullt fort når sommeren nærmer seg.

Glamourbibliotekaren sa...

Hei, det kommer vel litt an på når du tenker å reise. Vi bestilte kanskje tre-fire uker før, og da planla vi turen etter når de hadde ledig rom, siden vi var fleksible. Sikkert lurt å bestille så tidlig som mulig! :)

Populære innlegg