fredag, september 10, 2010

Thé Bergamote


L'Occitane slapp denne Eau de Toilette-duften i fjor. Det er en mild og fin teduft, ikke så bitter som mange kan være, ikke mørk og røykpreget som f.eks. T by Takashimaya. Bergamot-noten er framtredende, og gjør duften nokså sitruspreget.


Jeg sammenligner den for øyeblikket med Thé pour un Ete fra L'Artisan, for å ta en populær teduft, og de er ganske forskjellige. L'Artisan sin er mer basert på grønn te, med et lite innslag av jasmin og mint - mens L'Occitane sin er svartere og som sagt mer i retning sitrus. Jeg holder en knapp på L'Occitane her. Et eller annet gir meg en svak whooosh av D&G Feminine - sannsynligvis mandarinen som begge har blant sine toppnoter - men det er borte igjen før jeg får tenkt meg om.

  • Toppnoter: Bergamot (fra Calabria), mandarin, kardemomme, grapefrukt
  • Hjertenoter: Ekstrakt fra svart te, villrose
  • Basenoter: Lyst og mørkt tre, musk.

Jeg fikk min i fjor sommer som presang da min mann kom hjem fra sykkelferie i Provence. Jeg tenker at den kan brukes året rundt, og både av menn og kvinner.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jeg har en parfymeutfordring til glamourbibliotekaren. produkter som jeg like går typisk alltid ut av produksjon (er jeg den eneste som liker dem?) og nå har de tatt fra meg vaniljeparfymen til l'occitane. utenom denne bruker jeg guccis 'eau de parfum' (men den er jo litt tung) og tidligere har jeg brukt estée lauders 'knowing'. jeg er ikke nok inne i parfymeverdenen til å beskrive min egen smak, men du ser kanskje en tendens. jeg er ikke så veldig glad i å veklse på og eksperimentere med ulike dufter og er veldig slik at enten liker jeg noe eller ikke. jeg prøver å unngå produkter som er testet pw dyr og kjøper helst vegansk. har du noen forslag til noe nytt?

Glamourbibliotekaren sa...

Jeg synes det er vanskelig å anbefale parfymer for andre, for det er så individuelt hva man liker og hvilke assosiasjoner man får. To parfymer som inneholder mange av de samme notene, kan lukte helt forskjellig - og de lukter forskjellig fra person til person. Jeg kan egentlig ikke gi andre råd enn å gå inn i et parfymeri og begynne fra venstre og sniffe seg mot høyre :) Hvis du er i Oslo, prøv Heaven Scent i Jacob Aallsgate. De har parfymer man ikke får tak i andre steder i landet, og man får gå i fred og bruke lang tid.

Populære innlegg