onsdag, desember 15, 2010

Glamourspørsmål fra leser: Bok og film som hører sammen


God aften kjære venner,
Er dere klare for en liten utfordring? Her kommer den:

"Tusen takk for en fin blogg som jeg har lært mye av.
Jeg har et spørsmål til deg: Det er jo ennå over ei hel uke til julaften og jeg er på langt nær ferdig med julegavene. Men det gjør ingenting. For jeg synes jeg har fått en ganske god gaveidè. Jeg ønsker å kjøpe såkalte boka/filmen-gaver til de som står igjen. Det vil si jeg vil kjøpe ei bok og en film som hører sammen. Her er det haugevis av muligheter. Men jeg ønsker å benytte meg av de mulighetene som kanskje er litt gjemt. Som kanskje ikke så mange vet om. Hvor boka kanskje heter noe annet enn filmen. Sånn rent økonomisk så er det jo også en fordel at boka finnes i pocketutgave. Jeg innser at jeg trenger litt hjelp til å finne bøker og filmer som hører sammen. Håper og tror jeg har kommet til riktig person nå! Om du har tid til å svare da, i ei travel førjulstid.

Vennlig hilsen Ingrid"



Nå håper jeg alle legger hjernene sine i bløt og kommer med forslag! Jeg fant en oversikt her, hvor man kan sortere på enten boktittel, forfatter, filmtittel eller film-utgittår, men litt kreative forslag blir nok sikkert tatt enda bedre i mot. (Den åpenbare løsningen ser dere jo på bildet over, naturligvis)

Jane Austens "Emma" og Amy Heckerlings film "Clueless" er jo en herlig match, forøvrig.



18 kommentarer:

Glamourlektoren sa...

Iler til med noen skandinaviske forslag (når ikke annet står, har bok og film samme tittel):

Håkan Nesser: Kim Novak badade aldrig i Genesaret sjö

Martin Andersen Nexø: Pelle erobreren

Mikael Niemi: Populärmusik från Vittula

Ingmar Bergman: Fanny og Alexander

Lars Saabye Christensen: Herman

LSChr: Den misunnelige frisøren (filmtittel Min misunnelge frisør)

LSChr: Gutten som ville være en av gutta (filmtittel: Ti kniver i hjertet)

Knut Hamsun: Sult

Knut Hamsun: Pan

Knut Hamsun: Sværmere (Secondløytnanten)

Undset: Kristin lavransdatter -Kransen

Aksel Sandemose: En flyktning krysser sitt spor (film: "Misery Harbour")

Hans Scherfig: Det forsømte forår

Ingvar Ambjørnsen: Fugledansen, Brødre i blodet, Elsk meg i morgen

Göran Tunström: Juloratoriet

Tore Renberg: Mannen som elsket Yngve

Stig Larsson: Milennium-trilogien med tilsvarende filmer

Erlend Loe: Tatt av kvinnen

Robert Ferguson: Prosessen mot Hamsun (film: Jan Troell: Hamsun)

Ane sa...

Anbefaler både boka og filmen Revolutionary Road, førstnevnte av Richard Yates (fantastisk), sistnevnte med Kate Winslet og Leonardo DiCaprio i hovedrollene (ganske så flott den og). Hadde jeg blitt glad for.

Alt godt sa...

The hours og Miss Dalloway. Ikkje spesielt oppløftande, men djupt rørande.

Sussie sa...

'Do Androids Dream of Electric Sheep?' av Philip K. Dick --> Blade Runner

'Heart of Darkness' av Joseph Conrad --> Apocalypse Now

Kjersti L. A. sa...

Da vil jeg anbefale filmen "The door in the floor" med Kim Basinger og Jeff Bridges, som er basert på romanen "Enke for et år" av John Irving.
Har sett filmen, men ikke lest boka. Er likevel ikke spesielt skeptisk til å anbefale John Irving, basert på tidligere leseopplevelser. :-)

Rory sa...

Jeg anbefaler The virgin suicides av Sofia Coppola (film) og Jeffrey Eugenides (bok). Er glad i filmen og har lenge hatt planer om å lese boka.

berlinløvinnen sa...

Kjempefint julegavetips! Noen kombinasjoner bøker/filmer å anbefale,som jeg kommer på nå:
Khalid Hosseini: Drageløperen
Hanif Kureishi: Bydels-Buddha(Buddha of Suburbia)
Nick Hornby: (Alle bøkene finnes i pocket på norsk):
1.High Fidelity(vellykket feelgood/amerikansk film av engelsk bok,også fin for oss som iblant liker å katalogisere og lage lister. Her kan vi more oss over og med hovedpersonens interesse av dette når det gjelder platesamlingen)
2.Gutter er gutter (Boys are boys) (Med Hugh Grant)
3.Tribunefeber
Isabel Allende: Åndenes hus
Alex Garland: Stranden/The beach
Dan Brown:
1.Vinci-koden, 2.Engler og demoner
Camilla Lackberg: Flere av bøkene er filmet for TV,usikker på om det finnes spillefilmer?
Lykke til, og takk for mange fine tips som har blitt delt hittil!

Bekkasin sa...

Morsomst der det ikke bare er snakk om en filmatisering av boka, men også et supplement. Å først lese Truman Capotes "In cold blood" og deretter se "Capote" med Philip Seymor Hoffman er helt fantastisk. Vil også anbefale Kjetil Østlis "Politi og røver" etterfulgt av filmen "NOKAS" (hvis den da er kommet på dvd ennå). "Apocalypse now"/"Heart of Darkness" som noen nevnte er en selvfølge!

Plipp sa...

Hvis du er ute etter noe norsk, foreslår jeg:

Min misunnelige frisør, basert på novellen Den misunnelige frisøren av Lars Saabye Christensen
Øyenstikker, basert på novellen Natt til mørk morgen av Ingvar Ambjørnsen
Thranes metode, basert på novellen med samme navn av Øystein Lønn
Iskyss, basert på boken med samme navn av Alf R. Jacobsen (om Gunvor Galtung Haavik)
Den siste revejakta, basert på romanen med samme navn av Ingvar Ambjørnsen

MissLucy sa...

Fantastisk ide og inspirerende å lese forslagene. Mitt forslag er Shakespeare's Troll kan temmes og filmen 10 Things I Hate about You

trine sa...

Morsom gaveide!

Her er noen flere forslag:
- Romeo & Julie
- En Folkefiende
- Varg Veum av Staalesen er filmatisert
- Boka om Se og hør-journalisten er filmer (En vanlig dag på jobben?)
- En mengde barnebøker er filmet, både Knerten og Pippi. -- Eller hva med Anne fra Bjørkely - jeg ønsker meg den DVD-boksen til jul, og kanskje boka må ned igjen fra loftet..?

Sunniva sa...

Dangerous Liasions finnes i pocket. Den er også filmatisert en rekke ganger. Du har blant annet en amerkiansk versjon fra åttitallet med blant andre Glen Close og Michelle Pheiffer. Det finnes også en koreansk versjon, som jeg av erfaring tipper er bra. Ungdomsfilmen Cruel intentions er også byd på romanen.

Madame Bovary er filmatisert, og den er helt ok som filmatisering. Madame Bovary er relativt lett å finne rimelig i antikvariater.

Ondskapen av Gulliou er filmatisert og har den samme tittelen.

Robinson Crusoe er en evig klassiker og selvfølgelig filmatisert. Har bare sett deler av filmatiseringene, men boka er knallgod.

imdb.com er en genial side for å finne filmer og bakgrunnen deres.

Anonym sa...

Høytleseren (finnes i pocket) og filmen The reader med Kate Winslet, Bienes hemmelige liv, Ringenes Herre, Anna Karenina, Picture of Dorian Grey, Buddenbrooks

Ina sa...

Levi Henriksens "Bare mjuke pakker under treet" og kinogavekort på Bent Hamers siste mesterverk "Hjem til jul"

God idé!

Anaruh sa...

* Dag solstads Gymnaslærer Pedersen
* Tolstojs War and Peace er filmatisert med bla Audry Hepburn
* Sue Monk Kidds Secret life of bees
* Margaret Mitchells Gone with the wind
* Hemingways Klokkene ringer for deg er også filmatisert med bla Ingrid Bergmann
* Sophie Kinsellas bøker om shopaholikeren har vel også blitt til film, tror jeg?
Jorstin Gaarders Sofies verden finnes både som film og mini-serie
* Jeg vet at flere av Tom Clancys romaner er filmatisert, f. eks Jakten på Rød Oktober + noen til som jeg ikke husker (min manns område, dette :p)
* Stephens King The Shining (ondskapens hotell)
* Bridget Jonens dagbøker
*Jane Austens bøker: stolthet og fordom, fornuft og følelser og Emma (eller finnes det bare som serier mon tro?)
* Alice Walkers The color purple
* Michael Ondaatjes Den engelske pasienten
* Til barn/ungdom : Kalus Hagerups Markus og Diana

Sånn det var det jeg kom på nå i farten...

Dette var forøvrig en utrolig lur ting å gi i gave! Håper at du får masse forslag og at både bøker og filmer er greie å finne!

Spis, løp, les sa...

La den rette komme inn av en eller annen svensk forfatter. Har bare lest boka og den var knallbra!

Beate sa...

Noen av mine favoritter:

E.M. Forster: Et rom med utsikt

Max Frisch: Homo Faber (Da filmen gikk på kino i Norge rundt 1993 mener jeg den hadde et norsk navn)

Anna Gavalda: Saman er ein mindre aleine

Kristina sa...

Utrolig god idé!

Vil bare påpeke til berlinløvinnen; boken av Nick Hornby/filmen med Hugh Grant heter 'About a Boy' på engelsk, ikke Boys are Boys :)

Populære innlegg