tirsdag, februar 01, 2011

The Social Network (2010)


Filmen handler om guttene som grunnla Facebook. Interessant nok, da dette er relativt ny historie om hvordan sosiale medier har endret noe av måten man kommuniserer på. Om den er 100% basert på fakta, strides man- personene dette handler om, mener i allefall ikke den er det. Det er problemet med å lage filmer om noe som faktisk har hendt, og for såpass kort tid siden. Man må hele tiden huske at det er en del fiksjon.

Mark Zuckerberg blir av Jesse Eisenberg framstilt som en computergeek med et sterkt ønske om å tilhøre en av Harvards eksklusive klubber. Istedet gjør han seg til universitetets største kjendis og historiens yngste milliardær ved å finne opp Facebook - ved å tråkke på noen tær og stjele et par idéer.




Mark er en tidløs geek. Han kunne ha spilt i en hvilken som helst bratpack-film, eller pre-bratpack-filmer som "My Bodyguard" fra 1980, eller "Fame" og lignende filmer fra den tiden. Alle slike filmer har en Mark med hettegenser, krøllete hår, teknologisk kunnskap på et høyt plan - og ikke nødvendigvis drag på damene.


Filmen er nominert til 8 Oscar, bl.a. for beste regi, beste film og beste mannlige hovedrolle.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg så The Social Network i høst, og selv om jeg i utganspunktet nektet å tro at en film om facebook kunne være bra, må jeg si jeg tok feil. Og det er greit å ta feil når man har sett en god film.

Hva jeg likte best? De kjappe replikkene fra Eisenberg/Zuckerberg. Drivet, som jeg tror kom fra stadige skift i tid (rettsmøte/høring/historie). Jeg tviler på Oscar, men absolutt verdt å se.

ib sa...

Jeg må innrømme at jeg ikke likte filmen. Vet ikke hvorfor men den klarte ikke å fenge meg. Gav opp halvveis.
Hjalp sikkert ikke at min forlovede er en programmer. Han sa at mye av "dataspråket" var dårlig/ altfor enkelt. Men smaken er jo som kjent som baken: delt! :)

Lin sa...

Jeg likte filmen veldig godt!

Gleder meg til Oscar!

Populære innlegg