onsdag, april 20, 2011

La Bohème i flipbook-utgave

En av de få tingene jeg kjøpte i New York denne gangen, er denne nydelige lille flipboka fra Met Opera Shop. Den tar for seg historien i La Bohème på veldig kort tid om man flipper - og litt lengre tid om man blar seg gjennom dem og ser på de fine tegningene.


Bakpå er det en oversikt over karakterene.



1. akt. Det hele starter i den trekkfulle loftsleiligheten til Rodolfo i Latinerkvarteret. Her kommer Mimi opp, og de møtes for første gang.



I 2. akt går de ut sammen med Rodolfos venner, og den rødhårede Musetta synger sin vals.

3. akt. Rodolfo og Mimi har egentlig gjort det slutt, men klarer ikke å være fra hverandre i den kalde vinteren - som bare gjør Mimi enda sykere. Hun har tæring.


4. akt. Musetta finner kjempesyke Mimi vandrende gatelangs og tar henne med opp til Rodolfos loft.. hvor Mimi og Rodolfo får sin siste stund sammen. De mimrer over den første nyforelskede tiden.
Men før doktoren rekker å komme, dør Mimi. Rodolfo roper ut hennes navn, Musetta gråter, jeg gråter.


Jeg gråter alltid når Mimi dør i La Bohème, når Violetta dør i La Traviata, når Cio-Cio San dør foran sin lille sønn i Madama Butterfly (den er verst av alle), når Jesus dør i Matteuspasjonen. Den vakre musikken tidobler det vemodige og sørgelige i handlingen, tro meg. Musikken når punkter i hjertet som intet annet kan finne.



7 kommentarer:

sol sa...

Så nydelige illustrasjoner! Skjønner veldig godt at tårene triller når de dør i de nevnte scener og flere til. Mitt hjerte ble første gang truffet på den måten sånn omlag i fireårsalderen, da nrk tv kjørte søndagsmatinéer med blant annet La Boheme, Tosca, Manon Lescaut... Grusomt vakkert.

Synne sa...

For en nydelig bok! Jeg elsker sånne små, søte, sære bøker!

Maren sa...

Den var helt nydelig! Den fortjener å bli kikket masse i :)

Glamourbibliotekaren sa...

Sol: Ja, tragedie, kjærlighetshistorie og vakker musikk på én gang - man må bare gråte litt.

Synne & Maren: Den er kjempefin! Jeg lover å bla masse i den.

tonemor sa...

Så glad du ikke har bloggpause i påsken! Jeg hilser på hver dag, påskeferien tilbringes hjemme med franskpensumlesing for storesøster.

Tina sa...

Blingset litt...men, La Boheme er bare vidunderlig!

Jenny B sa...

Vilken fin bok! Den var verkligen vacker.

Populære innlegg