fredag, juli 27, 2012

Summer crossing / Truman Capote. - New York City : Modern Library, 2006. - 142 p.


De beste sommerbøkene for meg er de som handler om sommer på steder man kjenner godt. Og gjerne med tilbakeblikk til en svunden tid. Her i Oslo er f.eks. Axel Jensens "Line", Sigurd Hoels "Fjorten dager før frostnettene" og Lars Saabye Christensens "Beatles" gode eksempler på hva slags sommerlektyre jeg liker. En annen by jeg er glad i og kjenner godt, er New York - så Truman Capotes "Summer crossing" er midt i blinken for meg. Den finner sted på førtitallet, og handler om en 17-årig sosietetspike som ikke har lyst til å bli med foreldrene på ferie i Europa - hun vil heller være hjemme alene på Manhattan og oppleve sommerheten der, for det har hun aldri gjort før. Hun har en hemmelig kjæreste av lavere stand. Hun går mot strømmen på flere måter, hun er ikke interessert i å leve etter normene som følger med overklasselivet, og fnyser av at moren skal få sydd kjole i Paris til hennes debutantball. Døsig New York-stemning, med den intense hetebølgen som alltid slår en i bakken, alt blir langsommere - men Capote overrasker med å ta handlingsmessige jump som gjør at man våkner brått - de kommer plutselig, uten særlig mye oppbygging.

Truman Capote skrev denne på 40-tallet, men den ble ikke utgitt før i 2005, mer enn tjue år etter hans død. Jeg liker språket hans. Klassisk eksempel på forfatter man bør lese på originalspråket!

  

Ingen kommentarer:

Populære innlegg