lørdag, oktober 27, 2012

Brev. Ekte, håndskrevne brev.

Brevpapir har vi snakket om mange ganger før! Jeg hamstrer i en spesiell butikk langt oppe på Manhattan, eller i Italia! Det gjorde jeg nå i sommer. Så mye fint papir man kan få tak i der! Både notisbøker, adressebøker, innpakningspapir og brevpapir. Toscana er spesielt kjent for dette, og har vært det i mange hundre år. 



Tenk å få et brev med lavendel på, blant alle regningene!




Eller valmuer... 




Og fine tegninger med sitrusfrukter på. 


Jeg tror kanskje jeg liker dette olivenmønsteret aller best. Det kjøpte jeg i en bitteliten papirhandel i byen Vinci (der Leonardo kom fra), oppe på en mezzanin med en svingtrapp som var mildt sagt nifs. Butikkdamen kom løpende opp for å ta i mot rullene med innpakningspapir som jeg halte ut av stativet, for å unngå at de seilte ned i hodet på kundene nedenunder.  





Jeg har som sagt vært gjennom årets høstforkjølelse denne uka, og jeg husker hvor viktig det var å få hyggelig post når man var syk før i tiden. Brev, Donald, kanskje til og med pakker. Denne uka kom det bare regninger. Det er ekstra kjedelig å finne bare disse nitriste hvite vinduskonvoluttene når man sleper seg hostende ut til postkassa iført lue, skjerf og tykk vinterjakke. Jeg elsker internett og e-mail og elektronisk kommunikasjon (haha), men fytterakkern som jeg savner håndskrevne brev. Både å sende og å motta. Dette har jeg også skrevet om før. Det man kan gjøre, er f.eks. å sende innbydelser til selskaper i posten istedet for på mail. Sånn som jeg pleier å gjøre når jeg inviterer til teselskap

Nabodama fortalte her forleden at et postbud hun kjenner her vi bor, har sagt at de av og til må la posten vente med å bli levert til neste dag - fordi de ikke har tid til å ta runden. DET er trist. 

Så man kan jo alltids abonnere på flere blader. Jeg blir glad hver måned når min kjære favoritt gjennom alle år, Red Magazine, kommer i posten. (Jeg har abonnert på New York Magazine i mange år også, men noe har skjedd med distribusjonen deres og det funket ikke lenger, så jeg måtte si opp.)  Jeg tror nok New Yorker står for tur igjen. 


P.s. Bloggleser Synne har et prosjekt gående med å sende meg hyggelig post, det setter jeg virkelig pris på!


13 kommentarer:

Maren sa...

Så mye flott brevpapir! Jeg prøver stadig å bli flinkere til å sende kort og brev, for jeg blir jo så glad selv de gangene jeg finner det i min egen postkasse. Jeg sendte et kort til ei venninne nå i formiddag, og vet hun kommer til å sette pris på det. Det er en god følelse!

Eli sa...

Til dere bibliotekarer og andre vil jeg minne om Johan Falkbergets ord:" "Den dagen det ikke skrives brev,vil livet miste mye av sitt lys og sin varme."

Glamourbibliotekaren sa...

Maren: Det er det absolutt!

Eli: Godt sagt!

Synne sa...

Oooh, så mye snacks! Jeg fant frem masse gammelt brevpapir i vår og i sommer, for det er så mye kitchy sjarm i sånne rosa konvolutter med blåøyde bjørner på... Dine brevpapir er jo ordentlig pene!
Snart kommer forresten første lille forsendelse fra Paris, hihi.
Fortsatt god bedring!

Anonym sa...

Jeg vil anbefale The Atlantic. Kommer en gang i måneden, rekker å lese det før neste kommer

Glamourbibliotekaren sa...

Synne: Hurra, så moro! Gleder meg!

Anonym: Takk for tips! Tror dog det blir New Yorker, var veldig fornøyd de årene jeg hadde det. På tide igjen!

petit sa...

For noen dager siden snakket jeg med ei venninne om at vi faktisk skrev brev til hverandre tidligere! Jeg kunne kanskje tenke meg å forsøke igjen, men hun hadde ikke lyst. Det er jo såklart enklere med sms og mobil, men alikevel, takk for tipset og påminnelsen :)

petit sa...

.. ja ellers kan jeg anbefale magasinene "Lev Landlig" og for mer spesielt interesserte "Psykisk Helse" :)

Glamourbibliotekaren sa...

petit: Takk, jeg har igrunnen mer enn nok blader på ønskelista - det er ikke utvalget, men finansieringen det står på :)

Kjersti sa...

Nå ble jeg nostalgisk... Skrev mye brev da jeg var liten ( og litt større) og ønsket meg alltid brevpapir til jul og bursdag. Fikk mapper med papir og konvolutter, og noen ganger kliatremerker. Fine tegninger på, da jeg var liten var det hunder og hester, etter hvert ble det blomster. Nei, nå fikk jeg lyst på et fint brevpapir!
Jeg er ellers lite trofast når det gjelder abonnementer. Tegner stadig nye korttidsabonnement når velkomstgaven frister, men har ennå ikke funnet et blad jeg holder meg til.
God søndag! :)

Glamourbibliotekaren sa...

Kjersti: Samme her! Brevpapir til hver bursdag og hver jul. Holly Hobby og Carl Larsson og kattunger. Og jammen ble de fort brukt opp også.

Birgitte sa...

Nydelig innlegg om brevpapir- og så flott navn på bloggen din:-)

sjekk gjerne min side www.birgittesbok.com dersom du ønsker noen fine boktips:-)

Ha en god søndag!

Vennlig hilsen
Birgitte

Glamourbibliotekaren sa...

Birgitte: Takk for det!

Populære innlegg