tirsdag, oktober 30, 2012

Velsignelsen og andre noveller / Joyce Carol Oates. - Oslo : Gyldendal, 1982. - 221 s.


Joyce Carol Oates er en av dem som alltid blir nevnt når Nobels litteraturpris skal deles ut, flere av bøkene hennes er Pulitzer-nominert, og hun er en av de ledende nålevende amerikanske forfatterne - og svært produktiv. Jeg falt veldig for disse novellene. De har en stemning som jeg liker godt, og brikkene falt på plass i mitt hode her om dagen da jeg tilfeldigvis fant ut at en av hennes noveller var utgangspunktet for filmen "Smooth talk" (Laura Dern) som jeg så som 17åring, og som gjorde sterkt inntrykk. Alle novellene i denne samlingen er skrevet på 70-tallet, noen om universitetsmiljøer, andre om trailerparks og de lavere kaster i det amerikanske samfunnet. Jeg synes det er vanskelig å beskrive novellene, så jeg vil heller oppfordre til å lese dem så dere kan danne egne meninger. Se gjerne Bokprogrammet fra 2010 også - de hatt en en Joyce Carol Oates-spesial.

En annen novelleforfatter jeg liker godt: Alice Munro.

3 kommentarer:

Stine Arkeologine sa...

Denne ble jeg nysgjerrig på - skal jammen bestille den på biblioteket i dag!

Dez sa...

Takk for godt boktips : )

Anaruh sa...

Hei - sånn helt utenom: vil bare tipse om disse morsomme handlenettene jeg fant på etsy, og som kanskje du eller dine lesere vil like:

http://www.etsy.com/shop/meandmy3boys?section_id=12077291

Julegavetips, kanskje?

Populære innlegg