lørdag, desember 22, 2012

Julelys

Første dag i juleferien, og jeg våkner grytidlig. Da er det bare å gå ned i stua, tenne alle små lys og julestjerner, og høre på fin musikk og drikke te og kose seg glugg. La oss ta en titt på ulike lyskilder her i huset: 


Schnauzer-lampa vi fant på en bruktbutikk i fjor. Min favoritt!


Lysgirlander med skjermer i pastellfarget papp gir et lunt skinn. 


 Verner Pantons Fun Lamp designet i 1964 - min store stolthet; denne er faktisk fra 1964, fra første "opplag". 


Enkle småstjerner i kjøkkenvinduet 


 ...og noen rundt verandadøra, der det også henger en pappstjerne. 


I det store stuevinduet har vi en nykommer i år: En pappstjerne med småfugler, lyng og bær. 


Nærbilde!



Men det aller viktigste for å skape julestemning: At det brenner et lys i røkelsesbrenneren, så det sprer seg nydelig juleduft i alle rom. I år har jeg kjøpt røkelse på St. Olavs bokhandel. 

Da jeg var liten, husker jeg at jeg syntes det var harry med alle slike lyslenker rundt vinduer, særlig de fargede - det var alltid noen familier som overdrev voldsomt. Men jeg var allikevel fascinert og tiltrukket av kitsch. Nå i voksen alder er jeg nærmest blitt Clark Griswold. Jeg sitter i stua og kikker på lysene og sukker henført og julelykkelig. 


2 kommentarer:

Anonym sa...

Lysgirlander er akkurat så Harry at det er coolt! .mette

Anonym sa...

Den vofselampen var utrolig kul!!! :)

Populære innlegg