tirsdag, juni 04, 2013

Hageliv, litt mer utdypende

Yndlingsstedet i kveldssol. Morelltreet har byttet ut blomstene med blader, og er som en diger parasoll. 



I går sprang den første kaprifolen ut! Jeg snuser som oksen Ferdinand. 



Yndlingssted nr. 2, dette har dere sett før! Dufthjørnet i hagen. 
Syriner og kaprifol.  


 Flere syriner. De blomstrer mer enn noensinne!



Disse er også fine.  


 Dufthjørnet fra en annen vinkel. 



I bergene vokser det mange slike fine rosa tuer. 



"Nysnø" under epletreet. 


På dager som i går er det bare å være utendørs helt til man må legge seg. Håper det blir mange slike i sommer!  Men det er ekstra fint nå, når man kan gå en runde i hagen etter solnedgang, og virkelig inhalere alle duftene som er ekstra sterke om kvelden. 



9 kommentarer:

Liv sa...

Hagen din ser vidunderlig ut! Førstkommende helg flytter jeg og familien min til et lite hus med hage, etter mange år i leilighet. Har du eller noen av de andre leserne tips til en god hagebok for nybegynnere? Jeg blir veldig inspirert av det jeg ser på bloggen din, men jeg aner jo ikke hvordan jeg kommer dit...

Anonym sa...

Jeg har to forslag til Liv: 1) Helt grønn? : førstehjelp for ferske hageeiere / Mona Lande 2) Stauder i norske hager / Knut Langeland. Jeg er virkelig en amatør, men jeg synes hagen vår er blitt ganske bra, bl.a. takket være disse bøkene, men ikke minst takket være Glamourbibliotekarens inspirerende entusiasme og gode råd og fine bilder (tilgi meg Glamourbibliotekar, men jeg har kanskje herma litt mht plantevalg og sånn..)

Milla sa...

Du har en helt utrolig nydelig hage! Jeg ELSKER at syrinene er så frodige for tiden. Plukket med meg (stjal) noen kvister i går og snuste på de hele veien hjem. Nydelig! Nå står de i vase på kaminen. Det er viktig å nyte den slags så lenge det varer, også for oss som ikke har hage, men som bor rett ved ring 2...

Glamourbibliotekaren sa...

Liv: Jeg har i grunnen ikke lest så mange hagebøker - jeg har en del, men har ikke brukt dem så mye. Men jeg ser en person har tipset om noen under her, så ta en titt på dem!

Anonym: Takk for innspill! Hyggelig at du finner inspirasjon i bloggen også, særlig i plantevalg!

Milla: Takk for det! Veldig glad i hagen, og særlig størrelsen og alle krinkelkrokene! Bra du kan nyte syrinsesongen. Jeg bodde rett ved ring 2 i mange år og plukket alt jeg kunne finne av ymse blomster. Mitt faste hvitveissted var en av rabattene i krysset ring2/Uelandsgate!

Stine Arkeologine sa...

Herlige bilder! Så koselig med de små stedene du har til å gjemme deg bort og nyte på! Hvordan går det med peonene dine etter at du flyttet dem? Jeg går som en vaktmester og følger med hver dag nå... fine, store knopper men det tar tid!

Glamourbibliotekaren sa...

Takk for det! Alle peonene har kommet opp, men de jeg flyttet har foreløbig ikke knopper - de er ikke så store ennå, så det er nok ikke sikkert de blomstrer i år. Men det var jeg forberedt på! De andre, som står der de alltid har stått, har flotte knopper! Gleder meg til de springer ut.

Stine Arkeologine sa...

Fint at de har kommet opp! Da står de nok i full blomst igjen neste år. :-)

Liv sa...

Takk for tips! Det er jo "helt grønn" jeg er, så den boka må passe fint for meg.
:) Liv

Anonym sa...

Ho la là!! For en utrolig , deilig , vakker hagen ; sa mange duft med. Bla syringer . Her kaprifolium har ikke springe ut blomster ! Var som Lille drommer . Vel , kirsebaer er mer rod hverdag i gaten min . Og jeg holde oye med aprikos frukt pa hagen . Bruno

Populære innlegg