tirsdag, februar 18, 2014

Alcina!


I går kveld var jeg i operaen og så siste forestilling av Händels "Alcina". Det er dermed litt i seneste laget å anbefale dere å gå og se den nå, men jeg håper noen av dere var der i løpet av disse få ukene den gikk! Barokkopera er ikke dagligdags her i landet, i allefall ikke med et vaskeekte barokkorkester, og i allefall ikke med en så knallgod sopran som amerikanske Nicole Heaston som var den mest alcinske Alcina noensinne.

Da jeg var 17, så jeg denne i Covent Garden-operaen i London. Jeg satt høyt oppe og langt ut på siden, og hadde dermed god utsikt ned i orkestergrava, hvor flere av blåserne satt og leste glossy ukeblader mens de hadde "fri" - altså i de ariene og resitativene som bare ble akkompagnert av continuogruppen. Dessuten var jeg svært fascinert av at trollkvinnen Alcina faktisk ramlet ned i en fall-lem på scenegulvet da krukken som symboliserte hennes kraft, ble knust. I rollen som hennes hjelper Oronte var Anthony Rolfe Johnson, en av de flotteste evangelistene John Eliot Gardiner brukte i kirkemusikkinnspillingene sine på 80tallet. Kult å ha opplevd han, selv om jeg ikke husker så mye av akkurat det!

Jeg har skrevet om Alcina flere ganger før, ikke minst for å anbefale den supre innspillingen til Il Complesso Barocco og Alan Curtis, med Joyce DiDonato som Alcina og Karina Gauvin som Morgana. Hør Gauvin her!!





Uansett, jeg anbefaler dere å gå i operaen når dere kan. Hvis dere bor utenbys og er her på besøk, pass på å få med dere en forestilling! Det er virkelig en opplevelse. 

3 kommentarer:

Maje sa...

Jeg er så enig! Jeg så Alcina for første gang nå i januar og jeg ble imponert over både scenografien og musikerne. Flott forestilling. Barokksolistene var kirsebæret på toppen.

Det fine med abonnement i Operaen er at man ser ting man kanskje ikke ville ha prioritert ellers. Nå er det bare å glede seg til Onegin og grand finale med Don Giovanni:)

Stine Arkeologine sa...

Heldige deg! :-) Operaen er et deilig sted å være!

Anonym sa...

Jeg så Alcina sist torsdag. Den var virkelig nydelig! Jeg elsker barokkmusikk, Nicole Heaston var fabelaktig, og jeg synes også Silvia Moi var praktfull. Abonnement i operaen er som nevnt ovenfor en super ting. Min finale i år blir derimot ikke Don Giovanni, men Den flygende hollender (det blir min tredje oppsetning av denne).

Populære innlegg