søndag, juni 15, 2014

Svar på spørretimen, del 1



Oioi, det var mange morsomme spørsmål! Hvis det er noe mer dere lurer på, går det fremdeles an å melde seg - jeg må uansett dele opp svarene mine i flere bolker. Jeg har akkurat spist lunsj i hagen med min elskede, akkurat som Audrey og Mel over her, og begynner herved så smått å svare på de første: 

Mari K: Jeg lurer på hva slags utdanning du har! Og noe helt annet - hva er dine favoritt-toppings når du lager pizza? Trenger inspirasjon..
Jeg er utdannet bibliotekar, og har kunsthistorie og teatervitenskap fra Universitetet i tillegg til ex.phil og noe informatikk. Dessuten spesialiserte jeg meg innen musikk på videregående og på folkehøgskole. Pizza: Tomater som koker lenge, løk, ost og mye krydder - eller en hvit pizza med creme fraiche som base, løk og smørstekte champignoner. Og MYE krydder. Og ost, gjerne parmesan også. Temmelig basic og stort sett ikke overlesset. Hos f.eks. Villa Paradiso spiser jeg alltid den med auberginer og parmesan.  

Anonym: Hva er din absolutte favorittbok? Favorittfilm?
Jeg klarer ikke å framheve bare én bok. "Anna Karenina" rager høyt, men sammen med en hel haug andre. Det samme gjelder film! "Arthur" med Dudley Moore var min yndling i hele oppveksten, men hvordan kan jeg sammenligne og rangere Dudley og Woody? Går ikke. 


Anna: Åh - så gøy! Jeg lurer på hvor du finner inspirasjon og informasjon i forkant av reisene dine. Tenker særlig på de du har hatt til Toscana og Provence - hvordan finner du f. eks hoteller? Synes det er så uendelig mange å velge blandt, og de som dukker oppi hotellsøk er veldig ofte kjedelige kjedehoteller eller altfor dyre luksushoteller...  Drømmer meg alltid bort i bildene fra reisene dine, og skulle gjerne fått til noe tilsvarende. På forhånd takk for svar! 
Det varierer veldig, noen leser jeg om i bøker og magasiner, andre finner jeg ved å google, og vi har gjerne leid leiligheter/små hus istedet for å bo på hotell. Billigere og mer privat. Enig i at hotellsøk kan være skikkelig kjedelig. Har dog ikke noe konkret svar, men det er jo smart å google, merke seg navn, sjekke om de får gode omtaler osv. 

Anonym: praktiserer du meditasjon, yoga el?
En liten yogaøvelse hver morgen når jeg våkner, ellers har jeg gått på yoga tidligere - og jeg har en plan om å legge litt bedre til rette i biblioteket i underetasjen så jeg kan gjøre noen poses der når jeg føler for det. 

Line: Klarer du å velge en favoritt bok/ forfatter blant "flickböcker", en som MÅ leses hver sommer kanskje?
Nei, jeg har egentlig ingen slike årlige must-reads innen flickböcker. Man bør helst ha glemt handlingen litt før man leser dem igjen. Men Lotta-bøkene til Merri Vik (Esther Rignér-Lundgren) er jo gjengangere, særlig de bøkene som handler om sommer, når de er på landstedet - som jeg ser for meg som Saltkråkan. Dette er Sverige på 50- og 60-tallet. 

Anonym: Gøy! Da tar jeg rett og slett noen spørsmål fra "mine klassekamerater": 
*Beste fag? Musikkhistorie
*Beste popgruppe? The Beatles
*Beste dyr? Katt

Ingrid: Hei! Jeg vet du leser mange bøker, men ser sjelden at du leser noen helt nye. Kan du si noe om det? Jeg leser mange klassikere selv, så det er derfor jeg spør :) Får du tilbud om anmeldereksemplarer?
Det er egentlig ikke så veldig bevisst, jeg vil jo gjerne lese nyere bøker også (og gjør det innimellom). Det bare finnes så uhorvelig mye jeg har lyst til å lese, både gammelt og nytt! Og det er mange klassikere man bør ha lest fordi det er så mange referanser til dem overalt, så jeg har kanskje gjort ubevisste prioriteringer av den grunn. Jeg får av og til tilbud om anmeldereksemplarer, men takker alltid nei, for jeg vil selv velge hva jeg skal skrive om i denne bloggen (det gjelder alt annet også, ikke bare bøker. Man kan ikke kjøpe spalteplass her!)

MartaKor har du lyst og reisa som du endå ikkje har vore? Det er en del greske øyer jeg ikke har vært på, som jeg kunne tenke meg å besøke. Og Sicilia. Og Corsica. Og kanskje Argentina og Chile. Canada! Japan hadde vært spennende også.  
Og kva forhold har du til nynorsk? ;) Jeg er absolutt nynorsktilhenger! Jeg leser veldig gjerne nynorsk og synes det er både sneversynt og tullete at noen vil ha det ut av skolen. 
Forresten, har du nokon favorittar innan barnelitteraturen? Kan ikkje hugsa du har skrive noko særleg om det. Astrid Lindgren! Elsker Bakkebygrenda og Madicken og Bråkmakergata, Saltkråkan og Pippi, og Karlson på taket. Leste mye Anne-Cath Vestly også. Min store favoritt tror jeg var Ole Lund Kirkegaard, de bøkene synes jeg er kjempemorsomme fremdeles. Jeg leste alt som fantes av barnelitteratur på biblioteket og hjemme da jeg var liten, og "Lek med Mons og Marit fra vår til vinter" lånte jeg minst annenhver uke.


Anonym: Hvordan kom bloggingen i gang? Du var jo ganske tidlig ute? Og har du alltid vært glamorøs (dvs var det opplagt at du skulle kalle deg glamourbibliotekaren?). Hva synes de som kjenner deg privat om bloggen? Ps Takk for fin blogg med mange gode tips :)
Jeg startet "Glamourhjelpen kommer", en temmelig useriøs webtjeneste for bibliotekarstudenter og andre som trengte råd innenfor det svært utvidede og subjektivt definerte temaet glamour, da jeg gikk på bibliotekskolen og lærte html og perl-programmering. Det var i år 2000. Jeg så nok behovet for litt glamour på bibliotekskolen, så navnet kom av seg selv. Jeg holdt den gående i kanskje ett år, men ettersom jeg måtte skrive alle kodene selv, ble det litt tidkrevende, og websiden lå derfor brakk inntil jeg kom over bloggmediet i april/mai 2005 og fant ut at dette var en mulighet til å ta opp tråden. Det var plutselig så mye lettere å publisere. På den tiden hadde jeg kun sett én blogg, en bibliotek-blogg som en venninne skrev litt i. Ordet "moteblogg" eksisterte ikke, og det tok nøyaktig et halvt år før jeg kom over en annen blogg skrevet av bibliotekarer, som var noenlunde i min genre. Senere eksploderte det jo. Noen av de som kjenner meg privat leser bloggen, andre ikke, det spiller ingen rolle for meg. 

Oda: Så artigt!1. Musikk er jo ein stor del av livet ditt slik eg har forstått det. Kor mykje speler/syng/improviserer du sjølv? Ikke nok. Synger mye for meg selv, har låter på hjernen absolutt hele tiden, spiller altfor lite piano. Har alltid en plan om å øve mer.  
2. Har du ein yndlings franskfilm? Jeg liker filmene til Jacques Tati, "Un homme et une femme", og maaange flere. Kan ikke velge bare én.
3. Utanom Europa og USA er det noko land du kunne tenkt deg å reise til? Tror jeg nevnte noen lenger opp her!
4. Kva med yndlingsdiktar (ar)? André Bjerke, Hans Børli, Olav H. Hauge, Halldis Moren Vesaas, mange. 
5. Og yndlingssjokolade? Har egentlig ingen. Spiser ikke noe særlig sjokolade. Var gal etter Soho da den kom første gang (omkring 1998?). Likte Hobby i gamle dager da den var halvparten så smal. (Nåværende blir for mye)

Hegepege: Hvem er du i Donald Duck & co?
Doffen.

Den grønnkledde: Mitt enkle spørsmål, hvordan får du tid til alt?
Til alt hva..? Jeg har det ikke så travelt egentlig. Jeg skrev om det for snart tre år siden, altså hvordan jeg tenkte, prioriterte, stresset ned også videre - her kan du lese mer om det. Og her er en oppfølgerpost fra i vinter. Jeg er veldig hjemmekjær og liker best en kalenderuke uten for mange planer. 

Stine: Jeg lurer på klesstilen! :-)  Hva er dine topp fem hverdags-outfits?
Du ville blitt skuffet hvis du visste hvor lite spennende jeg er i klesveien! :) Jeg går omtrent sånn hele tiden, med variasjoner over tema. 

Salome: Dine aller beste tips på iHerb? Både til eget bruk og gavebruk. Jeg tror kanskje det får bli et eget innlegg! Skal legge ut noen tips om ikke altfor lenge, forhåpentligvis. 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gøy å lese :)

Glamourbibliotekaren sa...

Bra du synes det! :)

Therese sa...

Ånei, jeg ble for sen! Eller?! Jeg lurer på om du liker lister! Jeg har listedilla, har hatt det hele livet, og tenkte å spørre deg hva du synes om lister, om du bruker lister, om du lager deg leselister og filmlister og alt sånt :)

Populære innlegg