tirsdag, juli 08, 2014

Sommerfavoritt: Glamourbibliotekarens marengskake


Denne kaka lager jeg ved enhver anledning nå om sommeren, og serverer ute i hagen. Enkel, god, og full av sånt som jeg liker aller best: Marengs og jordbær. 

Her følger oppskriften!

*125 g smeltet smør
*3 økologiske eggeplommer
*ca 1 dl sukker (økologisk rørsukker for eksempel))
*1,5 dl melk (skummet går fint)
*2,5 dl fint mel (jeg bruker vanligvis spelt)
*2 ts bakepulver

Bland alt sammen og hell i en smurt form. Stekes på 175 grader i en halv time, midt i ovnen. I mellomtiden lager du følgende:

*3 økologiske eggehviter
*1,5 dl sukker (jeg blander rørsukker med hvitt, halvt om halvt)
*litt vaniljesukker, eller en essens av eget ønske for å gi ekstra smak - noen dråper presset sitronsaft kan sikkert brukes også.

Stivpisk i miksmaster. Kladd det utover kakebunnen når den har fått kjølt seg litt ned. Sett kaka inn i ovnen igjen, stek den ti-tolv minutter til.

Så kan man pynte den med bær. Jeg skiver opp jordbær og legger dem på tørkepapir så fukten trekkes bittelitt ut (for å unngå at marengsen blir våt og jordbærfarget). F.eks. mens jeg lager te. Og deretter pynter jeg kaken og serverer den. 


 - og man kan selvfølgelig bruke annen bær også. Blåbær var ypperlig sammen med jordbær!



6 kommentarer :

Siri sa...

TAKK! fikk slekt på besøk på bare et par timers varsel, hadde jordbær, løp og kjøpte egg, voila! KNALLgod kake! Og super timing :-)

Ine sa...

Så deilig den ser ut! Vi skal feire ettårsdag på lørdag, tror jeg skal prøve meg på denne :)

Glamourlektoren sa...

Gleder meg til å prøve denne - hyggelig av deg å dele oppskrift! Bærkaker er de aller beste om sommeren!

Glamourbibliotekaren sa...

Siri: Så bra! Ja, den er knallgod!

Ine: Gjør det!

Glamourlektoren: Helt enig. Jordbær må til!

Elin sa...

Hei!

Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

Ha en fin dag!

Vennlig hilsen,
Elin
Alleoppskrifter.no

Glamourbibliotekaren sa...

Hei og takk for hyggelig kommentar - imidlertid tror jeg ikke bloggen min egner seg helt, da jeg legger ut i snitt kanskje én oppskrift i året :) Men takk allikevel!