mandag, februar 09, 2015

Glamourspørsmål fra leser: Göteborg




Hei! Jeg skal til Göteborg om noen få uker sammen med min søster. Jeg har aldri vært i byen der før (om man ikke regner med å stå på kaia der), og jeg kunne tenke meg noen tips til f.eks. gode steder å spise, kaffe-og tesalonger, fine utstillinger eller museer, shopping osv. Jeg har fått noen tips fra dine Göteborg-turer allerede (Kanolds konditori står på listen:), men det hadde vært så fint med en liten samlepost. Tror du at du og dine utmerkede lesere kunne gi noen tips til hva vi bør få med oss?

Tusen takk for en utmerket blogg! 

Mvh Karen Marie


Hei og takk for ditt glamourspørsmål! Göteborg har vi besøkt minst én gang i året siden studietida, så det har åpenbart fristet til gjentagelse! Jeg kan absolutt komme med noen tips, men håper jo selvfølgelig dere vil oppdage "deres eget" Göteborg og ikke slavisk følger min løype, hehe. 

Kaféen vi alltid går på er Da Matteo i Victoriapassagen. God te! Sist spiste vi middag på deres litt større servering i Vallgatan, der har de utmerket pizza. Kanolds vet du om, og en annen restaurant vi ofte går på, er Etc i Vasastaden. Trädgårdsföreningen er fin, kanskje best om våren/sommeren, og det er koselig å gå langs kanalene året rundt. Kunstmuseet bør man absolutt få med seg, og sjekk hva som går i operaen/stadsteatern/storateatern. Eller hvorfor ikke gå på filmklubb? Hagabion! I det hele tatt: Haga-området, Vasastaden, Linnéstaden - veldig hyggelige områder. Röhsska museet har utstiling om Estrid Ericson nå, hun som grunnla Svensk Tenn.. så der har dere noen tips!

Tips til hvordan å unngå å miste vettet: Dropp kjøpesenteret Nordstan, særlig lørdag ettermiddag. Bare kjedebutikker som vi har i Norge, avskyelig fullt, og ikke det spor koselig. 

God tur! 

 mvh Glamourbibliotekaren

8 kommentarer:

Hermia Says sa...

Om man gillar litteratur och kan tänka sig att läsa på svenska - antikvariaten i Haga, med paus på något av de mysiga kaféerna i samma område.. Restauranger finns det ju hur många som helst av, goda tapas finns bl a hos El Corazon, Kungstorget (i Saluhallen). Förutom Hagabion är Bio Roy trevlig. Shopping, så finns mycket fint runt Vallgatan/Södra Larmgatan (beroende på vad man gillar då förstås..)

Önskar er en trevlig resa!

Lotta sa...

Et tips om et spisested hvis dere vil flotte litt: jeg elsket restauranten Kock & vin, der jeg har spist flere overraskende, fantastisk smaksrike og sofistikerte middager basert på lokale råvarer - den er dessverre stengt nå, men gjengen bak har startet en ny restaurant som skal være minst like bra, Koka. Se www.restaurangkoka.se. Jeg drømmer om å reise til Göteborg snart for å spise der!

Isolde sa...

Jeg kan anbefale Hotell Eggers - elegant og gammeldags!

Josefine sa...

Passer perfekt, kjæresten min og jeg skal til Göteborg i april! :)

Anonym sa...

La Strega er en fantastisk italiensk restaurant i Gøteborg. Den har få bord, så det lønner seg å bestille på forhånd. Ellers er Ølrepubliken et bra sted for mat og drikke. Hasselblad-senteret har ofte fine utstillinger, og rett ved ligger en koselig liten kaffebar som heter Viktor. Ellers er Kale'i kaffebar et fantastisk sted med gode kaker og påsmurte skiver. Det ligger i en koselig bakgård med flere andre små steder, blant annet et tested (Magnifik). Sjekk også ut Butik Kubik for fine kjoler og området rundt for bra vintage. God tur!

Anonym sa...

Da skal jeg lese dine Gøteborg tips for jeg skal nemlig på "kollegatur" dit om noen måneder. Det blir moro :)
Takk for fine tips! :)

INger M sa...

Kan anbefale fler restauranter på Magasinsgatan, Hello Monkey, Puta Madre (fantastiske Marguaritas...)og Magnus & Magnus (litt dyrere men veldig god mat). På Magasinsgatan finns også en del fine butikker. Enig med Glamourbibliotekaren at man skal undgå Nordstan, men også Avenyn som er hovedgata, men bare med kjedebutikker uten sjarm, men absolut gå til Konstmuséet lengst opp. Og Röhska, designmuséet som også har en bra kafé. Liker du kaffe, pröv også Bar Centro ved NK og Bar Italia (Prinsgatan, ved Hagabion). Og absolut Da matteo. Og Cyrano på samme gate, fransk bistro med gode pizzaer... Er det fint vär, ta en tur i parken Trädgårdsföreningen. Eller ta Spårvagn ut til "Roda sten", der kan det finnes en interessant utstilling, café og en fin brygge å kose seg på i solen mens man titter op Danmarksbåten på vei ut... Tja mulighetene er uendelige;)

Maje sa...

Tusen takk for alle svar på ting man kunne gjøre i Göteborg! Vi hadde en herlig helg med besøk på Stadsteatern ("Tartuffe" av Moliére), femretters middag på Koka, herlig tepause på Kanolds på Grönsakstorget, deilig vegetarlunsj på en deli i Haga og en fastelavensbolle på et herlig overfylt bakeri der også. Vi har virkelig kost oss og jeg fikk virkelig lyst til å se stedet om sommeren også. Da skal jeg forsøke flere av tipsene her. Takk igjen!

Populære innlegg