mandag, mars 23, 2015

Litt om potteplanter


Noen ønsket å vite mer om potteplantene mine, hvordan jeg holder liv i dem også videre. Jeg har kanskje det man kaller grønne fingre, jeg kjøper sjelden planter fordi jeg heller tar avleggere og stiklinger og "lager" nye planter selv. Men ellers er jo trikset å gi dem vann og lys, og passe på at man hverken drukner dem eller tørker dem ut. Man må bare prøve seg fram. 



Pelargoniene har overlevd vinteren fint her i stua. Jeg har ikke klippet dem ned og satt dem mørkt sånn som mange anbefaler, jeg har bare hatt dem i stua som vanlig og vannet dem forsiktig gjennom hele vinteren. Noen blir jo veldig lange og tynne og spinkle, så da kan man heller klippe dem ned litt nå. 



Da blir de omtrent sånn. 
Viktig at ikke røttene står i vann, de råtner lett da. 



Dette er min eldste hibiscus (hawaiirose). Den fikk jeg som bitteliten avlegger av mamma en gang, og den stammer fra en plante som farmor ga til onkelen min for mange år siden. Jeg klipper min ca en gang i året, for den vokser som besatt i alle retninger. Den ble ca tre meter en gang, da vokste den helt opp i taket og en meter framover i rommet! Når det regner setter jeg den ut, så den får en dusj. Den krever MYE vann. Av og til står den ute om sommeren. Den blomstrer med store røde blomster. Jeg har tre mindre også, en med rosa blomster og en med ferskenfargede. Jeg har sett en del hibiscus i butikkene i det siste, de er ofte flere planter stappet veldig tett sammen i samme krukke, så det kan være lurt å dele dem opp i såfall. Vær obs på at planter man kjøper i butikken kan ha lus og smådyr.  




Denne gullranken står i bokhylla og vokser bortover taket. Den er en avlegger jeg satte ned for et par år siden, og den stammer opprinnelig fra en gammel gullranke som mannen min hadde på hybelen sin for snart tjue år siden. 



Midt oppunder taket møter den en søster som står på pianoet og slynger seg oppover. 



Og denne satte jeg ned en gang før jul tror jeg. Vi kaller den Trondheimsgut, den heter også palettblad, og jeg tar jevnlige avleggere og setter ned. La oss si at denne er tjuende generasjon etter en som farmor hadde. De får små blomster, men jeg kniper dem bort, for de stjeler mye energi fra planten. 

(Dette var et lite utvalg - jeg har mange flere, sist jeg talte over var det oppunder førti planter rundtom i huset)

Eføyen har dere sett før - den avgikk forresten med døden her før jul, da den ble angrepet av noen smådyr jeg aldri i mitt liv har sett før. Lurer på om de kan ha kommet inn via en pose blomsterjord jeg kjøpte litt off-season. Jeg har et par-tre avleggere, så det skal nok bli klatring her i stua igjen snart!


7 kommentarer:

Anaruh sa...

Skulle ønske jeg hadde flere vinduskarmer! Har veldig lyst på et vell av pelargonier; hvite og lyserosa, men synes de er litt vanskelige å finne i butikkene. Det er de røde og mørkerosa som dominerer.

Men aller mest liker jeg hundebildet ditt! Det er så fint!

Synne sa...

Jeg gleder meg til jeg får et hjem med mange vinduer og brede vinduskarmer og flere bokhyller med plass til slyngplanter! Innen den tid har kanskje mine planteferdigheter utviklet seg litt videre også... Foreløpig har jeg klart å ta avstikkere (som jeg liker å kalle dem) kun et par ganger. Holder jeg liv i en plante i mer enn to måneder, er jeg kjempefornøyd, haha.
Så fine bildene er i dette innlegget - grønn er jo favorittfargen min, så jeg blir glad av å se på dem!

glow sa...

Hvordan går man frem med avleggere? Pg hvordan vet man hvilke planter som er egnet? Tusen takk for innlegg om dette! Det var savnet og lærerikt!

Stine Arkeologine sa...

Koselig å se så mange fine, gammeldagse potteplanter på ett brett! Palettblad er det lenge siden jeg har sett, men jeg husker at mamma hadde mange slike da vi var små den gangen avleggerne vandret rundt i familien. Skal spørre henne om det, de er så fine!

G sa...

Neimen så mange flotte planter du har! Det er spennende å se hvordan avleggere blir, gøy - og personlig synes jeg at planter man kan spise (tomatplanter osv) er kjempegøy, de vokser så lett og fort og blir så gode!

Maja sa...

Du har det altså SÅ koselig hjemme!!

Glamourbibliotekaren sa...

Anaruh: Ja, pelargonier er hyggelige, jeg har hvite og lyserosa og korallrosa og knallrøde og mørkerøde og lilla - men en overvekt av de lyserosa. Primært fra avleggere herfra og derfra.

Synne: Glad du likte bildene! Og lykke til med å holde liv i platene lenger enn to måneder, haha!

Glow: Se om du finner en guide på nettet eller i et hageblad, det er litt forskjellige regler som gjelder for forskjellige planter. Jeg er ingen ekspert, så jeg tror ikke jeg skal lage en guide her.

Stine Arkeologine: Ja, palettblad er kjempefine! Også finnes de i så mange farger. I New York står de tett i tett rundt trærne langs Madison Avenue, og mange av dem er gule og grønne. Får knerte av en avlegger neste gang hvis jeg tør...

G: Takk for det! Tomatplanter ja, på tide å så snart!

Maja: Tusen takk for det! Vi trives godt her! :)

Populære innlegg