lørdag, mars 14, 2015

Svart kvedete fra Perchs

Dere ønsket flere innlegg om te, gjerne for meg!


A.C. Perchs er jeg alltid innom når jeg er i København. En gammeldags bitteliten tehandel med kølappsystem og gjerne kø ute på fortauet. I fjor høst åpnet de en liten avdeling på Steen&Strøm, flaks for oss teelskere! Som dere vet gjennom alle disse år, er den hvite teen med ananas min favoritt blant Perchs' teer. Jeg har imidlertid så mye igjen fra forrige Københavnbesøk at jeg ikke har behøvd å fylle på lagrene - derimot har jeg skaffe meg deres kvedete. Egentlig var jeg på jakt etter ren svart eplete. Eplete var mye mer utbredt før i tiden, altså svart te med eple. Ikke fruktig rødfarget te (jeg er ikke glad i frukt-infusion-teer), men svart. Det kan hende det er et 80talls-fenomen, jeg drakk det i allefall mye i barndommen. Jeg spør alltid i tebutikkene om de har svart te med eple, men de fleste har bare grønn te med eple og kanel - hvilket også er en bra ting, men noe helt annet enn det jeg er ute etter. Men på Perchs kunne de tilby en svart kvedete, og kvede er jo et slags eple, svært utbredt i Danmark i teform, så det er ingen dum erstatning. Jeg har elsket kvedete i mange år, og som regel er den grønn eller hvit, men den svarte er enda bedre. Det er litt eple i den også, og roseblader, og hibiscus, og til og med nype - men jeg synes ikke jeg kjenner smaken på noe av dette. Heldigvis, for jeg er ikke glad i hibiscus- eller nypete (igjen: Røde frukt-teer.. ugh), og heller ikke ren rosete. Men her tar kveden fullstendig overhånd. Bra. 



Og dagens kopp.. vel. Et spontant innkjøp i går. Lønn på konto, krevende uke, og mitt øye spottet en mummikopp i MIN farge. Lyseblekgrønn. Jeg samler jo ikke på mummikopper, jeg pleier å få sommer- og vinterkoppene i gave til hhv bursdag og jul, og kjøper kanskje én og annen selv hvert tredje år eller noe. Men denne... Håpets farge, vårens farge, MIN farge. Jeg måtte. Jammen er det lett å belønne seg selv i blant. (Jeg belønner meg i allefall ikke med sjokolade, det er da noe. Hehe)






12 kommentarer:

Anonym sa...

Elsker disse tepostene :) Nydelig kopp også, jeg har den på min ønskeliste (har bursdag i april). Takk for en kjempefin blogg som jeg følger med stor glede! God lørdag ønsker Skolebibliotekar.

petit sa...

Så fint innlegg! Jeg har forsøkt kvedete fra Kremmerhuset og vært fornøyd så langt, men nå står i alle fall dette tehuset på ønskelisten neste gang jeg er i Oslo og kanskje blir det også kvedete :)

fivrelden sa...

Ja, jeg er enig i at kvedete er fabelaktig godt :) Koppen var også knallfin. Jeg kjøpte en snusmumrikkkopp for noe år siden, og brått fikk jeg mange flere i mastergave. Så gikk jeg over til å samle selv, og denne har en skjønn farge :) Og nå har påsketeen fra Black Cat kommet, og jeg har bestilt den fra venner i Oslo. Hurra!

fivrelden sa...

Fra en te- elsker til en annen. Fra mitt kjære tehus i mitt elskede Trondheim:

http://www.teogkaffehuset.no/products/eple-te

Denne er virkelig god, og det hender jeg bestiller den i posten :)

Glamourbibliotekaren sa...

Skolebibliotekar: Så hyggelig, god lørdag til deg også! :)

Petit: Ja, du får ta en tur innom! (Og husk den hvite med ananas også!)

Fivrelden: Påskete ja, jeg er også i full gang :) Og takk for tips om eplete, jeg kjøpte faktisk et hekto eplete fra et tehus i Göteborg før jul, mer om det senere! (burde kanskje føye det til i denne kvedete-posten, men pyttsann)

fivrelden sa...

Bare hyggelig.:) Påsketeen er som vi har snakka om før et høydepunkt. Den representerer sol, vår, lys og den gode blandingen av krydder passer utmerket til denne tida.

Maren sa...

Mmm! Jeg kjøpte den grønne kvedeteen hos Perchs, og den likte jeg veldig godt! Neste gang skal jeg teste den svarte.

Fotografspira sa...

Du tar så innmari fine bilder! Synes det er så kjedelig med blogger som bare inneholder bilder hentet fra andres blogger.. Nydelig stemning i det grønne bildet. Jeg har ikke blogg men vurderer å starte fotoblogg.

Glamourbibliotekaren sa...

Fivrelden: Ja, påsketeen er noe for seg selv. En påskete-post blir det nok snart; årlig tradisjon her i bloggen i alle år tror jeg :)

Maren: Gjør det! Den grønne er også fin :)

Fotografspira: Tusen takk for det, så hyggelig! Liker bedre å ta egne bilder (med unntak av Audrey-bildene, der har jeg lite å bidra med, hehe). Start egen blogg!

tonemor sa...

Lett påvirkelig voksen dame har vært på Steen og Strøm i dag og kjøpt sort kvedetre, hvit annanaste og chai. Med femtenåring på laget i valg av type chai og tebokser. Riktig hyggelig!

Dahlia sa...

Det er så hyggelig at noen tar teen på alvor! Jeg drikker bøttevis hver uke og fyller opp telagrene hos Black Cat hver gang jeg får lønning. Her går det mest i ulike Earl Grey-blandinger.

Jeg var på Perch's i København en gang, helt alene, og spiste en nydelig lunch i kafeen deres. Sånne ting man aldri glemmer. Nå må jeg også til Steen & Strøm og handle kvedete. Takk for tipset.

Anonym sa...

Takk for tipset om Perch's på Steen & Strøm! Gjorde mitt første besøk hos dem på Københavntur i ferbruar, og på din anbefaling gikk jeg for hvit te med ananas. Den er helt nydelig! Pleier vanligvis å bruke teklyper og brygge rett i Mummikruset, men nå lager jeg en full kanne hver kveld og nyter.
Neste gang skal jeg investere i en pen boks som passer til teen også. Kusmi, Løv og Fortnum&Mason må få litt konkurranse i skapet.

Lille My

Populære innlegg