mandag, mai 11, 2015

New York (2015), del 5



Union Sqare blomstret like fint som resten av byen, naturligvis. 


Den grønnfargen!



Innom Hello Deli for å hilse på Rupert Jee, fast tradisjon. Savner hans opptredener i Late Show! Det var tider. 




Og apropos - nå går det mot slutten for Late Show. Neste gang vi kommer hit, er det et annet navn og kanskje en annen logo på inngangspartiet til Ed Sullivan Theatre. En æra er over. 


Vi trøstet oss med å gå High Line! En 2.5 km lang gammel jernbane over byen fra West Village, gjennom Chelsea og oppover, med fin beplantning og benker og hygge. Tysbast var det mye av!


Koselig!


Og mye fin tversgående utsikt. 


Så: et av turens store høydepunkter. Frank Sinatra-utstillingen på NYPL på Lincoln Center! Der skulle jeg gjerne vært bibliotekar! Tenk å jobbe med dette materialet, lage en utstilling med de mest estetiske vakre ting, radioapparater, møbler fra en tid som helt klart er forbi. Her er Sinatras pysjamas. 


Og Ellas kjole!


Sinatras noter til "I'll be seeing you", en av mine aller aller største yndlingsmelodier. Jeg fikk hjerteklapp. 


En kopi av hans hjørne av Capitol Studio! Magic was done there. 


Sånt liker jeg: Kjøreplan med oversikt over hvor de forskjellige musikerne i Tommy Dorsey Orchestra skulle stå. Vokalgruppa Pied Pipers bak til høyre ved pianoet. Tommy selv foran til høyre. Jeg blir fylt av en vanvittig nostalgisk lengsel av å se sånt, og ikke minst en ærefrykt, for dette har jeg hørt så mye på og lest så mye om. Her er originale dokumenter med tv-show-kjøreplaner, notater og noter - ikke bare på bilder, men i virkeligheten - og der stod jeg og studerte det hele på bare noen centimeters avstand. Jeg tror jeg har havnet på rett hylle i livet som bibliotekar når jeg kan bli fullstendig starstruck av dokumenter - men aldri av kjendiser.  

Veldig fin utstilling, herved anbefalt til alle som skal til New York i løpet av året!


Reading in Central Park. 

Alltid. 



3 kommentarer:

Stine Arkeologine sa...

Ha ha, starstruck av dokumenter - den følelsen kjenner jeg godt! Du har nok havnet helt, helt riktig. :-) Nydelige bilder, får bare mer og mer lyst til å oppleve New York en gang!

Kari S. sa...

Den utstillingen ser vidunderlig ut :-) og midt i blinken for deg, tenker alltid "glamourbibliotekarmusikk" når jeg hører Sinatra og Benny Goodmann og sånt fra den tiden :-)

Ingeborg sa...

Tusen takk for titten, jeg har nytt synet av alle New York bildene dine. Ser ut som at du har hatt en flott reise, som alltid. Liker at du ikke bare følger strømmen og trendene. Ha en fin tirsdag!

Populære innlegg