lørdag, juli 11, 2015

Svøm med dem som drukner / Lars Mytting. - Oslo : Gyldendal, 2014. - 468 s.


Noe av det beste med sommerferie er å glemme tid og sted, og bruke en hel dag på å lese en murstein. Jeg har tilbragt mesteparten av dagen i hengekøya, sovna to ganger (og våkna svært, svært fregnete til tross for faktor 40), og pløyd meg gjennom fjorårets snakkis "Svøm med dem som drukner" som jeg fikk i gave tidligere i år. Familiehemmeligheter som de gamle tar med seg i graven, men som de unge ikke slår seg til ro med å ikke vite noe om. Sånt er jo virkelig en utømmelig kilde for både bøker og tv-serier. Absolutt en underholdende og spennende bok, lettlest pageturner, med mye detaljkunnskap om møbelsnekring og treverk, potetsetting og forblåste Shetland. Og begge verdenskriger. Og med innslag av Bach, da blir jeg jo glad. (Bortsett fra når "partitaer av Bach" har blitt korrekturlest (?) til "partier av Bach".) 

Jeg kan fint anbefale denne som en nonstop-lesing-bok på en sommerdag som det har vært her i dag! Eller å gi den bort i gave til en lesehest. Gjerne til en leseglad ungdom, husker jeg slukte bøker av denne størrelsen i regnfylte sommerferier i tenårene. 



3 kommentarer:

G. sa...

Lesesommeren er godt i gang, ser jeg :D

Anna Lovinda sa...

Leste den på lydbok i vår. Likte den svært godt, med unntak av slutten som jeg opplevde som noe naiv og sentimental. Hadde den sluttet noen sider tidligere ville den tjent på det. Så mye ble nøstet opp i i alles historie i boka, at litt heng på slutten hadde gjort seg. ☺
Gleder meg til filmen kommer da, selv om det sikkert drøyer en stund ennå.

fivrelden sa...

Jeg kjøpte den i mai, men har hatt en altfor lang leseliste og derfor lånte min mor den først. Nå skal den derimot fordøyes på min brygge ved havet :)

Populære innlegg