lørdag, august 29, 2015

Tips til dere som bor i Oslo


Dette innlegget har ligget som kladd, jeg skulle tipse dere tidligere i uka, men jeg har hatt hundre tanker i hodet samtidig. Det er heldigvis ikke for sent! Det er siste dag i forlagenes store boksalg nede på Filminstituttet/Cinemateket i Dronningens gate 16 i Oslo, og der kan man virkelig gjøre noen varp. Solum, Oktober, Samlaget osv osv osv. Priser fra 40 kroner, og haugevis av bøker man ikke finner i fremste rekke i bokhandlene i alle fall. Så mye bra litteratur! Dere som bor i Oslo har jo fremdeles mulighet til å rekke det, så det kan jeg anbefale av hele mitt hjerte. 

Det er vemodig å rusle rundt i de lyse store lokalene, forresten. For noen år siden holdt filminstituttets bibliotek til der, et kjempefint fagbibliotek der alle kunne få lånekort. Biografier over skuespillere, bøker om filmteori, referanseverker, magasiner - de hadde et enormt utvalg av interessant filmlitteratur. Jeg hadde praksis der da jeg gikk på bibliotekskolen, samt et vikariat da jeg var uteksaminert året etter. Jeg elsker slike fagbiblioteker som er like åpne og tilgjengelige som folkebiblioteker. (For seks år siden ble Filminstituttets bibliotek lagt under Nasjonalbiblioteket og flyttet dit. Bøkene har de fremdeles, men det meste står på en lukket spesiallesesal, litt mindre tilgjengelig, og da er det ikke så enkelt å gå hyllelangs og oppdage nye spennende ting på samme måte. Heldigvis jobber de flinke filmbibliotekarene der fremdeles!)

En liten hyllest til et fint fagbibliotek, og tilbake til saken - løp ned til Cinemateket og fråts i bøker i dag!


Ingen kommentarer:

Populære innlegg