fredag, januar 08, 2016

Glamorøs fredag





God morgen! Det er så fint i Oslo nå! Julesnøen er endelig her.. og jeg tror kanskje et av mine yndlingssteder i hele byen når det snør, er området Homansbyen - Uranienborg - Skovveien. Særlig fordi de ikke har fjernet utebelysningen etter jul ennå, hverken på balkongene eller på trærne og buskene utenfor de pene bygårdene.  Julestemning! Eller i allefall vinterstemning. Å spasere rundt i byens gater i går kveld var som å være inni en antikk snøkule.

Juletreet har fått sin faste plass ute på verandaen så småfuglene kan leke og hoppe og danse rundt i det, pynten er pent og forsiktig lagt ned i eskene sine, men julestjernene i vinduene får henge litt til. De lyser opp så fint. Azalea, amarylliser og røde roser blomstrer i stua, jeg har tent opp i ovnen, og her er det altså hjemmekontor som vanlig på fredager. Mye å gjøre, startet tidlig, jobber flittig. Antrekk: Stripete langermet nattkjole og myke sokker. Te: Lusse-te. Soundtrack: Fransk kirkemusikk fra renessansen. Dagens duft blir deilige Mûre et Musc Éxtreme, som for alltid vil minne meg om New York i januar. (Snø og vind, hot cocoa, og lesing ved peisen på hotellet.) I kveld er jeg invitert hjem til ei venninne, og ellers gleder jeg meg til ei helg med mye ledig tid. Første arbeidsuke etter jul er snart over, da er det tid for å puste ut!

Håper dere har fine fredager alle sammen, og dessuten ville jeg bli veldig glad om dere la igjen rapport her i kommentarfeltet! La oss inspirere hverandre til å sette en liten spiss på dagen. Om to uker fyller Glamorøs Fredag ti år, vi må lade opp til feiring!

Takk og takk, 
mvh Glamourbibliotekaren. 

P.S. Apropos rapportering - husk å legge inn leserapport her!

20 kommentarer:

Anonym sa...

Årets lengste arbeidsuke (sånn føles det ihvertfall) er snart tilbakelagt, det er deilig! Kjører mange lag ull i dag, det er så uglamorøst å fryse.. Deilig skjerf og fine arveperler i ørene pynter litt opp. Ser frem til en rolig hjemmehelg med mye fyring i peisen, friske tulipaner (kjøpes på vei hjem i ettermiddag), god mat, lesing, soving, litt frisk luft og mye kos med familien. Tror vi må lage kakao! Og minstemann skal få teste det nye akebrettet i nysnøen! Og jeg vil se første episode av Krig og fred (som jeg leste flere ganger i studietida, men det er leeeenge siden), takk for tips!

God helg til alle!

Kathrine sa...

Første uke i ny jobb er alltid ekstra krevende.. Nå i vinter har jeg et spennende vikariat på mitt gamle studiested, veldig rart men fint. Rart å tenke på at det var jeg som satt der og hørte på foreleseren for femten år siden. Nå er det meg de hører på, gjett om jeg får prestasjonsangst. Men det er givende, og jeg har en nyvasket leilighet som venter på meg når arbeidsdagen er over, og i kveld er det Lewis på tv! God fredag alle sammen!

Anaruh sa...

God morgen! Hjemmekontor høres skikkelig deilig ut i dag, men jeg må nok være på kontoret i dag. Heldigvis har jeg flott utsikt mot snølandskap og et lite fjordgløtt mot Nesodden. Dessuten har jeg på en av favorittkjolene, et nytt smykke jeg fikk til jul av min bestevenninne, og hele meg dufter av appelsinblomster.

Ettermiddagen skal tilbringes med bok og den første episoden av Krig og Fred (er det fra filmen dagens Audreybilde er hentet, mon tro?), og jeg har en ny primula og planer om å drikke solbærtoddy. I morgen har jeg bursdag, og skal feire med familie, og på søndag har jeg invitert venninner til selskap. Denne helgen bli så fin!

Men først - koke tevann og jobbe noen timer. Ha en fin fredag og en riktig god helg!

Stud.med. sa...

Hjemmekontor her også, oppgaveskriving... Glamoureffekten er et skikkelig fint ullskjerf jeg fikk til jul, ny bukse med legg foran (fordi jeg fikk det for meg), varm kaffe. Nå skal jeg jammen meg gå og ta på øredobber også, og tenne noen telys, så bør dette bli en riktig så bra dag!

Ingerid sa...

Endelig fredag! denne uken har vært tøff her også, godt å høre at det ikke bare er meg. Dagens glamoureffekter, etter å ha tatt av ekstra ullgenser, to skjerf og svarte støvletter er pene, mørkebrune sko som passer til mørkebrun ullstrømpebukse og skjørt. I ørene har jeg nye øreringer i ekte gull, de er akkurat passe små og avlange. Dessuten Burberry woman bak øret. Kanskje leppestift senere i dag. Vennetreff med venninne som bor i utlandet ikveld, det blir hyggelig! Helgen bringer skiskole og juletrefest. Og forhåpentligvis bok, te og avslapning. God helg til alle!

Stine Arkeologine sa...

Det er en utfordring å være glamorøs iført så mange lag med ull som jeg er i dag, men i femten minusgrader har man ikke noe valg! Jeg har luesveis med hestehale og raggsokker på beina, men duften av Jaipur, et fint armbånd og en nyinnkjøpt primula på skrivebordet løfter standarden betraktelig. Gleder meg veldig til det blir helg, med skøyteturer og kakao og mye innetid. Vi har pakket ned julepynten men vårt selvhogde juletre har jeg ikke hatt hjerte til å ta ut ennå. Det og julemusikken får være i fred til søndag, det er for kaldt til at jeg greier å avslutte jula helt ennå. :-)

Riktig god helg alle sammen!

koristen sa...

Å fryse på kontoret pga uvirksom radiator er uglamorøst, men strømpebukse og ulltrøye under jeans og genser hjelper. Også har jeg sølvfargete gellakkerte negler og har sminket meg "ordentlig" bare fordi det er fredag :-)

I helgen blir det årets første besøk hos mor, med intens strikking på toget til og fra. Holder på med et skjerf som må bli ferdig til jeg reiser på besøk til vakre og kalde Finnmark om tre uker! Litt øving på nye korsanger blir det forhåpentligvis også tid til.

God helg til Glamourbibliotekaren og alle andre glamorøse!

Rotehovudet sa...

Stod opp ti over halv sju for å ornde meg, drikke te, lese avisa og høyre på radio, og hadde ein kjempefin, roleg og glamorøs morgon i ca ein time, før eg måtte ta på meg ei høgst uglamorøs boblejakke og traske til bussen i 18 kalde minusgrader. Det kunne eg spart meg for, for førelesaren vi skulle ha på universitetet dukka aldri opp...

No er eg tilbake i leilegheita og held fram med aktivitetane eg starta på i dag tidleg. Bomturen sette ikkje ein stoppar for humøret, det er på topp! Ein god start på dagen hjelper alltid!

God, glamorøs helg!

Kristin sa...

Snø, litt sol i horisonten, god kaffe, varme sokker! Jeg er fornøyd med fredagen :-) Og helg er digg. Mann og barn på hyttetur, huset er tomt og jeg skal spille høy musikk!

Anaruh, jeg tror nok ikke det bildet er fra Krig og Fred, stilen er jo temmelig sekstitalls, eller hva, Audrey-ekspert Glamourbibliotekaren?

Lektor Tørrdal sa...

Har så langt ikledd meg en elegant kofte - litt kjekt med minusgrader som gjør at dette plaget er det beste å bruke. Så har jeg hatt praksisstudenter med meg i mine timer, noe som både er skummelt og lærerikt.
I helgen skal jeg lese pensum og nettleksjoner, drikke te med venner og gå på konsert.

Glamourlektoren sa...

Ull i to lag her også, men en ny bluse mellom de to lagene gjør at jeg føler meg fin, og ulljakka er lang og heklet og ganske ny og fin den også. Dessuten har jeg fått tatt det frisørbesøket jeg ikke rakk før jul for et par dager siden, så føler at jeg nå er oppgradert for å møte 2016. Har fått mange komplementer, også fra elever - hyggelig!

I helgen skal jeg i bursdagsfeiring til en kusine, ta tog og sitte og lese, og bruke et bokhandelgavekort jeg fikk til jul når jeg kommer fram. Gleder meg til å drikke kaffe på bokhandelen Gravdahl på Hamar - hvorfor kan ikke flere bokhandler ha kafe her til lands? Drømmer om å starte en selv...

Søndag blir jobbedag med høstterminens siste retterunde, siden jeg ikke fikk jobbet så mye i jula som jeg hadde pene planer om..

Ønsker alle glamorøse en fin januarhelg!

Anaruh sa...

Kristin - ja; det har du nok rett i. Hang meg litt opp i det fugleburet. Dessuten var hun vel litt yngre (og hadde lugg?) i Krig og fred :)

Elisabeth sa...

God glamorøs fredag fra en frossen bodøby også! I går hadde vi 29 effektive minusgrader (-14 pluss vindfaktoren), i dag er det bare 18-19, så det føles helt annerledes - heldigvis:)

Her er det glamour i lange baner. Mamma og pappa er på helgebesøk, så første glamour var lang felles frokost med masse godt på bordet. Jeg dufter av Valentina og har knallrøde lepper fra Chanel. Ull innerst, men penbukse ytterst på beina og fin strikkagenser på overkroppen. Det mest glamorøse har dog vært uka som nyss er tilbakelagt, ettersom jeg er i startfasen med å lage min egen jobb (starte nytt) og det ser ut til å gå bra foreløpig!

2016, bring it on - jeg er klar! Og skal skjerpe meg med fredagsrapporteringen også, har jeg tenkt:)

Henrikka sa...

Lenge siden jeg har rapportert fredagsglamour! I dag er det kasjmirull som er glamourfaktoren i form av en kanelbrun ullgenser. I tillegg har jeg ull-longs, ullsokker, skinnbukse, tynt leopardmønstret ullskjerf og supervarme "eskimosko" fra Ecco. Jeg skal ikke fryse! Dagens duft er Bvlgaris Red Tea som - jubel&glede! - har kommet på markedet igjen. Nå går turen straks fra kontoret og til vinterbading i fjorden før jeg vender snuten hjem til fredagskveld og helg! Ønsker alle en flott vinterhelg :)

Anonym sa...

God ettermiddag. Ikke mye glamour å sitte med nyoperert bein fot høyt i lufta. Antrekk er grå yogabukser, grå t-skjorte og lang, grå, varm strikkejakke. Leser og trener, har utviklet stor medfølelse overfor mennesker som et avhengig av krykker. Uvant å sitte for en som jobber stående 8 timer pr dag. Håret i fransk flette og rød leppestift hjelper på humøret. God helg til alle der ute i kulden. .mette

Frøken Desibel sa...

God ettermiddag.
Snart, snart helg etter årets første arbeidsuke! Jeg ble vekket i dag av en hund som slikket meg i øyet. Både ekkelt og koselig på en gang:)

Har vel ikke akkurat gjort noen voldsom innsats på klesfronten, men kjolen jeg hadde på da jeg var på intervju til denne jobben for snart 6 år siden er på i dag også. Og et gullsmykke med bokstaven min på, og min faste høst-/vinterduft Prada Infusion d'Iris. Tror jeg er på min 3. flaske nå.

Jeg (eller rettere sagt håndtverkerne) er snart ferdig med et ganske stort oppussingsprosjekt i leiligheten min, og jeg håper jeg kan bruke noe av helga til å flytte hjem igjen! Ellers blir det mye spilling, vi er godt i gang med oppkjøring til årets brass-NM. Det blir nok både gøy og litt slitsomt for både leppe og hode.
I morgen skal jeg spise middag med ei venninne før vi skal se Trylleflyten i Operaen. Det gleder jeg meg til!

Håper alle får en finfin helg!

Marta sa...

God fredagskveld! Har hatt ein veldig fin fredag eigentleg, men minuset på glamourfronten er kor kaldt det vert inne i leilegheita - greier liksom ikkje å få varmen skikkeleg inn i veggane!
Men elles: har møtt rettleiaren min for bachelor for fyrste gong, har på meg kjole og mjukt skjerf, har sett på Krig og Fred, og laga og åte lauk-og-semule-supa. Resten av kvelden vert nok òg roleg, med litt småjobbing, lesing og kos. Så får eg berre halda fram med å gjera alt eg kan for å halda varmen...
God helg!

Synne sa...

Hallo! Det er jo fredag! Har ikke tenkt på ukedager siden før ferien begynte, haha, men nå er arbeidet unnagjort og helga snart i gang. Jeg har to nye vintagekjoler som jeg kjøpte for julegavepenger denne uka, som nå henger til tørk, og som jeg gleder meg til å bruke! Ellers har jeg planer om å drikke vin, lese og rusle i parken. Rød leppestft og kanelbolle blir prikken over i'en. Jeg håper alle kan kose seg i dag, og ønsker alle ei god og glamorøs helg!

Glamourbibliotekaren sa...

Takk for alle fredagskommentarer! :)

Anaruh & Kristin: Bildet er fra en av filmene fra 60tallet, ja. Klassisk sekstitalls-nattkjole! :) (og beehive-tendenser!)

Ingunn sa...

Sen rapportering herfra, rakk ikke i går. Men helga er fin, jeg har helt fri og har tenkt å lage pizza i kveld. Etterlengtet fri etter ei lang arbeidsuke. God helg!

Populære innlegg