tirsdag, februar 02, 2016

Urban Jungle


Grønne planter! Noe av det beste jeg vet. Ingenting liver opp et rom som grønne planter. Det er virkelig mitt beste interiørtips, i hvert eneste rom i hele huset. Et rom uten planter og blomster blir fort sterilt og dødt. 

Jeg har holdt på med planter siden jeg var liten, lærte av mamma, og dere kjenner jo mitt forhold til hage. Jeg jobba på gartneri i arbeidsuka i åttende klasse, det var gøy. Jeg husker fremdeles en plante jeg fikk den siste dagen der, en gulgrønn sukkulent jeg knapt har sett senere, og jeg hadde den i en liten lysegul emaljebøtte på rommet mitt, i vinduskarmen sammen med kaktuser og yuccapalmer og palettblad og friere og aloe vera og diverse andre. I studietida var leiligheten min avleggersentral for alle studievennene mine, særlig var frierne (tradescantia) populære. 

Jeg har forresten ikke nok vinduskarmer for alle mine ca 45-50 planter, så de står rundtomkring på alle ledige flater. De får bytte litt plass i blant, så alle får nok lys. 

Akkurat nå er det visst ekstra trendy med potteplanter, noe som forundrer meg - altså at noe som (i alle fall for meg) er såpass nødvendig kan være på eller av moten. Innelufta blir bedre, rommene får sjel, hvordan kan det være moderne eller umoderne?

Noen planter, som pelargonier, har kanskje best av å overvintre i en kjølig kjeller uten for mye lys, men jeg foretrekker å ha dem under oppsyn i stua eller i rommene på loftet selv om noen av dem ser ganske nitriste ut. Noen stryker med, sånn er det bare, men pelargonier er veldig enkle å multiplisere. Litt utpå våren tar jeg avleggere og lager nye planter, og i mai setter jeg ut nesten alle sammen så de får bo ute i hagen fram til oktober. Men inntil videre står de litt rundtomkring og hangler, så akkurat nå er det andre planter som er penere å se på! F.eks. de på bildet over her. 


Hortensia er en av de fineste blomsterplantene. 


Gullranken øverst i hylla er ca fire meter lang nå, den vokser langs hele taket her inne, og er ca tippoldebarn (eller tipptipptipptipp) av en plante som mannen min hadde på hybelen sin på midten av 90-tallet. Kaktusene mine er forresten enda eldre, tror noen av dem stammer fra pikerommet mitt. Eføy er blant favorittene mine, de vokser så fort og klatrer og jubler. Bregner er også koselige. 


Hibiscusene holder seg fine hele året gjennom. Den største ble kraftig klippet ned for et par år siden, den var tre meter høy og vokste framover i taket. Den fikk jeg som liten avlegger for mange, mange år siden. Om sommeren når det regner, får den stå ute. Den bør dusjes ofte! Jeg har fire-fem stykker i forskjellige farger, og alle har de vært små avleggere av planter mamma har. 



Slike fargeklatter må man unne seg i blant, og når januar-ettermiddagssola kommer inn i stua.. Da kommer vårstemningen. 



Så kan man jo friske opp ytterligere med tulipaner også. 



18 kommentarer:

Lektor Tørrdal sa...

En liten "fun fact" om"paraply-planten" på bilde 3 er at alle plantene i Skandinavia stammer fra samme planten som en misjonær tok med hjem fra Kina for ca 100 år siden.
Jeg liker best enkle, grønne planter. De er vanskeligst å ta livet av. Min svigermorstunge er forbausende hardfør

Glamourbibliotekaren sa...

Ja, de er fine også - og svært hardføre, som du sier! Jeg har noen som har overlevd flere flyttelass; en av dem har stått på kontoret mitt i ti år og overlevd fem-seks ukers sommerferie...! (ok, kanskje noen var innom og vanna et par ganger, vet ikke) Men de er veldig flotte å se på!

Anna sa...

Kanskje det er du som er en trendsetter innen interiør? Potteplanter, bøker, loppismøbler - du var jo først ute med alt ...

Eirin sa...

Jeg jobber med å komme over "jeg kommer bare til å drepe dem" tanken og har latt noen planter få komme inn i hjemmet. Satser lavt og har Aloe Vera, sukkulenter og kaktus. Jeg er også avhengig av at de overlever noen uker uten tilsyn under ferien og så langt har det gått bra.

Glamourbibliotekaren sa...

Anna: At noe av dette du nevner kan regnes som trendy eller ikke-trendy er meg en gåte! Når noe er trendy innebærer det jo at det før eller senere går av moten igjen, og at mange da kvitter seg med det. For meg er det evig. (Vet ikke om den kommentaren er ment sarkastisk, håper ikke det, men litt usikker på hva du vil fram til)

Eirin: Høres ut som en bra plan, lykke til!

Nienna Forestdoughter sa...

Jeg er helt enig med deg - man kan da ikke ha et hjem uten planter! :) Jeg har lovet meg selv å kjøpe en fredslilje til soverommet i dag.

Ingvild sa...

Er ikke velsignet med grønne fingre, men har faktisk klart å holde liv i potteplantene mine en god stund nå :-) Og fordelen med at det er på moten med grønne planter nå, er at de er enklere å få tak i i butikkene hvis man skulle være uheldig og ta livet av noen, hehe.

Julia sa...

For noen år siden var jeg plantesitter for en venninne som befant seg på utveksling i et år, og vi fylte hele den lille hybelen min med planter, det var helt herlig. Siden har jeg dessverre hatt mindre hell med å holde liv i ting. En uheldig blanding av ukespendling, overvanning, lite lys og diverse annet har ført til at akk så hardføre ting som kaffeplanter, spøkelsestre, fredslilje og diverse potteurter har dæva. Nå bor jeg i noe som minner mest om et mørkt skur, med null direkte sollys, enten null eller full varme (England, dah....). Har så veldig lyst til å kjøre reprise av den grønne Bjølsenlungen min fra 2012, har du kanskje noen tips til svært takknemlige planter som egner seg? (Din og Niotillfem sine vekster er solide #stueplantegoals for meg!)

Glamourbibliotekaren sa...

Nienna F: De frisker opp alt!

Ingvild: Godt poeng :)

Julia: Oi, kaktus er liksom det eneste jeg kan tenke meg sånn umiddelbart - mine kaktuser virker å trives bedre jo mindre stell de får, så det er verdt et forsøk! Lykke til!

Anna sa...

Vet ikke om jeg vil fram til så mye, kom bare til å tenke på at disse tingene er eksempler på ting som har blitt mer trendy etter at du har blogget om det. Kanskje er det bare tilfeldig, eller kanskje det ikke er tilfellet i det hele tatt, men jeg opplever jo deg som en slags "trendsetter" som ligger litt i andre enden av skalaen enn det den jevne interiørblogger gjør; din retro vs andres scandicool.

Hermia Says sa...

Hemma hos mig dör även de "enklaste" blommorna, pelargoner t ex.. :( Två spinkiga hibiskusar har vi i alla fall nu som ska få åka på spa in i duschen, tack för tips!:-)

Anne sa...

jeg fikk dessverre luka i hodet da grønne fingre ble delt ut. jeg har såpass mye respekt for planteliv at jeg ikke tør ha planter som krever mye oppmerksomhet, fordi det ville fort bli misbruk. kanskje var jeg nomade i et tidligere liv. ørkenplanter som lever lenge og godt uten vann er min greie. men jeg snakker til dem jeg har. på beudinsk.

Rotehovudet sa...

Så fnt! Har ein del planter sjølv, men berre slike lettstelte planter, då eg ofte er vekkreist eit par veker i gongen. Må ha planter for å kjenne meg heime, eg!

Stine Arkeologine sa...

Jeg elsker planter og hage, men mens det alltid vokser og blomstrer og trives i hagen, går det ikke like bra innendørs. Lurer på om det er fordi jeg fyrer så mye, det er i alle fall mannefall i krukkene inne om vinteren. Hvordan får du plantene til å trives så godt når dere fyrer med ved? Har de godt av å dusjes alle sammen kanskje? (til og med den kunstige blomsten jeg har på loftet henger med hodet! Smeltet, sikkert..). :-)

Glamourbibliotekaren sa...

Anna: Aha, takk for oppklaringen. Jeg tror ikke jeg skal ta æren for noe som helst, min blogg er såpass liten at jeg kan ikke tenke meg at de som driver med interiørblogging i stor stil leser den en gang. Føler heller ikke at jeg har noen gjennomført retrostil egentlig, det har bare blitt sånn som det har blitt når vi har sanka med oss ting vi liker oppgjennom åra :) Men takk for tilliten!

Hermia: Bra, send dem på spa!

Anne: Haha, ja da kjenner de seg nok hjemme!

Rotehovudet: Takk!

Stine Arkeologine: Vedfyringa her er mer for kosens skyld, vi har varmepumpe og da går det fint med plantene. Skader nok ikke å dusje dem lett i blant nei! Lykke til!

Trude sa...

Sier meg enig med Anna her, jeg tror du har mer innflytelse enn du tror :-) Jeg leser ikke de store interiørbloggene, men av mindre blogger som jeg har klikket meg igjennom via via (via denne bloggen også) ser jeg en økende grad av "glamourbibliotekar-effekter" som gammeldagse potteplanter, messinglysestaker og heklede duker, for å nevne noe. Mer tedrikking, mer loppis, mer bøker, mer lovprising av en livsstil som minner om den du presenterer i bloggen, og mindre fokus på feks shopping. Det tror jeg faktisk du har mye av æren for! Du var i alle fall svært tidlig ute med å blogge om det. Ha en fin kveld! :-)

Siri sa...

Så nydelig den rosa blomsten var i sola :-) Hva heter den? Du har det så fint hjemme. Skikkelig personlig og god stemning.

Glamourbibliotekaren sa...

Trude: Hehe, kanskje jeg er en trendsetter allikevel da :) I såfall fornøyd med at det handler om andre verdier enn kortlivede trender som koster masse penger!

Siri: Tusen takk for det, hyggelig at du sier det! Det er en alpefiol som heter Merengue :)

Populære innlegg