lørdag, juli 23, 2016

Kjærlighetsstien / Johan Borgen. - Oslo : Gyldendal, 1946. - 195 s.


Jeg blir så glad når jeg kommer over slike fine bøker på loppemarkeder. Denne er fra første opplag, bladene er tykke og omslaget er så fint. Jeg leser noe av Johan Borgen hver sommer, aller best passer kanskje novellene hans, men denne med tittel "Kjærlighetsstien" ville passe bra, fant jeg ut - med "Kaprifol" og "Elsk meg bort fra min bristende barndom" i tankene. Dette var noe ganske annet. Bak tittelen skjuler det seg et lite samfunn med svært varierte personligheter, en del lyssky virksomhet som alle vet om, politiske tvilsomme grupper, ungdomsfylking på begge sider; "Kjærlighetsstien" er navnet på gata der noen av byens gledespiker bor, og plutselig er kontorsjef Lies datter Wenche i ulykkelige omstendigheter. Og det i en familie hvor fruen i huset fremdeles tror på storken, selv om hun altså har født denne Wenche. Jeg lo høyt titt og ofte, her er det mye humor. Små rare detaljer, som da redaktør Krohgh (!) forulykker i sitt eget badekar og dette blir "avertert i tre annonser på grunn av familiefiendskap og politisk meningsforskjell, min kjære far fra en sønn i Wisconsin, min kjæreste far fra en datter i Falun, min i sin tid elskede mann fra en kvinne i fortiden med nye menn, barnebarn, svigerbarn og svoger og en frittstående tanntekniker i Odalen som ingen kan forstå sammenhengen med."

Herved anbefalt!

Flere bøker av Johan Borgen: 
*Ingen sommer
*Mitt hundeliv
*Den røde tåken
*Noveller om kjærlighet


1 kommentar:

Anonym sa...

Synes du har så kule overskrifter på disse bokanmeldelsene :-) Hva er greia?

Populære innlegg