søndag, september 11, 2016

En helg med Prousts bind VI

Jeg leser ett bind av "På sporet av den tapte tid" hvert år. I begynnelsen tror jeg jeg leste bare annethvert år, det er i allefall mer enn seks år siden jeg begynte, og nå er jeg på bind seks. Det er på godt over tre hundre sider, nesten fire hundre, og hardback - så det kunne vært tungt å bære med seg, men det går helt fint. Det veier ikke så mye. Det funker som veskebok! Og det fikk jeg testa ut nå i helga. Vi tok en hotellweekend i forbindelse med noen spillejobber mannen min hadde, og jeg holdt meg mest på Litteraturhuset på Norsk-amerikansk litteraturfestival (mer om det senere). Litt ventetid ble det innimellom, og ettersom jeg hadde noen kjedelige ærender (kjøpe strømpebukser og praktiske sko, noe av det dølleste jeg vet), måtte jeg ta lange pauser med te og Proust innimellom for å samle motivasjon. Shoppingkondisen er helt på bånn (med unntak av Tronsmo, der jeg samlet med meg en diger bunke som jeg halvveis måtte sette på plass igjen...). Sånn kan dermed en Glamourbibliotekar-helg se ut:



Proust på hotellrommet. 


På Kaffegram på Sagene tidlig om morgenen, i mitt faste gamle hjørne hvor jeg tilbragte mang en helgemorgen med bok på den tiden jeg bodde rett rundt hjørnet. Her: Peppermynte-te. (Og en diger pain au chocolat som jeg ikke hadde sjans til å presse i meg mer enn halvparten av. Kom jo i grunnen rett fra hotellfrokost.)



På Den franske sal, med min vanlige scones og oolong-te.


På Fuglen, med Fuglens spesial-Earl-Grey-blanding. 


På Kafé Oslo (Litteraturhuset) med et glass vann. Altfor lang kø til å rekke å kjøpe noe i pausen. 


På Kaffebrenneriet med iste. 



Home sweet home! Her søndag morgen med grønn eple-kanel-te, med regnet piskende på ruta. Tror vi kan si at høsten er på vei. (Dvs en halvtime senere var det sol og sommer igjen!)

Nå fortsetter lesingen, jeg har kommet ca bare en fjerdedel på vei etter alt dette. Fort går det ikke!

Ha en fin søndag alle sammen! 

Og for den som er interessert: Dagens Bach-kantater er BWV 8, 27, 95 og 161.  Tre av dem finnes på en utmerket innspilling med Collegium Vocale og Philippe Herreweghe, som nå ser ut til å være vrien å få tak i i fysisk versjon, men den kan kjøpes i fullkvalitetsfiler her. Anbefales!




1 kommentar:

Stine sa...

For en herlig bloggpost!! Takk for kaférunden med Proust! :-)

Populære innlegg