tirsdag, januar 31, 2017

Januar-teselskapet 2017


Så var det tid for årets januar-teselskap! Det må alltid finne sted på en helgedag, sånn at vi kan sitte og drikke te i dagslys og få litt følelse av at vinteren ikke bare er mørk. Vinteren er tvertimot fin, og man kan fyre i ovnen og ha det koselig sammen. Gode venner og god te, en kombinasjon som alltid funker. 



Denne gangen hadde jeg utvidet kakerepertoaret mitt noe. Jeg bakte en suksessterte! Den ble en suksess på smak om ikke på utseende - bunnen delte seg elegant i åtte deler da jeg skulle få kaka over fra form til fat. Men det gjorde ingenting, for den gule kremen skjulte det utmerket. (Det tok uansett ikke lang tid før det var bare smuler igjen på fatet)


Etter et forslag lansert i høstens oktober-teselskap, hadde noen av gjestene tatt med seg bakst så vertinnen i barsel skulle slippe å bake mange sorter. En knakende god idé! Her ser vi muffins med relativt kortreiste blåbær fra Moelv; saftige og gode!


Og her er bidrag fra to andre: Chocolate chip cookies og belgisk sjokolade. 


En av teene vi drakk, Geisha Blossom som såvidt ble nevnt i januarfavoritt-posten, og som jeg skal skrive en grundigere omtale om senere. 


Og her er det Mariage Frères Ruschka-te, om jeg ikke tar helt feil. Ellers drakk vi som tidligere nevnt den franske syrin-teen. 



De gule tulipanene er helt praktfulle når de slår ut!


Tidligere selskaper (til inspirasjon) :
Januar 2016
Oktober 2016
Oktober 2015
Januar 2015
Oktober 2014
Januar 2014
Januar 2013
Oktober 2012
Januar 2012
April 2011
Januar 2011 
November 2010
Januar 2010
Januar 2009

Finn stilen: Teselskap 1

Finn stilen: Teselskap 2

8 kommentarer:

Maje sa...

Så fint! Det er en så god idé å bare gjøre det, uten å ha noen stor anledning og lage mye stress ut av det. Mitt nyttårsforsett, bortsett fra å lese noen flere norske klassikere, er å bli flinkere til å bare be inn venner til te eller kaffe en ettermiddag, uten å bry meg om at småbarnshjemmet er rotete og at kakene ikke er perfekte. Dette er en inspirasjon :)

Anonym sa...

Jeg blir virkelig inspirert av å lese bloggen din, og den gir meg ro og harmoni i sjelen :) Jeg vil også prøve meg med teselskap! Jeg drikker mye te selv og har skapet fullt for enhver smak (tror jeg). Når starter dere på dagen og hvor lenge holder dere på? Anne

Anonym sa...

Åh blåbærmuffins er så godt! :)

Fivrelden sa...

Ah, det ser trivelig ut. Jeg har flyttet langt unna alle mine for jobben så jeg lever litt på ditt selskap. Men blir servering av påskete for da skal jeg heim. :) Veldig koselig ser det ut hos dere.

Maja sa...

Dette er så sjukt fint og inspirerende. Hurra for internettets fineste blogg i mange år :-)

Anonym sa...

Skjønner ikke helt hvordan du får tid til å blogge eller ha selskaper og bake når du har baby..

Vigdis sa...

God stemning! Jeg har klikket meg inn på alle tidligere innlegg om teselskap nå. Hva er de viktigste ingrediensene til et vellykket selskap mener du?

Glamourbibliotekaren sa...

Takk for alle kommentarer! Hyggelig at jeg kan inspirere! :)

Populære innlegg