mandag, mars 20, 2017

Mandag, mars og en hel rekke fine ting

Forrige mandag glemte jeg å legge ut et innlegg med fine ting! Og ingen av dere minnet meg på det! Da slår jeg heller til med en lang liste i dag, nemlig "Fine ting med mars" som vi har sett på i et par års tid nå. Dette er mao halvveis reprise fra tidligere, men mars er det jo hvert år! De fine tingene endrer seg ikke! Åh, deilige måned. Alt endrer seg i mars. Vårvinteren går gradvis over til vår på ordentlig!



Alle månedene har noe spesielt ved seg, men i mars skjer det så mange etterlengtede ting etter den mørke vinteren at den for meg er ekstra fin:

- Snøen forsvinner gjerne nok til at man kan gå i joggesko. Dette er vårtegn nummer én fra barndommen, og fremdeles kribler det i magen når man rusler avgårde i joggesko for første gang om våren. 

- Sola er forlengst oppe når jeg står opp (jeg er jo i permisjon), evt på vei opp når man går til jobb. Kveldene er lysere!

- Blåveisa kommer, og lykken den medfører. 

- Man kan faktisk vaske og henge ut sengetøyet og rekke å legge det på senga samme kveld - hvis det både er sol og vind, vel å merke. Og man må begynne tidlig på morgenen, for det trenger noen timer. Men det er så innmari verdt det. Jeg satser alt på kommende helg! 

- Når man står på badet om morgenen og er trøtt, synger plutselig svarttrosten der ute i skogen - og man hører lyden så godt selv om vinduet evt er lukket, for det er ingen andre lyder ute. Så åpner man badevinduet og hører den enda bedre. Eller når man våkner en time for tidlig om morgenen, og ligger og slumrer en lang stund og hører på svarttrosten som synger rett utenfor. 

- Vårparfymene setter stemningen. Alltid. (Jeg bruker ikke særlig parfymer nå pga baby, men snuser på flaskene mine allikevel!)

- Vårplatene også! Åh. 

- Kjærestebursdag!

- Alt som spirer i hagen vår i løpet av måneden. Eranthis i blomsterbedet, snøklokker og krokus også, hestehov i veikanten.  Og jeg plukker alltid inn kvister, hvert eneste år, og de blomstrer så fint.

- At selv om det skulle snø igjen, eller bli slaps og vått, så har våren allerede festet seg i hjertet mitt. Da kan det bli ti minus uten at jeg bryr meg. Våren er på vei.

- Påskeadvent! Tanken på at det snart er påske, selv om vi da altså er over i april. Man kan begynne så smått nå! Agatha Christie, påskekrim på tv, påskete, pasjonene, følelsen av vår i bygda når det er vinter på fjellet, faktor 30 i ansiktet, fri. Finne fram gærne kyllinger. 

- Å dra ned til sjøen. Det gjør vi mye, egentlig hele året, men våren er liksom sesongstart hvert år. Te på termos og solbriller og fine samtaler.

- Å starte morelltre-lesesesongen. På benken under treet sitter jeg fra mars til oktober og leser i sola. Beste stedet på jord. Evt på terrassen utenfor annekset vårt. Eller på verandaen! Jeg sjekker værmeldinga hele tiden nå. 


Åh mars, hvordan kan noen ikke like deg?


P.S. Nå blir det vårløsning i bloggen! Kuslipp! Fuglesang og hageliv! Jeg bare advarer dere. Jeg gleder meg til å oppleve våren enda mer nå når jeg har fri hver dag. Permisjonslivet altså; dette blir tidenes vår!

17 kommentarer:

Anonym sa...

TUSEN TAKK!! Dette trengte jeg nå! Snøen og vinteren kom tilbake her i Oslo i natt, grrrrr... men som du sier, våren har vært her og den er i hjertet. Snart er den her igjen!

tea sa...

Vår <3
Er hekta på gul og lyse farger for tiden. Kjøpte gule tulipaner idag og de gjør meg så glad. Merkelig at små ting som en blomsterbukett har så stor påvirkning på humøret, men det gjør underverker, altså. Håper du får en fin uke!

Anonym sa...

Jeg har på meg gul jakke :)

koristen sa...

For en herlig post! Her kom det snø i natt, men den er allerede på vei bort igjen - heldigvis. Nå vil vi ha blomster.

Jeg gleder meg til kuslipp i bloggen, hihi ;-)

Stine sa...

Hurra for våren!! Det har komme litt snø i Trondheim i helga, men sjølv om det ikkje er joggeskoføre heilt enno, så er det iallfall skikkeleg påskestemning når sola skin :-) På søndag var Bakklandet fullt av glade menneske i turklede som drakk kakao på uteserveringa. Fin tid, utan tvil!

Anonym sa...

Takk for "fine ting-oppdateringer"! De er hyggelige å lese :)

Hermione sa...

Så fine ting. Denne mandagen ble litt ekstra grå siden det slapset ned hele natta (etter ei fin helg), så dette var topp timing :-) Tusen takk!

Stine sa...

Edit: sola har tørka opp asfalten og temperaturen har stege med fleire grader! Det blei vårsko likevel!!

Glamourbibliotekaren sa...

Anonym: Ja, vi lar oss ikke stoppe av et lite snøfall!

Teabooks: Blomster har den evnen!

Anonym: Herlig!

Koristen: Haha!

Stine: Bra edit der - jeg er også godt i gang med joggeskosesongen nå!

Anonym: Fint å høre!

Hermione: Bare hyggelig!

IngSta sa...

Dette var fint! Det beste i livet er gratis og takk for det! Akkurat nå slapp regnet taket her over Stavanger og då er det straks muligheter for ein tur ut :-) Det gule i heimen er representert av min kjære forsythia og faktisk har ein gul orkidé begynt blomstringa. Kjenner at mine ikkje altfor grønne fingre kan vere fornøyd med den.

Sol sa...

Så deilig, og så viktig, med denne typen lister over koselige ting. Det er så mange lister som stresser meg mer enn nødvendig. Alt man skulle ha gjort... Takk for oppmuntringen, jeg blir alltid glad når jeg er her inne i din fine blogg og er glad over å ha funnet tilbake hit.

Anonym sa...

Lysere tider, gule påskelys og dine gærne påskekyllinger! Glamorøs tid synes jeg. anne

.mette sa...

Er eg. ikke så glad i fugler, men det er litt stas når fuglene priser våren eller søker make. Har sett både hestehov og tyttebær på busk og rakk å tenke VÅR før det kom en ladning snø igjen. Skoene er på - støvletter er for lengst pakket bort. Gleder meg til å plante i krukker og kar om litt. Vi er superheldige vi som bor i Norge. Nå er det bare å nyde!!! .mette

Anonym sa...

Ja, våren er i mitt hjerte nå! Gleder meg til vårlige innslag i favorittbloggen! Sol og vår! Astrid

Fagbibliotekaren sa...

Hørte svarttrosten i dag tidlig på vei til Blindern... fantastisk opplevelse hver vår! Ha en god uke, Glamourbibliotekaren!

Marianne sa...

Jeg er varm av meg og byttet i dag til tynnere dyne med småblomstret sengetøy. Lykke!

Mathilde Nicoline sa...

Her om dagen jogget jeg i skogen og plutselig overdøvet fuglene musikken på ørene. Tok av hodetelefonene og bare «shit, det er vår og det er fantastisk». Blir jo et nytt menneske!

Populære innlegg