onsdag, mai 03, 2017

April-violerna / Hjalmar Söderberg. - Stockholm : Novellix, 2016. - 30 s.


Små Hjalmar Söderberg-noveller i en pen liten boks var det som møtte meg sist jeg var hos tannlegen og tok min vanlige tur innom Tronsmo for å belønne meg selv. Jeg liker Söderberg så godt, og stemningen han beskriver i Stockholm-borgerskapet omkring århundreskiftet (altså ca 1900). Denne novellen er intet unntak! En fiffig liten tvist på slutten. Og jeg skulle atter ønske man kunne få kjøpt fiolbuketter den dag i dag. Litteraturen og operaverdenen er fulle av fiolbuketter. 

Flere Söderberg-verker: 
Doktor Glas
Den allvarsamma leken

Filmer: 
Den allvarsamma leken (Breien 1977)
Den allvarsamma leken (August 2016)

2 kommentarer:

Ingvild sa...

høres fint ut :-) Fioler... yndlingsblomsten min.

Glamourbibliotekaren sa...

Ja, fioler!

Populære innlegg