torsdag, november 02, 2017

Mein schöner Stern



Denne har jeg spilt for dere før, men jeg kommer stadig tilbake til den. Robert Schumann, ingen skrev vakrere romanser enn han, og denne er blant de aller aller fineste. Werner Güras fløyelsrøst på ordet "Steeee-eeeern" i første linje er til å gråte av. 

Å være musikkelsker, å kunne glede seg sånn over musikk, det er jeg så ekstremt takknemlig for at jeg gjør. Jeg håper min lille datter får oppleve det samme, og foreløpig tyder alt på det. Hun blir stille og lytter når vi synger til henne, hun synger med på sin måte, hun fryder seg hver uke når vi går på musikkgruppe, og hun spiller på sine små instrumenter hver dag. Dundrer løs på pappaens trommesett når hun kan, vil sitte på pianokrakken og trykke ned tangenter (og liker tonen giss veldig godt), rister på rytmeeggene mens hun ler høyt, lager små melodier på xylofonen sin. 

(de selger ordentlige instrumenter for små barn i instrumentbutikker! Ikke leketøy!)

Her om dagen lærte jeg henne å si "Bach". Hun likte chchchchch-lyden spesielt godt. 

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det er hyggelig å se barn danse, synge og følge rytme. 🎼Mette

Stine Arkeologine sa...

Så koselig å begynne å finne ut hva hun liker! :-) Vil du ha et boktips til henne? I «Morovers» av Andre Bjerke finner dere musikken i språket også! Har lest den for min yngste siden han var baby, og han elsket den selv om han ikke forsto ordene ennå. Han har autisme og jeg tror han lærte masse av den, men det tror jeg andre barn også gjør!

Anonym sa...

Å, så koselig! Vi har bare rytmeegg til vår jente på 13 måneder (hun elsker dem), men skulle gjerne hatt en xylofon eller noe annet. Konkret tips til (nett)butikk og hva slags instrumenter som egner seg for så små?

Glamourbibliotekaren sa...

Mette: Ja, veldig koselig!

Stine Arkeologine: Moro-vers er en av mine store favoritter fra barndommen! Vi har både min gamle med illustrasjoner av Rune Johan Andersson, og den nye som Svein Nyhus har illustrert! Kan nesten alle versene utenat :D

Anonym: Vi har kjøpt det meste hos Hornaas i Storgata, men du får sikkert tak i dem andre steder. Sjekk merket Nino!

Stine Arkeologine sa...

Så fint! :-) Da har du ei heldig jente, skulle ønske alle smårollinger fikk bli kjent med den!

Ingunn sa...

Så nydelig musikk. Takk for alle tips jeg har fått her i bloggen, jeg har kjøpt mange av platene du har skrevet om.

Populære innlegg