onsdag, november 22, 2017

November


November. En av årets fineste måneder for meg, og jeg skal forsøke å forklare hvorfor. Jeg er så glad i høsten, og nå er høsten inne på sitt siste, sitt mørkeste. 

Ingenting er stressende i november. Det er sjelden mange store ting som skjer, i alle fall ikke av den kollektive arten, og man kan ta det litt med ro. Det nærmer seg julemåneden, men foreløpig uten altfor mye mas. Desember går alltid så fort, og det er så mye man skal rekke å gjøre før jul. Man får liksom aldri tid til å sette seg ned og bare puste, tenke, filosofere, kjenne etter, høre på en fin plate - som i alle fall er det jeg liker med denne tiden. Løsningen: November! La førjulsstemningen komme, tenne lys. Ikke fremskynde julestress og julepynting og sånt, men plukke inn granbar og kongler. Kjøpe en amaryllis, de bruker jo lang tid på å blomstre uansett. Drikke te som begynner å minne om julete. Sette på fin musikk som hører årstiden til - for meg er det for tidlig med Juleoratoriet og Mel Tormé nå, men kirkemusikk av Mozart og det meste av barokkmusikk er ypperlig. Sitte foran ovnen på helgemorgenene, lese ei bok. Rusle i skogen, se på frosten. Gå en tur om kvelden under stjernehimmelen med hendene dypt i lomma på kåpa. Man trenger ikke så lange stunda, det holder med noen minutter om man ikke får til mer. Fem minutter til å lukke øynene, ta et dypt åndedrag, kjenne på november. Senhøst.

Nostalgiker som jeg er, husker jeg november fra oppveksten. Planleggingsdager på skolen, benytte fridagen til ta det tidlige morgentoget til byen for å handle julegaver, sose gatelangs før butikkene åpnet, bruke halve julegavebudsjettet på nye plater (som jeg fremdeles liker å høre på i november fordi de framkaller minner om hvem jeg var den gang og fremdeles er). Jeg bruker de samme parfymene i november hvert år. 

Jeg liker mørke morgener. Jeg liker at det er mørkt når man går til jobb, og mørkt når man drar hjem igjen. Jeg liker det fine dagslyset som er midt på dagen, som jeg heldigvis har fått sett mer til både i fjor og i år enn jeg har på mange år. Jeg liker å sitte på trikken og høre på The Singers Unlimited synge "Violets for your furs" sammen med Art Van Damme. Det er ikke julemusikk, men det har den fine myke stemningen. 

Jeg liker ullgensere. Skjerf. Varm sjokolade. Forventning. Jeg liker å glede meg til ting, jeg må ha tid til det ellers kommer alt så brått på. 

November er den måneden jeg ble mamma, og det føles så helt, helt riktig at det ble akkurat da. 











12 kommentarer:

Ina sa...

Så fint skrevet! Jeg er enig i at det er deilig med en rolig måned med stille forventning før desember. Mørketiden er noe jeg sliter mye med, men det hjelper å komme seg ut i dagslys. Og så er det nydelig å komme inn og tenne lys og fyre i peisen om kvelden. Takk for et stemningsfullt innlegg, og som alltid flotte bilder.

Stine sa...

Kjempefint! Kjende eg vart litt gladare i november av å lese dette. November har betydd eksamensstress, mørke og depresjon/angst for meg dei siste åra, men i år har det vore litt lettare og meir stemningsfullt enn elles. For første gong gler eg meg til å stå opp i tussmørket, tenne stearinlys og drikke morgonkaffen under pleddet i sofaen.

Anonym sa...

Tusen takk glamourbibliotekar for din evne til å formidle stemninger og følelser rundt årstider,opplevelser,steder og alle små og store ting. Å finne glede i det hverdagslige er en skatt! I dag kunne jeg sove lenge,uforstyrret. og det å kunne stå opp uthvilt er noe av det beste jeg vet. Da føler jeg meg klar for dagen. Takk for din fine blogg!

Ulla-Britt sa...

Tiltredes varmt!

Ida sa...

Takk kjære Glamourbibliotekar, for dette fine innlegget. For roen som kom over meg når jeg leste det. For alt det fine du minnet meg på. For de vakre bildene du deler. Ja for hele stemningen du satt for meg nå ♥ Dette trengte jeg!

Stine Arkeologine sa...

Tusen takk fra meg også, så fint å lese! :-)

Glamourbibliotekaren sa...

Så hyggelig at novemberhyllesten min falt i smak hos dere! :)

Anonym sa...

Kloke glamourbibliotekar, du må aldri slutte å blogge.

Glamourbibliotekaren sa...

Takk for hyggelige ord! :)

Mathilde Nicoline sa...

Så nydelig innlegg! Etter jeg har begynt å blogge selv og lese mer blogger får man liksom reflektert mye mer over ting som november. Du er så sinnsykt flink til å se det positive og vakre i alt, takk for at du sprer det rundt til oss!

Anonym sa...

I likhet med de andre her må jeg få lov til å applaudere deg for dette innlegget - også. Bloggen din har bidratt med så mye positivt i mitt liv, og særlig når det handler om mørketid som jeg gjerne har hatt litt vanskeligheter med oppgjennom tiden. Du er til stor inspirasjon. Virkelig et lyspunkt i min tilværelse. Tusen takk for nok et nydelig innlegg.

Ine sa...

Å, for et nydelig innlegg om november! Jeg som påvirkes litt av mørket er ekstra opptatt av å omfavne det som er fint med denne tida. Og det er jo mye, når man tenker etter.

Populære innlegg