tirsdag, januar 23, 2018

For ti år siden


For akkurat ti år siden i disse dager var vi i New York. Jeg tror det var vår fjerde tur dit, og andre gang vi bodde på Library Hotel. Dollarkursen var på fem og noe (!), og vi hadde råd til å reise dit hvert år. Den ene dagen var det plussgrader og fint å sitte i Bryant Park med ei bok, dagen etter var det femten minus og iskalde vinder som feide avenyene. (Det fine med å ha en blogg i mange år er at man kan gå tilbake og mimre på denne måten! Bildene er dog av en litt lavere kvalitet enn nå.)


Mitt følge i parken den dagen var Proust og et eller annet mektig sjokoladeaktig fra Starbucks. Førstnevnte vender jeg tilbake til hvert år, sistnevnte har jeg sluttet med f-o-r-l-e-n-g-s-t. Jeg husker at sola varmet, og at de spilte inn et eller annet talkshow ved skøytebanen i Bryant Park. Rachael Ray tror jeg. Mannen min var og leverte inn saksofonen sin på reparasjon på et verksted noen gater lengre opp, samme sted hvor jeg var vitne til en slåsskamp for første og eneste gang i mitt liv noen dager senere. 


På vei til Bergdorf's for å kjøpe parfyme! Men jeg lurer faktisk på om det var på Barney's jeg endte opp med å kjøpe den. L'Artisan Mûre et Musc Éxtreme


Om kveldene når det var som kaldest, orka vi ikke gå ut. Vi satt heller i peisestua på hotellet og leste. Jeg med min Proust, han med Don DeLillo. 


Her handla jeg mye. Tre Hustvedt, en Fitzgerald og en Auster. Den butikken finnes dessverre ikke lenger! Veldig synd, jeg likte den så godt. Den lå nede i universitetsområdet ved Washington Square Park.


For ikke å snakke om denne... at den forsvant, altså Virgin Music Megastore på Times Square, var helt uforståelig. En helt super platebutikk med klassisk- og jazz-avdelinger i kjelleren, i et stort rom med glassvegger og ei DØR sånn at man kunne stenge ute hiphopen og bare lytte til Brahms og sånt. Hit gikk vi alltid første kvelden når vi kom fram, for å holde oss våken litt til. Super-jetlagged shopping, farlig men alltid interessant. Og veldig mye mer behagelig sted å være enn i nabobutikken Sephora, det ventet jeg med til neste dag. Altfor mye leven og lys når man har vært våken i nesten et døgn! 


Denne fine kjolen kjøpte jeg på Anthropologie! Den brukte jeg senest i sommer, og den matchet jo barnevogna så fint. 


Frokostene på Library Hotel er noe for seg selv. Ikke en stor overveldende hotellfrokost, men fersk frukt, bagels i mengder, appelsinjuice, te og frokostblandinger. In the reading room of course. Helt perfekt. 



Vi er jo dinerjunkies på disse turene våre. Grilled cheese sandwich med french fries og en liten pickle on the side takk. Og Lipton yellow label. Tom's Diner har vi hengt mye på siden første tur, jeg er jo gammel Suzanne Vega-fan og vi trives så godt oppe ved Columbia og områdene rundt. 


Et lite bilde av meg selv også, det er ikke hver dag! Her er vi i Carnegie Hall, og denne konserten var årsaken til at vi reiste dit akkurat da. 

Så morsomt å mimre litt! Vi har vært der flere ganger etterpå også, og gleder oss til å reise dit igjen etter hvert (selv om det ikke frister så mye akkurat nå med en koko president.) 

Takk for at dere fulgte med down the memory lane! 

9 kommentarer:

Sol sa...

Så utrolig gøy å se igjen! Dette må ha vært akkurat i den tiden jeg begynte å følge bloggen din, for jeg husker såvidt vinter og New York og at det virket så kult å være der da. Morsomt å se et glimt av deg også, elegant med perler :-)

Stine Arkeologine sa...

Veldig koselig! Lurer på om jeg også var rykende fersk leser den gangen. Det ringer en bjelle når du nevner de bøkene. Rart hvilke detaljer hjernen kan bestemme seg for å gjemme på!

Anonym sa...

Den kjolen er så fin!

Trofast leser sa...

Åh, den turen husker jeg godt! Kjolen er fortsatt like fin!

Joy sa...

New York! Jeg var der i høst, og lengter tilbake - nydelig stemning i bildene dine :-)

Anonym sa...

Fjerde tur!!? Hvor mange ganger har du vært der egentlig?

Glamourbibliotekaren sa...

Sol: Så morsomt! Det var veldig fint å være der i januar, siden vi ikke hadde opplevd vinteren der før på det tidspunkt.

Stine A: Ja, helt sant!

Anonym: Takk, jeg er veldig glad i den :)

Trofast leser: Morsomt!

Joy: Man blir aldri ferdig med den byen :)

Anonym: To ganger i mars, to ganger i april, en gang i juni og en gang i september - og denne i januar.

Elisabeth sa...

Supert! Takk for inspirasjon, du er min reiseguru! Vi tenker oss til Paris i juni, og jeg har ikke vært der siden jeg var med foreldrene mine dit i barndommen (vi kjørte bil ned!). Har inntrykk av at du reiser dit jevnlig, så jeg lurer på om du har noen gode tips? Ellers har jeg tenkt å lese meg opp på alt du har skrevet om Paris i denne bloggen så klart :-) Tusen takk!

Glamourbibliotekaren sa...

Ah, endelig et glamourspørsmål! Jeg har akkurat svart deg i et eget innlegg! Moro :)

Populære innlegg