onsdag, mars 21, 2018

Kva las du no - påskespesial


Påske! En av de beste lesehøytidene. Er det noen av dere som har planlagt hva dere skal sluke i ferien? La oss rapportere allerede i dag, i tilfelle noen trenger inspirasjon! Det er alltid morsomt å se hva andre leser for tiden.

Jeg hadde egentlig tenkt å begynne på neste bind i "På sporet av den tapte tid", men siden jeg akkurat har lest Prousts brev venter jeg litt til. Selvbiografien til Graham Nash frister meg stadig, så kanskje den får bli en av årets påskebøker. Eller kanskje vil bunken se sånn ut:


 - Eller helt annerledes. Har lyst til å lese den nyeste til Marian Keyes, men fant ut at jeg har flere Lisa Jewell-bøker jeg ikke har lest ennå. Det funker omtrent like bra! Husker dere "Come together", romanen som Josie Lloyd skrev sammen med mannen sin, Emlyn Rees? Jeg leste den i en påskeferie i studietida, og den typen bøker gir meg sånn vårstemning. Utelesing i hengekøya.


29 kommentarer:

Andrea sa...

Etter gammel tradisjon leser jeg en bok i Legenden om Narnia hver påske, i år er det tilbake på den første igjen. Det blir morsomt, er jo tross alt åtte år siden sist.

Anonym sa...

Jeg skal ihvertfall lese De fems tegn av Hans Olav Lahlum. Lastet den ned som e-bok i går og leste første kapittel. Virker lovende. Jeg har sansen for Lahlum. Ellers har jeg ikke bestemt meg ennå for andre bøker.

Kirsebærblomster sa...

Jeg holder på med Mor om natten av Niels Fredrik Dahl, og håper å fullføre den i løpet av påsken. Ellers blir det en del faglitteratur også, og jeg ser fram til å sluke noen sider uten avbrytelser!

Marsvinet sa...

Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset. Halvveis i Kransen nå og gleder meg til fortsettelsen. 25 år etter særoppgaven i norsk er dette et veldig gledelig gjensyn! Eller gjenles?

Ellen sa...

Ble ferdig med Middlemarch av George Eliot i går ettermiddag, så nå har jeg litt kjærlighetssorg. Skulle ønske jeg kunne begynne på begynnelsen igjen nå med det samme, og latt den forgylle min påske - eller hmm, kanskje jeg bare skal gjøre det..?

Rannveig sa...

Jeg har lest en god del chicklit /romance-bøker i det siste, så nå søker jeg meg til litt andre typer bøker. I går tok jeg toget fra Trondheim til Oslo, og dag fikk jeg god tid til å begynne på eassysamlingen "Slouching towards Bethlehem" av Joan Didion. Liker den godt så langt. Jeg har også planer om å lese "Unnskyld" av Ida Hegazi Høyer. Hvis jeg føler for noe med mer spenning har jeg fantasyromanen "Warbreaker" av Brandon Sanderson klar på kindlen.

Marta sa...

Har starta så vidt på Kristin Lavransdatter, men vert nok mest krim i staden, kjenner eg meg sjølv rett. Har eigentleg ikkje lov (av meg sjølv) til å lesa noko tidkrevjande utanom det masterrelevante no uansett - innlevering nærmar seg grueleg fort! Så vert nok ei ikkje veldig lang krimbok av noko sort, og så... attende på lesesalen.
God lesepåske (snart)!

Beady sa...

Fordi overlevelse ikke er nok av Emily St. John Mandel, den er så fin miks av apokalypse- og hverdagsroman. Jeg håper også å rekke å lese ferdig Berge og begynne på noe annet. Kanskje Katharinakoden eller Nesbø sin Macbeth.

Elin sa...

Jeg leser/ser i Simon Stålenhags seneste verk: passagen. Retrofuturistisk sci-fi og helt fantastiske bilder!
Ellers har jeg akkurat avsluttet glassperlespillet av Hermann hesse- vil nok si at det var litt mer krevende enn gjennomsnittslitteratur nåfortiden, men du verden for en opplevelse!
God prepåske!

Anonym sa...

Jeg leser Jane Austen - Fornuft og følelser, og en bok jeg plukket tilfeldig opp på biblioteket fra utstilte publikumsfavoritter, 100 umistelige ting av Lucy Dillon. Liker den, altså! I det jeg tenker at det blir litt lett, så drar hun meg inn i et eller annet jeg blir helt oppslukt av. Og hun har noen beskrivelser av følelser som jeg knapt har lest før.
I bunken ligger mer Austen - Overtalelse, og så har jeg et par bøker om personlig utvikling liggende som er så bra at jeg vil lese dem om igjen. Dessuten tror jeg at jeg skal finne meg en påskekrim, helst Agata Christie. Leste alltid det før, krim altså, men har mistet litt sansen - det blir ofte for dystert. Men en fornøyelig god krim, altså, det har jeg lyst å finne meg. Av den gode, gammeldagse sorten!
Jeg har en hagebok jeg skal fordype meg i, Ny i hagen - fra drøm til virkelighet, og jeg skal både drømme og planlegge virkeligheten!
Dessuten skal jeg en tur på biblioteket og grave frem om det er noe jeg ikke har lest av Marian Keyes og Lisa Jewell, trenger et par slike bøker til i påsken.

God påskelesning til både glamourbibliotekar og lesere!

PS, påsken skal tilbringes i hovedstaden, så nå skal jeg grave frem alle Oslo-guider du har på bloggen! Den nye (?) tesalongen til Perchs er allerede på lista, inkludert innkjøpsliste på hvite teer type ananas og creme! :D

Anni sa...

Holder fremdeles på med "Mesteren og Margarita" (Michail Bulgakov) Så venter "Den andre kvinnen" av Therese Bohman. Tidligere i år leste jeg "Går du nå er du ikke lenger min datter" av Anne Bitsch. Hun skriver selvbiografisk om det å være en datter av en syk, alkoholisert mor, og om alle som så og visste, men ikke gjorde noe. Hun evner å ta noe helt spesifikt (sin egen oppvekst), og gjøre det om til noe allment, nemlig den plikt voksne har til å hjelpe et barn i nød. Ikke lystig lesing, men helt klart en bok man ikke glemmer. Anbefales!

Anonym sa...

Jeg holder på med biografien om Erik Bye, og den varer vel inn i påsken. Ellers har jeg en krim liggende, Kvinnen i vinduet, og så har jeg litt lyst til å lese om igjen Folket på Innhaug (leste bøkene på 90-tallet) eller Harry Potter fra begynnelsen.

Anonym sa...

I gang med Saabye Christensens 'Byens spor'. Absolutt lovende, og kjenner at jeg allerede venter på nr 2 og 3. På vent ligger nå 'En hund i øret' av Aksel Selmer. Selmer må være en av Norges best bevarte hemmeligheter. Ble helt 'satt ut' da jeg for en tid siden leste 'Ekspeditøren' og 'Bomvokteren'. Kan gå rakt inn i krimsjangeren selv om det ikke er krim i vanlig forstand. God lesepåske til alle her🐣.

Martine sa...

Jeg hentet mine påskebøker på biblioteket i dag. Det blir Blå, av Maja Lunde, og Drapene i Baneheia, av Bjørn Olav Jahr. Og sikkert en krim i tillegg 😊

Anonym sa...

Jeg leser Edward St. Aubrey. Grusomme mennesker, men god litteratur. Håper å lese en god krim eller to i påsken, men har ikke funnet ut hvilke enda. Håper å finne tips her :-)

Anonym sa...

Annis anbefaling om Anne Bitschs "Går du nå er du ikke lenger min datter" tiltredes. En sterk bok man ikke glemmer med det første. Dessverre ikke ofte det settes fokus på at høyt utdannende mennesker også er kapable til omsorgssvikt, og hvordan samfunnet rundt ser vekk på grunnlag av foreldrenes posisjon, titler og grader.
Jeg skal lese Orwells "1984", skremmende aktuell... Ellers passe på å få lest en novelle av Bjørg Vik hver kveld. Noveller er perfekte på sengekanten.

Anonym sa...

Jeg benytter anledningen til å anbefale Tommi Kinnunen, "der fire veier møtes" -fabelaktig generasjonsroman, om alt en ikke snakker om. Dersom du liker Knausgår og Tiller så er det bare å glede seg! Bok to er også fabelaktig. I påsken er planen å lese Sofi Oksanen Utrenskning, og Tillers 3 innsirkling, og Elif Shafak "bastarden fra istanbul". God påske! ,jeg noterer med Lisa Jewell :-)
Hilsen Kjersti

Inger sa...

Jeg har begynt på Erik Fosnes Hansens "Et hummerliv". Hørte ham lese litt av innledningen på et flott arrangement vi har her i bygda: "Bøker, mat og prat". Den virker bra så langt! Dessuten må jeg bla litt i noen av hagebøkene mine, nå gleder jeg meg til snøen forsvinner og hagelivet starter for fullt. God påske!

Eirin sa...

Jeg leser Max, Mischa & Tetoffensiven av Johan Harstad til enslagsbokklubb (sirivil.no). I påsken har jeg superfine leseplaner med min storebror. Jeg har valgt ut en krimbok (Nattmennesket av Andre Bjerke) som vi skal lese samtidig i ferien. Vi har begge lånt den på biblioteket og gleder oss :)

Stine Arkeologine sa...

Så fint med en påskespesial! Jeg har lest så mye alvorlig og litt tung litteratur den siste tiden og kjenner at jeg trenger noe som er lett og morsomt nå. Tror jeg skal ta en kikk i hylla med ungpikebøker fra 30- og 40-tallet! Sigrid Boo, Margit Ravn og Evi Bøgenæs, det blir hyggelig selskap i påska. :-) Ancha Borchs «Jeg velger meg april» ligger allerede framme på grunn av det vakre og påskete omslaget!

Anonym sa...

Hei!
Tusen takk for inspirerende lesing! Herlig med en blogg som har fokus på god te, fin musikk og gode bøker!!
Jeg elsker også bøkene til Marian Keyes, synes de herlig rare, såre og morsomme på samme tid.. Så kjekt at du liker henne også!
Tror jeg må på biblioteket å låne noen bøker til påske. Ble inspirert til å lese igjen; takk for det!

Ønsker deg og familien din en fredfull og fin påske!!

Hilsen fra Anita!

Hanne sa...

For meg vil Jenny av Sigrid Undset alltid være Påskeboken. Leste den da jeg var 16 år gammel. Påskeferien med familien på hytte i Namdalstraktene ble mye lengre enn planlagt pga dårlig vær og jeg hadde bare denne boken i sekken. Den måtte altså vare lenge og historien gjorde stort inntrykk på meg. Har ikke lest boken siden, kanskje jeg skulle gjøre det i år? Hadde ellers tenkt å avslutte alle bøkene jeg har begynt på det siste halvåret og ikke avsluttet (ulikt meg): Bienes historie, Går du nå er du ikke lenger min datter og Mi briljante venninne.

koristen sa...

Så morsomt med anbefalingen av "100 umistelige ting". Den ligger nemlig øverst i bunken min nå, jeg er i feelgood-humør. Det må være våren! I tilfelle flere er det kan jeg anbefale Lucy Dillons forrige bok, "Ensomme hjerter og hjemløse hunder". Som dere ser av tittelen egner den seg aller best for hundeelskere, hihi :-)

Lucy Dillon skal altså få bli med meg til Gøteborg. Jeg har også "Jomsviking" av Bjørn Andreas Bull-Hansen liggende. Etter å ha hørt ham presentere den fikk jeg lyst til å lese.

Det blir nok en tur innom Science Fiction-bokhandeln i Gøtborg også, hvem vet hvilke skatter jeg kan finne der!

Maren sa...

Jeg gleder meg til å lese i påsken! Har nettopp begynt på Hjertet er en ensom jeger, og den virker veldig bra. Skal pakke med meg et par andre bøker også, men er litt usikker på hvilke. Kanskje jeg endelig skal begynne på Austers siste?

Irene Kristin sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Irene Kristin sa...

Eg har akkurat lese "Tung tids tale" av Olaug Nilssen. Den gjorde stort inntrykk. Var også så heldig å få høyre henne snakke om boka på Landslaget for norskundervisning sitt årsmøte førre fredag. Elles les eg fantasy; Laini Taylor si tredje bok i serien om "engler og demoner"_ "Dreams of Gods and Monsters". I påska skal eg starte på Samuel Beckett "Fyrste kjærleik og annen kortare prosa", som er siste utgiving i serien nynorske klassikarar. God påske til alle.

Anonym sa...

Helt enig med Irene Kristin, leste Olaug Nilsen i går og i dag, sterkt og trist og vondt. Og noterer meg Beckett, ekstra fint å lese på nynorsk syns jeg :-)
Kjersti

Elisabeth sa...

Jeg måtte bruke noen dager på å 'lande' hva jeg vil lese denne påska, men jeg har plukket frem tre bøker til slutt. Ei om Putin (av Marsha Gessen), ei som heter 'A horse walks into a bar' som jeg fikk pådyttet/lånt fra en kollega som jeg gjerne diskuterer bøker med, og til sist 'The Nix' som jeg begynte på i vinter en gang, men glemte av et sted langs veien. Og så leser jeg påskeevangeliet, naturligvis, dag for dag ettersom det utspiller seg.

Hvis værvarselet holder, blir det rom for å sette seg på et reinskinn på en benk i hagen og lese litt ute også, uten å fryse i hjel. Det er jeg veldig klar for.

Dahlia sa...

Jeg skal lese ferdig Gå aldri fra meg av Kazuo Ishiguro i påska. Og så leser jeg Giske Selnes’ bok om Bob Dylan, den er så omfattende at det kommer til å vare en stund. Jo mere man leser, jo mindre oppdager man vet 😀 kanskje må jeg også finne fram noen dikt, men vet ikke helt hvilke ennå. God påske!

Populære innlegg