torsdag, april 19, 2018

Kva las du no?


Hva leser dere for tiden? Jeg er sikker på at mange av dere har noe å anbefale oss andre! Her i kommentarfeltet er det bare å fyre løs, for jeg vet at vi alle setter pris på å få tips fra andre steder enn bestselgerlistene hos kjedebokhandlene. Glamourbibliotekarens venner her i bloggen har alltid en meget stor bredde og variasjon på hva dere leser, så det er alltid moro å høre hva dere pløyer gjennom akkurat nå! 

(Jeg vet ikke hva jeg leser når dette blir publisert; sannsynligvis noe jeg akkurat har kjøpt! Rapport kommer nok senere, tenker jeg.)


22 kommentarer:

tea sa...

Jeg leser Egalias døtre av Gerd Brantenberg. En høyst interessant og fascinerende roman! Anbefales!

koristen sa...

Jeg leser et forhåndseksemplar av "Hjem til deg" av Sarah Jio. Feelgood som passer til vårværet, ny forfatter for meg. Litt søt, litt spennende og litt tullete. Jeg er nødt til å se hvordan det går, så da er det noe hun gjør helt riktig :-)

"Egalias døtre" er en feministisk klassiker som jeg snart må lese om igjen kjenner jeg. De selvbiografiske bøkene til Brantenberg også, "Sangen om St. Croix" osv., de er bare helt nydelige.

Anonym sa...

Jeg er i gang med tre bøker akkurat nå.
Leser Blåse av Håkon Øvreås høgt for dattra mi. Hører på Eugen Kallmans øyne av Håkan Nesser på lydbok og leser Vi mot dere av Fredrik Backman. Alle tre anbefales!

Stine Arkeologine sa...

Så fint! Jeg leser "A field guide to getting lost" av Rebecca Solnit akkurat nå. Jeg har ikke kommet så langt, men opplever at det er en bok som må leses sakte for å tas ordentlig inn. Synes den er veldig fin, har allerede skriblet notater i margen mange steder og er spent på å lese videre!

Glamourfilologen sa...

Jeg holder nettopp på med Tove Nilsens Himmelske tilstander, en essayistisk "roman" om bl.a. Kreta. Ikke blant forfatterens beste bøker, men hyggelig lesning likevel. Før det leste jeg Vita Andersens Indigo, en sterk pageturner av en roman. Den er basert på forfatterens egen barndom, med opphold på barnehjem og i fosterhjem. Forfatteren gir en stemme til alle utsatte barn, men hun evner også å gjøre dette til stor litteratur, med levende miljøskildringer og et presist språk. Anbefales! (Den finnes kanskje bare på dansk foreløpig.)

Maren sa...

Jeg leser «Hjertet er en ensom jeger». Fin!

Anonym sa...

Jeg driver ofte med paralell-lesing, dvs to eller tre bøker samtidig, alt etter humøret. Nå er det den første boka i selvbiografien til Karl-Ove Knausgård, og en krim av P.D James. Har også et par bøker jeg sikler etter å kjøpe på Adlibris, Jon Kabat-Zinn sin Wherever you go, there you are for eksempel, og sikkert noen andre også. Elsker bøker, bruker biblioteket regelmessig, men har også masse bøker hjemme.

Randi sa...

Anne Bitsch: Går du nå, er du ikke lenger min datter. Om enkeltmenneskets og samfunnets avmakt i møte med omsorgssvikt av barn fra "møblerte hjem".
Torgrim Eggen: Kunstrock
Disse ligger på vent på bordet her:
Andersen: Astrid Lindgren, Denne dagen, et liv
Bruce Springsteen: Born to run
Pluss ei lita kunstbok om Van Gogh
PS, enig med Maren! "Hjertet er en ensom jeger" er så fin!

Anni sa...

Leste halve Kazuo Ishiguros "kunstner i den flytende verden", før jeg gav opp i går. Makan til nedtur etter hans "Resten av dagen"! Så akkurat nå leser jeg ingenting, men begynner på Tarjei Vesaas "Fuglane" til helgen.

Ragnhild sa...

No les eg "Tante Ulrikkes vei" av Zeshan Shakar.

A sa...

Jeg kan ikke ta meg tid til annet enn pensum før slutten av juni, og gleder meg da til å kunne gyve løs på Marit Eikemo og Vigdis Hjorths nye. Også fristet til gjensyn med Egalias døtre og Anne Bitschs sterke skildring av omsorgssvikt i et møblert hjem, viktige velskrevne bøker alle bør lese!

Dahlia sa...

I'll Sleep When I'm Dead: The Dirty Life and Times of Warren Zevon - en biografi om en musiker som ikke er så kjent for meg, men som skrev noen fine tekster, slik som f.eks. "They say love conquers all, You can't start it like a car, You can't stop it with a gun".

Og så en liten bok jeg anbefaler til alle som er opptatt av norsk natur/kulturlandskap: Anna Blix: En hyllest til sauen. Jeg er glad i sauer, og synes denne lille boka om sauens historie er veldig fascinerende! Og gir en noen bekymrede tanker i forhold til norsk (og internasjonal) landbrukspolitikk.

Anni: kos deg med Vesaas' Fuglane! En av de fineste bøkene jeg vet om :-)


Anonym sa...

Akkurat nå leser jeg Exit vest av Mohsin Hamid. Anbefales!

-lutt

Yvonne sa...

Nå leser jeg Snøbarnet av Eowyn Ivey og sommerboken av Tove Jansson, mens jeg gleder meg til varmere dager. Har lyst til å lese biografien om Tove Jansson også (arbeide og elske). Tenker jeg skal bestille den de nærmeste dagene :)

Susie sa...

«Bridget Jones : på randen» av Helen Fielding. Leses for andre gang. Mange år siden sist, så det funker fint. Latteren sitter løst, ihvertfall i begynnelsen av boka.

Anonym sa...

Ble nettopp ferdig med Naja Marie Aidts siste, Har døden tatt noe fra deg så gi det tilbake. Rått og hjerteskjærende og utrolig sterkt. Jeg grein og grein. Før det leste jeg Jenny Erpenbecks intelligente roman Alle dagers ende, som jeg elsket. Språket! Formen! Historien!
Nå gleder jeg meg veldig til The Sellout av Paul Beatty, som jeg så på Litteraturhuset i går. Lotta

CC sa...

Jeg leser Naudsynt happy ending av Sigrid Hesjevoll, som plutselig (endelig) var klar fra biblioteket etter at jeg reserverte den i høst. Veldig underholdende. Siden det gikk så lang tid har jeg glemt hvorfor jeg reserverte den og hvor jeg leste om den, men liker den veldig godt.

Glamourfilologen sa...

Anonym: Enig i at Naja Marie Aidts bok er utrolig fin og veldig gripende. Leste den tidligere i vinter.

Tigram sa...

Eg les "Så du ikke går deg bort" av Patrick Modiano. Ei lita bok, perfekt til å ha med seg rundt. Forsøk på å nøste opp i ein barndom av set ugreie slaget. Kompakt og svært velskriven, treng tid for å ta den inn. Anbefalt til meg på Bislet bok i forkant av Paristur førre helg, og no anbefaler eg vidare.

Anonym sa...

Jeg leser fortsatt Fred Vargas krimbøker som jeg begynte på i påsken. Lånte de som e-bøker. De er veldig gode og interessante.

Oda sa...

Eg les to bøker for tida (i tillegg til ein haug med faglitteratur...) Den eine er "Human acts" av Han Kang. Hennar første bok, The vegetarian" blei eg heilt oppslukt av. Er ikkje heilt der enno med denne, er framleis på 1 kapittel dog så håper den fengjer meg snart. Den andre boka eg les er Absolutely on music, ført til pennen av Haruki Murakami og består av samtalar mellom han sjølv og dirigenten Seiji Ozawa. Samtalane består av at dei lyttar på diverse klassiske stykker og diskuterer desse ut frå kvar sine ståstadar. Eg plar lese den og lytte til musikken som blir diskutert på veg til/frå jobb. Herleg bok som verkeleg kan anbefalast!

Anonym sa...

Jeg har endelig begynt å lese "Rosens navn" av Umberto Eco - vært på leselisten min i åresvis! Har unngått å se filmatiseringen, nettopp for å ha lest boka først (selvsagt!). Fant den, til min store glede, plutselig i bokhylla til pappa. Så langt liker jeg den godt.

Populære innlegg