torsdag, november 08, 2018

Joni


Jeg satt i går kveld og tenkte "7. november, det er bursdagen til noen!! Dette er jo en dag jeg har venta på!" - men kom ikke på det. Heldigvis husket jeg det i dag tidlig! Joni Mitchell fylte 75 år i går! Denne unike komponisten, poeten, sangeren, gitaristen, pianisten som jeg er så glad i. Jeg har jo egentlig feiret bursdagen hennes i hele høst, som noen av dere vet.

Å skulle velge ut én låt blant hennes hundrevis av perler er jo ganske umulig. Alle de nydelige tidlige albumene med lys stemme, fin gitarstemming. De jazzinspirerte platene med Pastorius, Metheny og de. Gitaren til Larry Carlton i "Help me". Men så hørte jeg introen til "Sunny Sunday" i mitt hode. Den er fra 1994, fra den tiden hvor stemmen hennes hadde blitt voksen, fått en hesere og mørkere klang. Og hele den plata er så inderlig FIN. 

Gratulerer med dagen, Joni! We love you!



5 kommentarer:

Linn sa...

Hun er helt fantastisk, og alt jeg forbinder med New York :)

Susanne sa...

Joni Mitchell er unik og jeg tror alltid hun vil ha en enorm plass hos meg. Jeg forbinder henne med så mange faser i livet mitt :)

Ine sa...

Joni ❤️❤️❤️

Anonym sa...

Åh, jeg har hørt intenst på Joni de siste ukene, så fint med et bursdagsinnlegg. Det er vel noe med høsten, oktober, november, som gir sånn Jonilengsel. Hurra for henne! Lotta

Glamourbibliotekaren sa...

Alle: Joni er dronningen! :)

Populære innlegg