onsdag, januar 16, 2019

Januarduftene


En litt revidert versjon av tidligere poster om januardufter får dere herved. Jeg har tatt bort et par-tre som jeg i grunnen har sluttet å bruke, og lagt til en "ny".

Jeg er jo et nostalgisk vanedyr når det kommer til parfymer, jeg har noen jeg kun bruker på bestemte tider på året, også har jeg andre som jeg bruker når jeg føler for det, uavhengig av tid og sted. Det samme gjelder jo musikk. Det er en del musikk jeg forbinder med spesielle perioder, og jeg liker å framkalle minner og stemninger ved å bruke duft og musikk på denne måten. (Kombinasjonen er så intens at jeg kan bli helt på gråten i ekstreme tilfeller, og dere kjenner jo mine faste musikalske nostalgi-ritualer om høsten.)  Jeg har vært opptatt av gode dufter siden jeg var bitteliten. Syrinshampoo, epleshampoo, jeg husker disse så inderlig godt. Blomster i hagen som luktet godt. Blomsterbukettene i mine storesøstres konfirmasjoner. Mormors Chanel no.5 og farmors liljekonvallparfymer. Mine første egne parfymer. Suvenir-parfymer fra syden som slektninger ga meg. Farmors såpestykker på badet hennes. Pent innpakkede gjestesåper! Mitt eget forsøk på å lage parfyme av roseblader i en servant full av vann.. 

Jeg har veldig mange parfymer. Men jeg er glad i hver og en av dem. Jeg vet akkurat når og hvor jeg kjøpte hver eneste en, og det er gjerne på reiser. De blir jo som suvenirer, og minner meg om stedet jeg har vært på, en pittoresk landsby, en deilig ferie.  Har jeg gjort noen bomkjøp, har jeg latt de få nye eiere. De jeg har nå, vil jeg ha - og de bruker jeg. Dessuten varer parfymer gjerne mye lenger enn ryktene sier. Jeg husker "kun ett år" var en regel en gang i tida, det stemmer jo ikke. Hold dem unna sollys og oppbevar dem gjerne i et skap, så varer de i mange år. Jeg har opplevd bare noen få ganger at en parfyme har blitt dårlig. Da var den kanskje femten år. Det betyr at min parfymesamling har bygget seg opp over mange år, siden jeg var tenåring, og jeg kjøper ikke særlig mange lenger. Det er muligens fire år siden jeg kjøpte parfyme sist, og da kjøpte jeg tre flasker. En i Oslo, en i New York, en i Barcelona. 

Noen liker dyre designersko, andre liker vesker, noen har skapene fulle av klær. Noen driver med årgangsvin og gourmetmat. Jeg liker gode parfymer. 

Men obs! Dette er på ingen måte en anbefalingsgreie, jeg vil absolutt ikke anbefale noen å kjøpe en parfyme uprøvd. Dette er dufter jeg liker, men å anbefale parfymer for andre gjør jeg så å si aldri. Det er så inderlig personlig! Disse duftene har absolutt ingenting med januar å gjøre objektivt sett. Kun kjempesubjektivt. 

Her er mine januardufter, vi starter midt på øverst og går med klokka: 

*Byredo Palermo: Denne fikk jeg til jul av mannen min for noen år siden, og da ble den jo naturlig nok både en juleduft og en januar-duft. Veldig fin! Svenske Byredo har etterhvert mange dufter, og Palermo er den jeg liker best av dem - den er ikke blant bestselgerne, noe som alltid er en fordel hva parfyme angår. Palermo er en blanding av appelsin og bergamot og roser, litt pudrete og ikke veldig syrlig men heller ikke for søt. Den passer meg helt utmerket som et lettere alternativ på denne tiden av året. Dessuten - som de fleste parfymene jeg bruker mye - kjenner jeg ingen andre som bruker den, så jeg får ha den for meg selv. Et pluss! (Det gjelder jo alle disse januarduftene)

*Givenchy L'Interdit: Da Givenchy skulle relansere sin evige klassiker L'Interdit, som jo var Audrey Hepburns signaturduft, måtte jeg finne en måte å skaffe meg den på. Jeg tror jeg kjøpte den på Sephoras amerikanske nettbutikk via noen, for de sendte jo ikke til Norge på det tidspunkt. Jeg fikk den hjem til meg i januar 2003. Nydelig blomsterduft, helt annerledes enn originalen, typisk nok og dessverre. Men fin i seg selv! Veldig glad i den. 

*Givenchy Ptisenbon Tartine et Chocolat: Underlig historie. Denne kjøpte jeg en gang fordi den minner meg om en Yves Rocher-parfyme jeg hadde vinteren i førstegym - og denne Yves-parfymen må jo naturligvis ha vært en kopi av denne fra Givenchy. Jeg hadde kopien, og har nå kjøpt originalen som kopiens stedfortreder. Go figure. I alle fall - den minner meg om januar og snø og førstegym og Matteuspasjonen og skolekor og senbarokken og te. Jeg ser for meg rommet hvor jeg hadde pianotimer. Skråtak med takvindu. Dårlig samvittighet fordi jeg ikke hadde øvd nok på Bartókstykkene mine. Og den minner meg om vidunderlige brev fra Yves Rocher, jeg hadde jo lyst på absolutt alt derfra da jeg var tenåring.   

*Parfumerie Generale Cadjmere: Denne hadde jeg for en del år siden! På den tiden syntes jeg den minnet for mye om en annen jeg også hadde, og i en pengelens stund solgte jeg unna en del parfymer jeg ikke brukte så mye - deriblant denne. Men nå fikk jeg den plutselig til jul av mannen min, og jeg hadde helt glemt den i mellomtiden - og det ble et gledelig gjensniff! Ekstra koselig når han har valgt den ut til meg også. Så nå har den gått inn i januar-rotasjonen min. Jeg skal skrive mer om selve duften ved en senere anledning. 

*Britney Spears Curious (eg. Elizabeth Arden): Hvite sørstatsblomster, ganske langt fra norsk vinter, men kanskje nettopp derfor. Den gir håp om at det en gang blir sommer igjen. Den minner forøvrig ganske mye om Ralph Lauren sin Blue. Fin. Markedsført som fjortisparfyme naturligvis, men jeg må si at det er den merkeligste valget av duft for den målgruppa jeg noensinne har vært borti. Den lukter slett ikke frukt og tyggis og godteri og sukker som alle slike pleier å gjøre, Escada-duftene og alle disse popstjernegreiene - den er tvertimot elegant og klassisk. Jeg liker gardenia og liljer og magnolia! Dette er en fin blanding. Jeg husker ikke hvorfor jeg kobler den til januar. Sikkert bare fordi det var da jeg kjøpte den. 

*Crabtree & Evelyn Savannah Gardens: Jeg tror denne har samme historie som L'Interdit. Den fantes ikke i Norge, så jeg benyttet meg av kjentfolk som hamstret den for meg i USA. En ganske tung og pudrete blomsterduft, men jeg brukte den mye i januar - ergo er den blitt en januarduft. Senere har jeg kjøpt omtrent alt jeg har kommet over av Savannah Gardens-produkter, og særlig Crabtree&Evelyn-butikken ved Rockefeller Center pleide å ha mye. Men denne serien er dessverre ikke lenger i sortimentet, det er flere år siden den forsvant. Jeg har muligens ett såpestykke igjen. Veldig glad i den duften!

*L'Artisan Mûre et Musc Éxtreme: Denne gikk jeg og tenkte på i mange år. En riktig klassiker fra L'Artisan, som på det tidspunkt ikke fantes i Norden i det hele tatt. Jeg kjøpte min på Barney's i New York i januar 2008. Selgeren hadde marineblå dressjakke med gullknapper og minnet meg om Nathan Lane. Husker jeg satt fornøyd og dingla med beina ved disken på en diner på Madison avenue etterpå, åpnet eska og snuste. Litt skjelven også; det var denne dagen vi akkurat hadde vært vitne til en slåsskamp inne på en treblåsbutikk



14 kommentarer:

Sol sa...

Veldig gøy å lese, jeg er glad i parfymer men har nok ikke så mange som deg. Varierer litt med vær og vind og føre :-) Helt enig med deg, skjønner ikke de som vil bruke samme parfymer som andre de kjenner. Synes det er fint å være litt alene om parfymene mine. Brukte Poeme fra Lancome i mange år, nesten bare den, og en dag kjøpte en kollega den samme fordi hun syntes den var så fin på meg. Det ble helt feil for meg altså. Men men. Setter pris på parfymeprat i bloggen her! :-)

Maja sa...

Morsomt å lese :-) Liker når det er personlige forhold til ting, både parfymer og annet. Jeg har det sånn med smykkene mine. Føles så mye bedre å bruke noe man har et bevisst og gjerne langvarig forhold til. Gleder meg til mer parfymeoppdateringer :-)

Anonym sa...

Hei! Jeg har lurt litt på en ting, og nå spør jeg i stedet for å lure lenger :0) Jeg synes det er så mye fokus på ting og hvor og når og hvor lenge du har hatt dem og sånn, blir det ikke litt vel materialistisk synes du? At tingene eier deg ettersom du har sånn fokus på ting? Mener ikke være frekk altså, bare lurer litt på dette. For min del spiller det ikke så mye rolle om du kjøpte ei tekanne i fjor eller for ti år siden liksom, hvis du skjønner hva jeg mener. Men vi er vel bare forskjellige, jeg er ikke så opptatt av å eie masse ting egentlig :0) Ha en fin kveld!

Line sa...

Det er veldig gøy å lese slike innlegg! Veldig lurt å kjøpe parfyme på ferier/nye steder som kan bringe frem gode minner når man bruker dem. Mine januardufter er Chanel Allure edp (nyoppdaget favoritt), Gucci Bloom (jasmin og tuberose som bringer frem litt sommer i kulda), Atelier Cologne Bois Blonde og Grand Neroli (storfavoritter hele året). Er også veldig glad i Chanel Allure sensuelle på vinteren, dog på kveldstid, litt i overkant på jobb.

RUNA SANDNES sa...

Hei og takk for fin blogg! Jeg fant i sin tid bloggen din ut fra duftnoter. Jeg er også veldig parfymeinteressert, men har nå alt for mange som jeg ikke bruker. Hvordan solgte du dine parfymer?

Glamourbibliotekaren sa...

Sol: Hyggelig at du liker parfymeprat! Og helt enig, kjedelig at kollegaen kjøpte din parfyme! Men du hadde den først :)

Maja: Ikke sant! Det er så fint å være bevisst på og glad i hva man har! :)

Anonym: Jeg ser det ganske annerledes enn deg, tror jeg. Å være glad i tingene sine sånn som jeg er, å bruke dem i årevis og virkelig sette pris på dem, er for meg det motsatte av å eies av tingene. Det er jo i tillegg helt klart det motsatte av bruk og kast. Ved å gjøre gjennomtenkte kjøp, og til og med være litt emosjonelt påkoblet, gjør at man får lyst til å passe godt på dem, bruke dem, sette i stand framfor å kjøpe noe nytt hele tiden. Det er derfor jeg skriver om dette, prøver å formidle holdningen min, sånn at kanskje flere blir mer bevisst på sine eiendeler. Ikke for å bli mer materialistiske, men for å gjøre det litt vanskeligere å kvitte seg med alt for å kjøpe nytt. For å vise at dette ikke har noe som helst med kortlivede trender å gjøre, tvert i mot. Dette handler om å ha en smak som holder i mange år. Derfor synes jeg det er koselig å poengtere hva jeg har arvet, hva jeg kjøpte i tidlige studieår, hvor lenge jeg har hatt tingene mine osv. Kanskje det kan inspirere noen :-) Takk for spørsmålet ditt!

Line: Oooh, ja, Atelier Cologne Grand Neroli er en helårsfavoritt her også! Chanel Allure er fantastisk; jeg brukte den mye da den var ny, men kjæresten min nøs og vi innså at han reagerte på den. Så da ga jeg den bort! Men snuser på den i blant og lengter; den er så fin. Du får nyte den, du som kan :)

Runa S: Jeg solgte dem her i bloggen, rett og slett. La ut en post med bilder, interesserte lesere mailet meg. Men tror det foregår denslags på Finn også, verdt et forsøk!

Katrine sa...

Elsker slike historier knyttet til dufter og minner :-D Og særlig den med slåsskampen på instrumentbutikken, den hadde jeg glemt! Husker jeg leste den den gang! Da har jeg jammen hengt med i over ti år, det er jo noe å feire :-)

Anonym sa...

Dette er så koselig lesning! Takk for at du deler <3 Og med din nyeste spilleliste på spotify i bakgrunnen, ble dette en deilig pust i bakken. Akkurat nå hører jeg "I saved the world today", som jo er veldig veldig fin!
Jeg tror jeg må se over mine parfymer en dag, og sjekke om jeg husker bakgrunnshistorie og årstall mm. Kanskje det dukker opp både deilige og gode og søte og rare og til og med flaue minner også.. Blir morsomt!
Jeg er ikke så inne på dette med parfymerispråket, så jeg lurer særlig på hva som menes med "pudrete"?
Fin dag ønskes fra Stine c",)

Anonym sa...

Slike innlegg gjør at jeg kommer tilbake til denne bloggen om og om igjen <3 Personlighet, minner, langvarige ting. Eller bærekraftig, for å bruke et moteord :-) Så fint å lese om at du er glad i tingene dine og har dem lenge, jfr kommentaren over her. Jeg har få parfymer selv, men elsker de jeg har, så jeg kan kjenne meg igjen i det du skriver. Gleder meg til helg og blomsterbukett på bordet nå, glamorøs fredag i morgen! :-) Alt godt fra Mari.

Anonym sa...

Takk for parfymeinnlegg, alltid like gøy å lese. Når januar kommer , er nesa mi som regel så mettet på duft, både etter tunge julemiddager,juleblomster og parfymer at jeg trenger noe friskt. Appelsinblomst har i alle år vært en vanskelig note for meg, har liksom beundret den på avstand, men ikke turt å kjøpe parfyme med den som spiller hovedrollen. Men i år fikk jeg et akutt lengselsanfall etter akkurat appelsinblomst, så jeg kjøpte en brukt parfyme på Finn. Le Parfum Intense fra Elie Saab, og den var helt riktig! Finn er en veldig fin plass å handle duft på, jeg har gjort det flere ganger, for meg spiller det ingen rolle om duften er ny eller ikke, gjenbruk er moro, jeg blir litt ekstra glad i de jeg har kjøpt brukt faktisk!

Ingvild sa...

Spennende med dufter. Jeg kjenner ikke noen av disse du skriver om her, men er veldig glad i rosedufter. Kjøpte en Jo Malone på Sten og Strøm som dufter nydelig, Velvet Rose tror jeg den heter. Blir alltid glad når jeg har den på!

Ingunn sa...

Ja til mer parfymeprat! 👏👏

Ragnhild sa...

Den historien om slåsskampen i New York var jo virkelig noe å ta med seg i et parfymeminne! Så absurd og samtidig eksotisk, haha! Tusen takk for bra blogging, jeg føler liksom ikke jeg kan få si det nok. Takk for at du skiller deg ut. Jeg er innom hver dag. Lover å bli flinkere til å legge igjen spor etter meg! God fredag, håper det kommer en glamorøs fredagspost snart :-)

Anglofilia sa...

Setter også stor pris på parfymeprat her i bloggen. Har vært opptatt av duft siden jeg var ganske lita, og finner stadig intens glede i parfymer. Min duft denne uka(er på reise så har ikke tilgang på hele samlingen...) er Stella fra Stella McCartney. Den er min go-to, aldri for dominerende og passer til absolutt alt.

Populære innlegg