fredag, mars 20, 2020

Glamorøs fredag


God morgen, alle venner av denne blogg! Så rart og hyggelig å fredagsrapportere igjen. Håper dere vil være med!

Her tasser vi fremdeles rundt i nattkjolen, men teen er ferdig (Fortnum & Mason Russian Caravan), lyset er tent på spisebordet, og i postkassa ligger Morgenbladet og Klassekampen klare. Dagens duft blir T by Takashimaya, et kjært New York-minne fra en av mars-turene dit. Reiseminner er fine! Særlig når man ikke har lyst til å reise noe som helst sted akkurat nå. 

Antrekket for dagen blir noe som passer til hagearbeid, for her skal plena rakes og buskas ryddes. I kveld blir det pizza a la mannen, og jeg har lyst til å se en fransk film jeg har tenkt på lenge. Dessuten skal vi spille plater og drikke te hele dagen, har jeg tenkt. Nothing new here! Og ellers skal vi i løpet av helga bake en kake med bær i, det har eldstedatter bestemt. Hun gleder seg veldig til det kommer bær i hagen. Liiiiten stund igjen til det.

Meld dere til glamorøs fredag-tjeneste, er dere snille! Kommentarfeltet er åpent!

mvh eders Glamourbibliotekar. 



33 kommentarer:

Marianne sa...

Så hyggelig med fredagsrapport! Her er det også fortsatt nattkjole og te. Har en plan om å frisere plommetreet i hagen i dag. Treet er en «avlegger» Det hørtes feil ut :-) fra bestemors plommetre. Det stod på skoleveien og ble hyppig besøkt av både og
mine medelever og meg og hadde de søteste gule plommene. Slik jeg husker det bugnet treet hvert år av modne plommer, men slik har ikke treet i min hage oppført seg, og det har nok stått der i 5 år. Så jeg håper i år at det vil bære mer frukt og at beskjæring kan gjøre susen. Ønsker alle en så god fredag og helg som mulig.

Kristin sa...

å så fantastisk! Dette var det beste som kunne skje på en fredag i denne tiden, spør du meg :-) Har virkelig savnet bloggen din, det er jo ingen andre som kan måle seg med denne! Jeg har på et pent skjørt i dag og stripegenser, faktisk inspirert av en Finn Stilen jeg fant her inne tidligere i uka. Jeg har på Dior Dune, en kjær og nostalgisk parfyme for meg. I kveld blir det enchiladas her, søsteren min kommer på besøk og vi skal se Dirty Dancing for første gang på evigheter :-) Ha en god fredag alle sammen!

Anaruh sa...

Dette er definitivt dagens beste ting så langt, takk!

Jeg startet dagen min med en kopp assam, ristet brød og Morgenbladet, og har sett meg ut et par artikler som jeg gleder meg til å lese utover dagen. Om noen strakser skal barna lage smoothies til fruktpausen i lillefri, og jeg kjenner at jeg liker denne kontrofelleskapsløsningen vi fire har etablert her hjemme.

Dagens antrekk er et marineblått maxiskjørt og bretontrøye, egenstrikkede raggsokker og en herrecardigan i ull som jeg impluskjøpte i Nice i 2015, da det plutselig gikk fra sommer til høst på noen minutter. Rosa lipgloss, rosa negler og L'artisans La chasse aux papillons extrême, som jeg kjøpte i London i fjor på denne tid. Reiseminner, som du sier.

Denne helgen skulle jeg vært i Genova og Milano sammen med mannen min, så planen er å lage litt Italia her hjemme. Jeg har lyst til å være mest mulig ute, jeg skal lese ut en bok og ganske sikkert bake noe godt til helgefrokostene.

God helg, alle sammen! Jeg gleder meg til å lese hva alle andre fyller dagen sin med.

Anonym sa...

Så fint med gjensyn!

Her er det "Countess Grey"-te fra Fortnum & Mason, nyfarget hår og tulipaner på bordet. Første dag med hjemmekontor skal ha en viss stil :) Planlegger en sykkeltur i sola i lunsjen, men først er det Skypemøter. Jeg er imponsert over alle kollegaer som har lært seg Skype og andre verktøy på rekordtid og jobber fra sofakroken eller kjøkkenbordet. Dugnad kan være så mangt; både fleksibilitet på jobb, vaske hender og holde avstand.

Gleder meg til det vanlige livet er tilbake, men enn så lenge synes jeg vi klarer oss bra. Ta vare!

Inger sa...

Så koselig med nye fredagsrapporter, de har vært savnet! Her i sør våknet vi til nydelig solskinn, krokusen blomstrer for fullt i hagen og fuglene kvitrer. Huset er nyvasket og katten fornøyd med å ha oss hjemme. I dag blir det skogstur. Vi prøver å gjøre det beste ut av situasjonen, og er så heldige at vi har fine turområder like i nærheten. Naturen er viktig for meg, gir mye glede. God helg, alle sammen!

Aiai sa...

Jeg hadde glemt det var fredag. Dagene går i ett. Men nå har jeg tatt på meg signaturduften med vanilje og appelsinblomst, venter på at presskannekaffen skal trekke ferdig og åpnet vinduene for gjennomtrekk av frisk vårluft. Takk <3

Ina sa...

For en jublende start på helga! Jeg har forsøkt å holde fredagene glamorøse selv uten å kunne rapportere noe sted, så nå bobler jeg over her nesten :D Antrekk: Ullkjole i grønt, svarte strømper, hvite Nike air max. Parfyme: L'Artisan Parfumeur Timbuktu eau de parfum. Lesestoff: Turgenjevs "Et adelshjem" (tipset fra denne bloggen!). Musikk: Pianokonserter av Mozart med Leif Ove Andsnes. Planer for helga: Balkongfiks. Håper det finnes et sted å kjøpe narsisser i potter..

Ha en riktig god helg alle sammen, og igjen TUSEN TAKK til vertinnen som åpner opp for oss andre!

Oda sa...

God glamourøs fredag! Eg fekk tårer i augene av å lese her inne igjen - for eit gledeleg gjensyn <3 Her er det óg Morgenbladet på gong. Snart skal eg vekke sambuaren min slik at vi kan ete ein sein frukost ilag. Eg er i karantene, og som musikkterapeut er det vanskeleg med heimekontor, så dagen i dag skal brukast til å ta stikling og omplante plantar på verandaen. Kanskje litt artikkelskriving inn i mellom. I desse innandørsdagar har eg laga meg ein regel om å pynte meg kvar dag. I dag trur eg det blir farmor sin blomsterkjole og Rituals si Fleurs de l`himalaya- parfyme. . Når ettermiddagssola når verandaen blir det nok lesing - eg les Joni Mitchell. In her own words, og det er så godt å ha god tid til denne slik at ein både kan lese og høyre om songane ho snakkar om. Helga ellers er open - den innspelinga av Matteuspasjonen høyrast interessant ut og skal sjekkast ut, eg har gått i gang med å lære meg mandolin som eg heilt sikkert skal spele på og har fleire bøker som ligg på vent. God helg til alle saman!

Ellen sa...

Så hyggelig med glamorøs fredag igjen, det løfter dagen! Jeg snufser og hoster litt, og holder meg langt unna alle andre. Heldigvis har jeg en rosebukett, riktignok litt på hell - men den skal få stå. Parfymen i dag er valgt av to grunner - den lukter godt og har et fint navn: La vie est belle! Fuglene synger, solen skinner og lageret av te er heldigvis stort. Denne underlige situasjonen må da gå over!
En riktig god fredag og god helg til dere alle!

Alene sa...

Juhu, så hyggelig! Atter en deilig solrik dag her. Jeg har også tenkt litt glamorøst på fredagene etter det ble stille på bloggen. En god vane og ta med seg!

Jeg har Menieres og er skikkelig «svingstang» om dagen og burde verken lese eller skrive, men en liten titt på faste blogger prøver jeg meg på. Er ikke så nye jeg kan gjøre om dagen, så jeg lytter på musikk, akkurat nå er det Oscar Danielson. Ellers går det i podcast, bla Billgren Wood, Einar og Jan Thomas og Sånn er du med Harald Eia og Nils Brenna. Nitimen høres på om for tiden, det er deilig å høre stemmer!

Er praktisk kledd i dag og håper på en tur ut i solskinnet. Har spist frokost med mannen som jobber hjemme og vi bestemte oss for at vi måtte forsøke å lage helg. Viktig at ikke alle dagene blir like nå ( selv om det har blitt flere helgedager enn hverdager i det siste) Vi forsøker å støtte de lokale kaféene så det har blitt mye solskinnsboller og kos. Kanskje vi tar med en engangsgrill ut og griller pølser på stranda.

Ønsker alle en fin helg oppe i alt dette og ta litt pause fra tanker og bekymringer. Det er nok mange som ikke har det så greit!

Emma sa...

Det er veldig hyggelig å få dele fredag igjen.
Her hjemme i vår lille leilighet er det uvanlig
travelt i dag, her foregår en nynorsk tentamen, en klassens time, en mattesamtale og et stort tvprosjekt- alt via nett.
Den lille sorte hunden vår og jeg har ruslet inn på kjøkkenet for å ikke forstyrre, her har vi det fint med en stor kopp "Nothing Hill" te og Johnny Mercer som synger
" Spring spring spring" Jeg har hentet inn små kremgule krokus fra verandaen vår, og skriver takknemmelighets dagbok om alt som er godt i dag også. Og denne bloggen får være med.
God vårfredag, hilsen fra Emma

Bokormen sa...

Dette ble et lyspunkt, takk for at du har åpnet opp igjen bloggen i disse tider! Jeg tror vi alle trenger noe hyggelig og jordnært nå.

Jeg er dessverre permittert på jobben. Men prøver å holde fokus på det positive - mer tid med ungene, vi kan bake og gå turer, og i dag skal jeg henge klesvasken ut! Vi er friske, vi kan lese bøker, det er mange fine ting i livet. :)


Ønsker alle her inne en riktig fin fredag!

Ingerid sa...

Ååå, nå ble jeg kjempeglad! Føler at jeg er midt i et av dagens lyspunkter.

Her nærmer helgen seg, og vi skal vaske litt hus og stelle litt, det blir bra. Vi har klart oss noenlunde gjennom en uke med to hjemmeskoleelever og to hjemmejobbende voksne. Det siste medfører mye nettmøter og alle blir nomader med PCer og øretelefoner opp og ned trappene. Skolebarna oppdager at de savner skolen veldig, og vi voksne oppdager hvor avhengige vi er av sammenhengende arbeidstid.

Helgen blir en pause fra hjemmeskolen, og vi håper på et par fine turer ut i vårværet her i Oslo. Vi fortsetter nok med diverse brettspill, høytlesning (Harry Potter!) og får sett resten av tv-serier vi hadde tatt pause fra.

Dagens duft er Baume du doge fra Eau d'Italie, innkjøpt i sør-Frankrike i høstferien. Dagens te er foreløpig en hederlig, vanlig English breakfast med H-melk, luksus.
Og jeg tror jamen vi skal gå ned til blomsterhagen nedi veien og kjøpe litt blomster, ettersom vi nettopp fikk beskjed om at Mannens bedrift foreløpig ikke permitterer.
Sender varme tanker til alle som har fått motsatt beskjed, det er en uggen følelse å vite at arbeidsplassen sliter.

Ønsker alle en god fredag og helg!

Anna Lovinda sa...

Hallo, og takk for sist.
Det er stor trygghet i å være offentlig ansatt i disse dager. Jeg prøver å kjøre rutine med hjemmekontor og kler meg hver morgen som om jeg skulle dratt på jobb. Pusser tenner og går til toget. Ser meg rundt, og går hjem igjen.
Etter jobb er det over i turklær, og går da en litt lengre runde. Skaper en illusjon av at man har skiftet scene mellom jobb og privat, og den illusjonen anbefaler jeg også andre.

Ta godt vare på dere selv og andre, og nyt de små øyeblikkene!

Anonym sa...

Så glad for at glamorøs fredag er tilbake i bloggen!
Her fyker snøen rundt hushjørnene og jeg har hjemmekontor, som mange andre. Dagens glamoreffekter er deilige ulltøfler, en fryser full av hjemmebakte godsaker, litt nettshopping fra antikvariater og et fint strikketøy som venter på helg. I kveld skal vi ha en forsmak på sommeren med burger, tzatsiki og stekte poteter til middag. Luksus!

Lektor Tørrdal sa...

Her er lektor Tørrdal i gang med hjemmeskolen. Det kommuniseres i flere kanaler og det er nå ganske trivelig å "møte" elevene rundt i hjemmene sine. Men når naboen pusser opp badet med slagborr er det vanskelig å formidle essensen i Romantikken.... FOR WERGELAND VAR EN SPONTAN SJEL - HØRRE DOKK MEG????? Ellers må jeg gå en tur med min gode venn antibac og en god podcast på øret, og kanskje bake litt muffins....

glow sa...

God fredag! For et kjært gjensyn med bloggen og glamorøs fredag.

Jeg startet dagen med Assam maijjan (min favoritt) og noen timer på hjemmekontoret. Mens jeg har jobbet har jeg bakt brød og spiser nå utelunsj med ferskt brød og sol!! Etterpå lager jeg en kanne med The de Louvre (den svarte) og tar fatt på skrivearbeidet igjen. Antrekket er en sort yogabukse med sort ullkimono. Jeg har ingen parfyme, men hva kan vel uansett være bedre enn lukten av nybakt brød som nå brer seg i hele leiligheten ;)

Ønsker alle en kjempefin helg!

Igjen, tusen takk for gjenåpning av bloggen!

Anonym sa...

Så koselig med glamorøs fredag!! Her har det snødd i hele dag, og alle påskeliljer som så vidt har tittet opp er dekket av snø. Hjemmekontor og hjemmeskole er avsluttet før helga, og nå slapper vi bare av. Det er godt med lavere tempo, selv om tankene selvsagt går til verden utafor bobla vår, sykdom og permitteringer og usikre tider.
Dagens antrekk er uformelt, duften er Gucci II, og dagens bok er Thoreau sin "Walden-or life in the woods" Sliter litt med å komme inn i den, men fast bestemt på å ikke gi opp. God helg alle!

Karrifuzz sa...

Hei og takk for siste.
Her går det i fjernundervisning og hjelp til eigne born. Veret skiftar oftare enn kjendisane skiftar kjole. Det snør, sola skin, det snør, det bles, sola skin og det snør. Dette er mars i eit nøtteskal.
Kva gjere ein for å få opp glamouren når ein bur heime? Stå opp og kle seg som om ein skal på jobb, lett sminke og skikkelege kle.
No er det snart helg, so då hoppar eg inn i kjolen.
God helg til alle rundt om, og spesielt til Glamourbibliotekaren som har vore so gild å opne kontoen sin igjen. Vi treng dette no!

Signe sa...

Hjemmeskole er unnagjort og endelig er det helg! Vi tok en tur til vannet med barna tidligere i dag. Isen hadde begynt å smelte, og vi hadde med Kvikk Lunsj som vi spiste i sola. Huset er støvsugd og rydda, kaffen er trakta og det er godt å sitte ned litt.
I dag fant vi blåveis i skogen, og krokusene er på vei opp i bedet. Vi har mye å glede oss over. Snart skal vi feire fredagen med en is! God helg!

Anglofilia sa...

Utrolig hyggelig med glamorøs fredag igjen. Ser av kommentarene at dette betyr svært mye for mange, undertegnede inkludert! Dette er sannelig skremmende tider, så alt som kan berolige og gi et skinn av normalitet og glede er mer enn velkomment. Våkna opp til sol i dag, det var jo en kjærkommen forandring. Har vært ute og gått tur, og det var masse folk i marka. Ingen tvil om at store deler av arbeidsstokken nå er hjemme. I kveld blir det kjærestebesøk, litt vin og gresskarsuppe med chilli og kokosmelk. Gleder meg allerede. Håper alle «står han av» så godt det lar seg gjøre. Sammen skal vi klare dette. Riktig god helg!

Stine Arkeologine sa...

Hei! For en hyggelig overraskelse! Så koselig å se deg igjen, og gratulerer så mye, med ei ny, lita jente! <3 Så fint det er å få komme inn hit igjen til den rolige oasen du alltid greier å skape samme hvor kaotisk det er i verden rundt oss. Jeg ser vi er mange som opplever det slik, så tusen takk for at du gjør dette akkurat nå.

Og takk for meldingen i dag, så koselig og morsomt! :D Du traff på eldstemann som har blitt atten siden sist (hjelp!) og ikke skjønte noen ting først. Men da jeg forklarte at det var Glamourbibliotekaren sa han bare «åå ja, så klart». Så han har helt klart hørt noen referanser til bloggen din i løpet av årene! :)

Vi er som så mange andre mest hjemme for tiden, og vi har det bare bra selv om det er mye å tenke på. Jeg skriver når jeg kan. Yngstemann liker mye av de samme tingene som før, så vi spiller spill og leker med biler, og snart skal vi lage pizza sammen. En helt vanlig fredag på mange måter i dag, selv om alt er uvanlig.

Håper dere alle får ei fin og fredelig helg! :)

instance sa...

For en utrolig koselig overraskelse! Jeg har virkelig savnet bloggen, så dette var en strålende start på helgen. Her er også hjemmeskole/barnehage unnagjort, med et lite innslag av hjemmekontor. Det er en særdeles underlig og ikke veldig effektiv blandingsrolle. For å henge med i tiden har vi i dag blant annet malt virus. Ungene er ikke spesielt bekymret, men tar det alvorlig og er opptatt av hvordan det går med de gamle og syke. Hele situasjonen er jo både fryktinngytende og surrealistisk, og personlig kjenner jeg at det er ekstra godt med de trygge, vante hverdagsgledene for tiden. Og det er jo denne bloggen et fantastisk sted for!

Gøy med glamorøs fredag igjen! Jeg har en ny chanel lebestift som jeg allerede har blitt veldig glad i, Rouge Coco Flash i fragen Live/82 - ganske nøytral, med nydelig konsistens og ørlite grann shimmer. Ellers svart ankelkort bukse, svart bluse og innesko faktisk, for å holde moralen oppe! På butikken fant jeg en søt ranunkel jeg plukket med meg - har aldri hatt slike i potte før, så tips til å få den til å overleve lengst mulig mottas med takk! :)
Ute snør det til og fra, og blåser innimellom ganske heftig så det er lite som minner om vår. Men i solveggen i går fant jeg årets første snøklokker som jeg skal hente inn noen av i morgen. I kveld skal jeg se videre på serien om Mrs. Maisel som jeg så første episode av i går, og som så langt virker meget lovende! Gleder meg allerede!

Tusen takk, Glamourbibliotekaren, for at du er tilbake igjen!! Vi nyter så lenge det varer!

PS, så lekre påsketing du hadde kjøpt - jeg forhørte meg straks med butikken du nevnte, men girlanderne var dessverre utsolgt. Påskete var det dog mer igjen av, så det bestilte jeg! :)

God helg alle sammen! :)

Glamourbibliotekaren sa...

Alle: Så fint at dere rapporterer her! Tusen takk for alle hyggelige meldinger, glad for å høre at bloggen er savnet og at dere ser "behovet" for den i disse tider. Håper dere får ei riktig god helg alle sammen, at dere alle + familie og venner holder dere friske og at denne unntakstilstanden snart er over. Beklager at jeg ikke får svart dere enkeltvis; har plassert kidsa foran NRK Super nå for å få skrevet dette, og nå skal bordet dekkes her :) Litt lite tid til bloggings!

Stine A: Haha! Stakkars gutt, det var sikkert tidenes rareste melding å få. Hvis du lurer på hvordan det gikk til, har jeg sendt deg ei melding på Facebook også :D

Anonym sa...

Jeg er så glad for at du er tilbake! <3
Jeg har hjemmekontor for tiden, og det har vært en hektisk dag.
Startet dagen med en gåtur før snøværet kom tilbake, så antrekket har vært ull hele dagen.
Det snør store filler og jeg tror det ligger to meter på flat mark. Dessverre lenge til vår her.
Helgen blir rolig. Litt yoga, litt tv og litt tur.
God helg til alle.
Mvh SJH.

Frøken Desibel sa...

Midlertidig gjenåpning av bloggen er uten tvil den beste konsekvensen av pandemien:)
Har øyeblikk der alt føles så normalt før jeg plutselig kommer på at verden står på hodet.

Glamorøs fredag består for min del i å ferdigstille en del jobb. Og vissheten om at helg lurer rundt hjørnet. Da blir det egg til frokost, det var jo helt krise forrige helg da butikken var helt tom for egg, pizza, turer og løpeturer ute, treningsøkter inne, lese og se filmer.

Etter oppfordring på insta så bestilte jeg i går en liten påskepakke fra Lille Valkyrien. Gleder meg til den kommer, men regner med det først blir over helga.

Håper alle får en fin helg:)

Ragnhild sa...

Å, gjensyn gir smilefjes! Det er underlige tider. Jeg er en av de mange som har kastet meg rundt og installert programmer på kryss og tvers for å møte studentene mine gjennom skjerm fra egen stue, mens tre barn og en forbauset katt har gått minst like mye i kryss rundt forbi. I går strikket jeg ferdig en genser som nok for alltid vil bli husket som korona-genseren, men den ble fin og har holdt meg god og varm på hjemmekontoret i dag. I helgen blir det litt mer jobb, yatzy med minstemann og impregnering av balkongmøblement.
Ønsker alle en riktig god og velfortjent helg. Ta vare!

Elida sa...

Så kjekt med fredagsrapport! Her går det i reine klede kvar dag (pga retningslinjer i barnehagen), men ingen smykker og liknande. Min glamour i dag var at eg gjekk heim kl 12 i solskinnet og kjøpte nokon nye bøker. Bokhandelen min er fortsatt oppe, og viss ikkje biblioteket opner igjen snart kjem eg til å bli bankerott. Hehe!

Joy sa...

Fredagsglamour i dag var en spasertur i sola med ei god venninne etter jobb (en meget hektisk uke på jobb, og ikke hjemmekontor)! Vi hadde medbrakt termos med kaffe, samt noe godt å bite i. Stas å ha på mine fine blå Adidas Gazelle i 9 varmegrader også - nå er det vår! Nå nyter jeg fredagsbuketten på bordet i form av lyselilla anemoner, og litt grønt - god helg til alle!

Victoria sa...

Så herleg med glamorøs fredag! Her har eg gått ein tur langs stranda og plukka skjell. Kjent sola varma og pusta heilt ned i magen.

Ine sa...

Glamorøs fredag ❤️ Ekstra viktig å ta vare på de fine tingene nå. I dag har jeg laget vafler til frokost, hatt en hyggelig videoøkt med en elev og ryddet vekk vinteren fra balkongen ✨

Maren sa...

Så koselig å lese om fredagene her inne. Mine beste ting i dag har vært tur i skogen, god middag, påskete og lesekveld. Små, men samtidig så store gleder, og særlig akkurat nå. ❤️

Anonym sa...

Å, for en herlig overraskelse å ha deg tilbake for en tid! Tusen takk for det - og så hyggelig med et gjensyn med "gjengen" her - i Norges desidert hyggeligste kommentarfelt:)

Jeg må lete litt etter glamouren om dagen - det er tøft med hjemmekontor når det som du sier er ufrivillig og en spesiell grunn til det, og man har en jobb som ikke egner seg veldig godt for den slags - kjenner litt på utilstrekkeligheten der - og det er tøft med familie som har det tøft, og som man ikke får gjort så mye for akkurat nå. Likevel kjenner jeg også på takknemlighet for å bo i trygge, rike Norge nå, og å vite at dette GÅR over. Er også takknemlig for det nydelige været vi har her i sør, det gjør jo alt mye enklere!

Fredagsglamouren var hjemmelaget pizza her også, etterfulgt av kaffe og sjokolade, og i helga skal jeg vaske balkongen slik at den egner seg for både uteliv og tørking av klær framover, det er vårstemning, det:) Skal også forsøke meg på en av yogatimene mitt fine lille studio har lagt ut på nett, setter sånn pris på alle de kreative løsningene og initiativene som florerer rundt omkring.

TAKK for at du sprer så mye glede, kloke empatiske ord og nydelig stemning, kjære Glamourbibliotekar, og gratulerer med ei lita tulle til! God helg til alle fine folk som leser/kommenterer her, ta vare på dere selv og dem rundt dere♡

Populære innlegg