torsdag, juni 12, 2008

Tre ting



I verdens rikeste land har vi lett for å klage på alt mulig og være misfornøyd, selv om vi har høyere levestandard enn de fleste i verden. En liten lekse man gjøre hver dag, er å avslutte dagen med å oppsummere hvilke fine ting som har hendt, store og små. Slik kan man sakte men sikkert endre litt fokus.

Jeg hadde tre ting på min liste allerede før jeg var kommet til jobb:

*Prefab Sprout på iPoden
*En bukett av rødkløver, schersmin og kaprifol som jeg plukket med meg på min vei, og som nå står i en vase på kontoret.

Disse tre tingene gjorde meg glad og fornøyd midt blant rushtrafikk og veiarbeidere og støv.

Deres tur! Tre ting så langt i dag?


Update: Takk for alle bidrag! Nå på slutten av dagen kan dere tenke for dere selv om det var enda flere hyggelige ting som skjedde.

31 kommentarer:

HildeSol sa...

*Turen til jobb -gjennom knallgrønn bjørkeskog i morgensol
*Helg og venninnebesøk å glede seg til i morgen
*Diktet jeg nettopp snublet over: For Heidi with blue hair

Micha sa...

Mine tre gode ting er:
*Somle-morgen m ungene før vi går til barnehagen.
Vi er blide og glade alle sammen, fordi vi kan kose
oss og somle skikkelig, uten å måtte stress-starte
dagen.
*Oppholdsvær uten at det er smellvarmt.
* Jeg skal innom gartneren i dag, og jeg har penger på kontoen :-)

Anonym sa...

Mornings!!
Idag er det min bursdag, og da jeg åpna bloggen din på morran og så blomsterbuketten ble jeg glad!!
Kjentes som den var litt til meg også- skal ikke mere til gitt!!
Klem C ( 43 år!!! )

Ragnhild sa...

Å, det er veldig mange ting som gjer meg glad i kvardagen. Dette er tre av tinga:

1. Å kjøpa og ta med ein diger kopp med god, svart kaffi frå kaffibaren på Tøyen på veg til jobb.

2. Å gå frå jobb ein fredag ettermiddag når sola skin frå skyfri himmel (vonleg i morgon;-))

3. Å sitja i skuggen på verandaen og eta god, heimelaga fiskemiddag saman med kjærasten.

Anonym sa...

1. Null hull! Avklart tannlegebesøk og bestod med glans :)

2. Sola skinner, selv om det bare så vidt er 10 grader.

3. Lønna kom inn på konto, så i dag skal jeg kjøpe en ny tekanne jeg har hatt lyst på en stund.

Anonym sa...

*Glad fortsatt for teksten jeg fant i går. Video og lenke til tekst på bloggen min.
*God samtale med god kollega
*Den verste brannen i nabokommuneskogen er over, og skogbrannrøyklukta har gitt seg.

Skjersmin er nydelig! Min blomstrer ikke i år, fordi jeg beskar den kraftig ifbm flytting i fjor. Neste år, imidlertid :-).

Anonym sa...

1. Å våkne og kjenne at jeg gleder meg til å stå opp.

2. Sommerfølelse (har hatt det siden 1. mai...)og i morgen kommer feriepengene:)

3. Fortsette med bord-oppussingsprosjektet før jeg skal på seinvakt.

Må bare få si at jeg ble lettet over å se at det ikke bare er meg som "låner" blomster som henger over gjerdet i ulike bygårder i Oslo. Følte meg som en "tyv" i hele mai da jeg drev og "lånte" syrinkvister her og der i nabolaget...

fru winther sa...

* Å stå opp om morgenen, tusle ut på terrassen sammen med hunde og nyte synet av "syrinveggen" vår som står i full blomst.

* Å sykle rundt uten mål og mening og bare nyte at det er grønt over alt.

* Langsomme morgener med Reiseradioen som selskap og nyrørt jordbærsyltetøy som pålegg.

Anonym sa...

Det beste er når man klarer å snu de vanskelige dagene synes jeg.

Dagen i dag har vært en utfordring så langt; Først skulle jeg hente bursdagsgaven til kjæresten min på posten. Det jeg fikk utlevert var på langt nær det jeg hadde forventet å få og måtte forlate postkontoret ganske så betuttet.

Så skulle møte venninnen min men mistet henne. Telefonen hennes virket ikke, men jeg nektet å gi opp, og jeg klarte å spore henne opp likevel, jippi! :-)

Ettehvert oppdaget jeg at jeg lommeboken min hadde forsvunnet. Etter noe styr fant jeg den igjen på en kafè jeg hadde vært på. Stor glede :-)

Til slutt etter mye om og men klarte jeg å spore opp den forsvunnede bursdagsgaven, den er like rundt hjørnet alt er vel :-) Tre gledelige ting på en dårlig dag før klokken rakk å slå 12.


Gratulerer så mye med dagen, C!

Jenny B sa...

Bra uppfordran! Det finns så mycket att vara tacksam för, och det är skönt att tänka på.
1. alla intressanta böcker jag vill läsa
2. att det är sol just nu
3. att jag har bra vänner
... och att det är helg snart! Och att det är midsommar nästa vecka! Och att jag har semester om några veckor!

Anonym sa...

*Feriepenger på kontoen!
*Babyen sov en god stund på morgenkvisten slik at jeg også fikk litt sårt tiltrengt søvn
*Kaffe gleder jeg meg over hver eneste dag

nefertiti sa...

* Jeg har ristet av meg den ukelange skrivesperren.

* Jeg er kjempefornøyd etter gårsdagens frisørbesøk.

* Min gode storesøster kommer på besøk til meg i dag.

Ellers er det faktisk noe jeg ofte tar meg i å tenke på, og si til mine barn; hvor godt vi har det i dette landet. Får håpe at barna våre kan si det samme til sine når den tid kommer.

:-)

Anonym sa...

1. Fri i dag!
2. Har trent yoga allerede!
3. Hørt på Reiseradioen :)

Anonym sa...

I dag:
* Komme på kjøkkenet i dag tidlig og finne ferdig varm & deilig kaffe, laget av mannen min som måtte stå opp kl 5 (tok første fly til Oslo, og det går altfor tidlig :(
* Kjenne den deilige lukta i lufta, selv om den er kald og våt!
* I en pause kikke etter kuriositeter i bokhandelen; sære bøker og kart over steder å drømme seg til :)

Anonym sa...

- Telefon fra svigermor, de gleder seg til vi kommer på besøk.
- Fridag, andre dag av sommerferien.
- Sto på eksamen, så i kveld er det klassefest.

Spis, løp, les sa...

*At jeg klarte å vaske leilighet og klær før jeg drar til Kragerø
*At jeg skal møte masse familie i Kragerø som jeg ikke har sett på lenge!
*Tur til Kroatia på søndag
*Nye solbriller!
*Amy MacDonald på Ipoden
Det ble fler enn tre ting, og jeg hadde sikkert kommet på mer :-)

Anonym sa...

Mine tre gode ting:
* laga pannekaker servert med friske jordbær til lillebror som har bursdag
* heime på somarferie og heile hagen er i full blomst! Rosene luktar fantastisk!
* laaang frukost med mormor, morfar og sambuar med bla god te, grapefrukt og mormors gode rugbrød!

Anonym sa...

* 2 nye kjoler
* sjokoladeboller fra narvesen
* ferie

Snåta sa...

* Vår lille sønn
* Trening
* Kafé med venninne
* Forespørsel om andregangsintervju

Oops, det var fire! Skitt au!

Anonym sa...

* Det er pent vær og ikke noe hast under frokost
* Skal på kino sammen med gode venner i kveld
* Katten spiser seifilet flere ganger på rad
(OK, en liten forklaring på denne. Vi har fått en gammel katt, som er ganske kresen, og vi har lurt på om han får i seg nok mat. Det ser ut til at 1 blokk seifilet fra butikken til 19 kr har generert mye mer matglede hos ham en nesten noe annet vi har prøvd med. Er katten glad, blir jeg glad.)

Anonym sa...

+ Den nydelige babyen min
+ At mannen kommer hjem i ettermiddag
+ At jeg stod opp, gikk tur og kom tidigere igang med skrivingen

Anonym sa...

- Lyserosa neglelakk
- Ferietur til Seychellene snart
- Date ikveld=)

Elledille sa...

Dette var en god ide. Mine tre:
*Fått kontrakt på ny jobb, dermed også sikra den fine jobben.
*Det har kommet penger på kontoen min.
*Det lå ny bok i postkassa mi idag: Michel Foucault - Galskapens historie.

For en flott dag egentlig, når jeg tenker meg om. Kunne lett ha lagt til flere poster på denne lista!

Anonym sa...

Så fin post! :-)

1. Å finne ut at den intense smerta i rygg og mage viste seg å vere brekte ribbein frå bilkræsj på laurdag (og å få smertestillande for det).
2. Tanken på at eg klarte å gjennomføre musikkformidlingseksamen (med mykje sang og dans), og dermed bli ferdig med vidaregåande, med fleire brekte ribbein.
3. Ein kjempemorsom forteljing som storesøstra mi fortalde.

Anonym sa...

* morgontur med familjens hund
* svenska jordgubbar...årets första =)
* ro & fred i sinnet

Kram maria på besök i hemlandet Sverige

EyeeShare sa...

*Da regningen var på 7000 og momsen på ca 107 milioner... da lo jeg godt!

* skosalg

* Da vi delte et eple i bilkøen og han var sulten og ikke visste jeg hadde et.

Anonym sa...

* Vekket av femaaring i halvaattetida
* Oppdaga avglemt pose med smaagodt
* Uventa telefon fra pappa

Anonym sa...

* Båttur med jobben i dag til hovedøya - deilige scampi og marinerte artisjokkar til lunsj!
* et glas vin med kollegaer etter båtturen.
* Ziki, som spelte kjempefint "Abide with me" på huskonserten til Ila skoles musikkorps.
* Eit slengkyss frå ein kollega.
* Ein sveitt liten taekwondogut på fanget mitt på den same huskonserten.

Anonym sa...

Det finnes ei lita, tjukk bok som heter "10.000 ting å glede seg over", og den inneholder akkurat det tittelen sier. Liker boka godt, men den er ikke å få i lenger. Jeg driver på å skrive en sjøl! Har lagt ei notisblokk i nattbordskuffen, noterer ned på hverdagskvelder og på reise/ferie o.l. Venner og familie bidrar i den v anledning. Det er hyggelig å skrive ned stort og smått - og det er VELDIG hyggelig å lese i den når jeg er nedfor og ikke kommer på noe å glede seg over:-) Anbefales!

Glamourbibliotekaren sa...

Takk alle sammen, dere er flinke til å tenke på hyggelige ting! Og gratulerer med dagen i etterskudd til C! Og MillaCamilla: Jeg stjeler blomster hele tiden, men ikke der det er VELDIG privat liksom. Har litt dårlig samvittighet, men blomstringstiden er jo så kort... sukk.

Lise Marie sa...

*Høre på musikk når jeg våkna opp.
*drikke masse kaffe*
*Hyggelig mennesker som kommer på jobben min :)

Populære innlegg