søndag, desember 07, 2008

Glamourbibliotekarens adventskalender: Luke 7

Endast tomten är vaken...

Da jeg var liten, var det fast tradisjon at mamma leste en julebok for meg og søstrene mine hver søndag i advent, mens vi tente adventslys og spiste et titalls mandariner hver.
Denne var med, år etter år: "Tomten" av Viktor Rydberg. Unike illustrasjoner av vinternatt, måneskinn og stjernehimmel, sovende mennesker og dyr, rett og slett en følelse av nærmest uoppnåelig ro. Og et veldig, veldig fint dikt om den undrende nissen og hans store tanker om verden.

Sett deg ned og slapp helt av mens du ser denne.


5 kommentarer:

Anonym sa...

takk! nydelig tekst, nydelig lesning, nydelige illustrasjoner. og apropos julekort, det var de her man skulle brukt, sendt tomten ut til alle som trenger å huske hvor magisk julen kunne være.

Anonym sa...

Vi brukade sjunga en tonsatt version av "Tomten" i småskolans Luciatåg. Ett antal skolor, körer och Luciatåg senare har jag fortfarande inte träffat på den igen.

Anonym sa...

Takk, den var fin :) Kjenner meg mindre stresset nå, hehe.

Anonym sa...

Så herlig!
Jeg fikk denne boken av min tante i adventstida da jeg var tre år, og den ble lest høyt hver eneste før-jul i min barndom.
Den er så nydelig.
(Det var i grunnen rart å høre en mannsstemme lese, for jeg er vant til mammas stemme!)
Tusen takk for en veldig hyggelig luke på andre søndag i advent!

Glamourbibliotekaren sa...

Tina: Ja, helt klart! Man får gi boken til den oppvoksende slekt i allefall.

Sofia E: Oi, jeg har heller aldri hørt melodien!

Bakgårdskatten: Bra :)

Liven Piven: Jeg har en mistanke om hvilken tante!

Populære innlegg