søndag, januar 11, 2009

The enchantment of Lily Dahl : a novel / Siri Hustvedt. - 1st ed. - New York : Picador, 1996. - 275 p.


Siri Hustvedts andre bok kjøpte jeg, i likhet med den første, på fine fine Shakespeare&Co i New York i fjor. Det er en mørk roman, en små-uhyggelig historie fra en liten by i Minnesota. Hovedpersonen Lily er amatørskuespiller, servitrise på den lokale dineren, og faller for en utenbys kunstmaler som har slått seg ned på et slitent hotell for å male byens eksentriske karakterer. Dog er det hennes gamle barndomsvenn Martin som blir mest sentral i bokas mystiske og litt skremmende historie, og selv om noe blir oppklart, er det mye som blir stående igjen som underlig. Av og til kan man undres litt over hovedpersonens mentale helse - akkurat som i The Blindfold. Portrettmalerisekvensene ga meg flyktige assosiasjoner til Dorian Gray, og dineren, småbymystikken og ubehaget minner faktisk en del om Twin Peaks. Absolutt leseverdig. Hustvedt skriver veldig billedlig og levende. 

6 kommentarer:

Glamourlektoren sa...

Takk for boktips :)Det er noe spesielt med bøker man har kjøpt utenlands, også! Når man ser dem i bokhylla hjemme etter endt lesning, er det den fineste souvenir man kan tenke seg. Kjell Westös "Där vi en gång gått" (anbefales!) minner meg for eksempel om en kald, men romantisk Helsingfors-førjulshelg med mannen min i forfjor.

Fornuftig forsker sa...

Har akkurat blitt kjent med Siri Hustvedt. Enormt bra. Leser en essayssamling, A Plea for Eros. Anbefales så absolutt. Så nå leser mannen Paul Auster og jeg leser Siri Hustvedt.

Anonym sa...

Jeg har akkurat begynt å kikke innom denne bloggen med jevne mellomrom, og ble glad når jeg så at det er flere som liker Siri Hustvedt. Min favoritt er "Det jeg elsket" - midt i lesningen fikk fikk gråteanfall mens jeg satt inneklemt mellom to ukjente mennesker på et fly til Tromsø. Hilsen Ella

Sarah sa...

Åh, What I Loved synes jeg er så vakker. Burde kanskje lese denne

Glamourbibliotekaren sa...

Glamourlektoren: Jeg elsker å gå i bokhandler i utlandet! Også skriver man navnet sitt i den, og byen den er kjøpt i.. veldig fin souvernir.

Fornuftig forsker: Auster er også fin!

Anonym: Vi er mange som liker henne! :) Har ikke lest den ennå, men kommer nok dit snart. Går kronologisk til verks.

Sarah: Ja, gjør det! Den er nok litt annerledes, men det gjør jo ikke noe.

Colargol: Ja, mye mellom linjene, mye man ikke får svar på, men det er jo egentlig litt kult. Det er da ikke Hollywood heller :-D

Elisabeth sa...

Ah - flere som har oppdaget Hustvedts penn :-D. Nettopp ferdig med Det jeg elsket og har akkurat begynt på Lily Dahls fortryllelse. Jeg lurer litt på om jeg skal lese The sorrows of an American på norsk eller engelsk, da...

Da vil jeg også anbefale en bok,
Schopenhauerkuren av Irvin D. Yalom

Populære innlegg